خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

مردم از شجریان خسته شده اند

 

 

آقا به خدای متعال

به پیغمبر بزرگ اسلام

به دین مبین اسلام

مردم از شجریان و شجریانیسم خسته شده اند .

باور کنین به خدای بزرگ مردم

ایرج میخوان

گلپا میخوان

مردم موسیقی اصیل ایرانی میخوان.

مردم خسته شده اند از شجریان و شاگردانش که دقیقا مثل خودش می خونن .

دیروز و امروز اگه پای رادیو فرهنگ بودین میفهمیدین موسیقی واقعی تو نگاه مردم باشعور ما چیه !

یه آواز از استاد ایرج پخش شد ، تمام ملت زنگ میزذن گریه میکردن التماس میکردن که آقا همیشه ایرج بزارین . گلپا بزارین . موسیقی واقعی ایرانی بزارین .

همه ایرج میخواستن .

همه گلپا میخواستن .

صدها نفر زنگ زدن از پیر و جوون و عاشقانه گلپا و ایرج رو صدا زدن .

مردم به ابلفضل به پیر به پیغمبر از شجریان خسته شده اند .

 

یا علی

تفاوت صدای استادان با شجریان

اینها نظرات مدرس و استاد آواز محموده در مورد تفاوت صدای استاد گلپا و ایرج با شجریان .

من بدون اینکه یه کلمه اضاف یا کم کنم حرفای ایشون رو در اینجا میارم .

فکر نمیکنم دیگه توهین و اینا در کار باشه .

پس لطفا دیگه تهدید نکنین .

 

در باره تفاوت صدای ایرج و شجریان و گلپا باید به این نکته دقت کنیم که صدای آقای ایرج آن طراوت سابق را ندارد و نیز صدای آقای گلپا. شما درست گفتید که صدای گلپا رهاتر است. اصطلاح جالبی بود. گرفتگی صدا حقیقتا یک نوع رنگ است که در مبحث تون شناسی وارد می شود. صدای اوج ایرج بالاتر از گلپا و صدای اوج گلپا بالاتر از شجریان است. این به معنی بد یا خوب بودن صدا نیست بلکه به نواک صدا مربوط می شود. برخی صدایشان ذاتا بم تر و برخی نازک تر است. صدای گلپا در هنگام طنین تحریر نازک تر از صدای هر دو است، آنقدر که می شود تون صدای ایشان را در این حالت با صدای نازک زنانه اشتباه گرفت! صدای شجریان دارای شخصیت دلنشینی است. ولی حنجره ایشان (و نه تکنیکشان) علیرغم ورود به پرده بالا در هنگام تحریر از توانایی ادامه تحریر فرودی ضعیف تری برخوردار است. این همان موضوعی بود که می خواستم عرض کنم. مثل اینکه بخواهیم نت زیر (در گامهای مینور) را بلافاصله تبدیل به نت بم (در گامهای میجر) بکنیم و مشکل اینجا پیش می آید یعنی اکتاو نت زیر و بم بهم همخوانی ندارند. البته من این نوار آقای شجریان در مورد شاهان را خیلی دوست دارم و فکر نمی کنم قوی تر از آن خوانده باشد. در مورد ایرج من با تحریرهای خارج از فریم ایشان مشکل دارم. در برنامه گلها این کار را نمی کند ولی در ترانه فیلمی واقعا فالش اندر فالش می خواند. اما گلپا کمتر دستخوش این مشکل است و فکر می کنم همیشه سعی می کند درست و مقفا بخواند.