گوشه هایی از افشاگریهای استاد گلپا :
( از مصاحبه با روزنامه هم میهن : تیر 86 )
................ من در فرانسه بودم که گلهای 265 مرا پخش کردند که به همراه پرویز یاحقی بود. با شعری که فکر میکنم از عماد خراسانی باشد: «دلم آشفته آن مایه ناز است هنوز» این نوار پخش شد یک عده راه افتادند که باز گلپا آمد. بابا مگر چه شده؟ گلپا که بود. شما ناراحت چه هستید؟ خودشان فکر میکنند که اگر گلپا بیاید آنها باید جل و پلاسشان را جمع کنند و بروند. یعنی شما اینقدر بیاعتبار هستید که پخش صدای من اینطور جلوپلاستان را به هم میریزد؟ اگر اینطور است خودتان بروید دیگر. برای من فرقی نمیکند. در هر خانهای که بروی چهار تا نوار گلپا هست. چرا از من میترسید؟
طبیعی است که شما هم حالا فکر کنید که: «اینها چه کسانی هستند؟» این را یک نفر میپرسد و آقای گلپایگانی ادامه میدهد: «همین هنرمندان دودوتا چهارتاییها، همینها که همهاش بلدند بگویند ردیف اینطوری است، ردیف آنطوری است. همینها هستند که مخالفت میکنند. چون خلاق نیستند. خدا بیامرزد آقای تجویدی را. من میخواستم آهنگی بخوانم با این شعر «دلخرابه/ چه خرابی/ جای آبادی نمانده» شعرش هم مال خانم مخبر است. من گفتم آقای تجویدی من دوست دارم شکل کار قدیمی باشد. گفت یک آهنگی است که عارف قزوینی اجرا کرده و فلان. من گفتم اینها مال کسانی است که میخواهند بروند یک خانه را بخرند، بازسازی کنند و به مردم بفروشند. من از این کار بدم میآید. یا شما خلاق هستید و آهنگ میسازید و شاعر شعرش را میگوید یا اگر این نیست حتما یادتان رفته. اگر الان بیایند بگویند «موی سفیدو توی آینه دیدم» را اجرا کن من قبول ندارم. اگر بگویند «مست مستم ساقیا را بخوان» قبول ندارم. «موی سفید» مال آن زمان بود.
حالا اگر بروم جلو آینه میگویم: «دروغ نگو آینه که من هنوز جوونم/ واسه دلای خسته بازم میخوام بخونم» این آدم را تکان میدهد تا اینکه دوباره برویم بخوانیم «مرغ سحر ناله...» بابا این را در زمان خودش خواندند و خیلی هم خوب خواندند. حالا ما بیاییم دوباره همه را دوباره بخوانیم. علت این است که خلاقیت وجود ندارد. من نمیدانم. از لحاظ خودشان لابد خوب است ولی هیچکس ندیده که من آهنگ کسی را بخوانم یا اینکه برگردم بازسازی کنیم. ما شاعر داریم، نوازنده داریم، آهنگساز داریم. چرا نیاییم یک چیز تازه درست کنیم. همهاش باید برویم بگوییم آقای عارف این را خوانده، آقای شیدا این را خوانده و هر کس را که نگاه میکنیم میبینیم یکی، دو تا از این آهنگها خوانده. این بازسازی دارد به جاهای دیگر هم سرایت میکند. من این کار را نمیکنم. . وقتی خلاقیت باشد دیگر لزومی ندارد هی برگردیم به گذشته و هی بازخوانی کنیم.
همان که از بم آمده بود و دو، سه جلسه هم آمد پهلوی من؛ ایرج بسطامی. اگر به او میرسیدند یکی از کمنظیرترین خلاقها میشد. من از ته دل میگویم که خیلی صدای او را دوست داشتم. با همین آوازهایی که خواند خودش را نشان داد. نگذاشتند. نگذاشتند. برگشت رفت بم.
دوستان آن را که عیان است چه حاجت به بیان است !!
خودتون قضاوت کنین مخاطب استاد چه کس یا کسانی هستند !!!
بابا ایول دمت گرم .
این اطلاعات قشنگ رو یه این زودی از کجا گیر میاری ؟
مث اینکه گلپا زده آخر سیم !
تو رو به اینکارا سنه نه
کوچولو برو مشقتو بنویس
اول سلام.
دوم نه خیر ما اصلا تو خونه نواری از گلپا نداریم.
سوم میبینی که میگه دودوتا چهارتایی نه استاد شجریان که تکو تنها داره برای موسیقی اصیل پدری میکنه.خیلی ها که کشیدند عقب!!!!!!!!
چهارم مرغ سحرو بچه ۶ ماهه هم بلده بخونه.تازه من دیدم تا چند وقت پیش داشتند مرغ سحر رو اپرا میخوندن.چه فاجعه ای!!!!!!!!!
پنجم خوب قبول تا حدی دوباره خونی مجازه ولی نه اینکه یه تصنیف که برای اولین بار ساخته شده بخونن و برن!!! ۲ سال بعد هیچ اثری ازش نمونه !!!!به خصوص قدیم ها.باز الآن که امکانات فراهم تره! بابا همین کارارو کردین که اگر به یه مرد ۲۵ ساله بگین اسم یه تصنیف قدیمی از همین گلپا رو بگو بلد نیست.
ششم استاد بسطامی نه اینکه از بم اومده.چه طرز صحبت کردنه؟ لا اقل استاد شجریان احترام قائله برای این و اون.در ثانی ایشون خیلی خوب شکفت.تنها کسی بود که زیر و بم رو وسیع میخوند. متاسفانه عجل عمر مجال نداد. بفهمید !!!!!!!!!!
هفتم ان شیروان آره دیگه استاد شجریان داره جای گلی و جیرجیر اضاف پس میده!!!!
هشتم طرفداران و کشته مرده های ایرج و گلپا لا اقل حرفشون رو بفهمید که این قدر ادعا میکنید. نوید پسرم وارونه فهمیدن خیلی بده!!!!!!!!!!
خطرناکه حسن!!!!!!!!!
آقا کشفش کردیم .
مقاله ای از فلاورز در روزنامه امروز ایران صفحه 17[نیشخند][نیشخند]
نوید خدا تو رو بگم چیکارت کنه با این نظر سنجیت !
دو ساعته دارم میخندم . بخدا خیلی باهوشی .
قش قش قش خندیدیم . عجب نظرخواهی جالبیه !
واقعا گلچین کردی همه خوش صداها رو.
حرفش جای بحث داره . حاضرم بحث کنم . ولی به عنوان لب مطلب بگم مدرنیسم بدون سنت بی معناست !
یانگوم تو چی از موسیقی ایرانی میفهمی ها؟
این تقسیم بندی به نظر من خیلی خوبه میدونی چرا ؟ چون ایرج و گلپا خیلی بالاتر از این حرفان که بشه اونا رو با اندی و خروس مقایسه کرد . ولی خب واسه کسی چون شجریان بد نیست محک بخوره و معلوم بشه چقد از این خواننده ها بالاتر یا پایینتره .
منم درگذشت مادراستاد رو به ایشون و خانواده ی محترمشون و همایون نازین تسلیت می گو یم و امیدوارم انوشیروان آدم شودو یا حداقل سعی کند از این وضعیت وحشتناک نجات پیدا کند
دوست عزیز نوجوان سلام. نظرات شخصی خدتون راجع به استاد شجریان جالبه. اما فقط شخصیه و مربوط به شماست.
جواب کامل حرفهای شما دوست عزیز رو بعدا براتون کامنت میزارم.
در ضمن با جمع بندی نظرات رسیده راجع به نقد قبلی بر وبلاگ نویسان و نوشته ای جدید . به روز کردم
به امید دیدار
یا علی
با سلام من حسین مدیر وبلاگ ایرج گلپا هستم
ببین نوید جان من هم مثل تو عاشق ایرج وگلپا هستم وعلاقه ای به شجریان ندارم ولی این دلیل خوبی برای خورد کردن شخصیت شجریان نیست سعی کن همیشه انتقاد منطقی کنی وبلاگتو دیدم خوبه ولی افراطی نباش همه ی اینها افتخارات ایران هستند از قسمت بررسی صدا خوشم اومد به واقعیت نزدیکه
حسین آقا متسفانه آیپی شما مثل آیپی آقای میثم بلوکی مدیر وبلاگ ایرج گلپا نیست !! بنابراین نظر شما نظر ایشون نیست !!
آقا نوید گل
تو تقریباْ جای فرزند منی
آخه من کدوم تصنیف یا آواز از شجریان رو نمونه بیارم که بهت ثابت کنم ... .
حالا اصلا اثبات رو ولش کن.
شما تو اینترنت یه مطلب از استاد شجریان گیر میاری که بدیه کسی رو گفته باشه(از هنرمندا و خواننده ها).
اینکه شما صدای اساتیدی مثل گلپا و ایرج رو بیشتر دوست داری اصلا بد نیست ولی دلیل نمیشه به یه استاد دیگه(صرف نظر از اینکه به نظر من کسی بهتر از شجریان وجود نداشته و احتمالا نخواهد داشت) توهین کنی یا تخصص اون رو زیر سوال ببری.
در کل به نظر من مشکل شما یه مشکل ذهنی و نه فنی(هنری).
به نظر من کسی که استاد شجریان رو به عنوان یک استاد برتر قبول نداشته باشه چیزی از موسیقی و آواز نمیدونه.
من جای شجر بودم با این افشاگری استاد خود کشی میکردم... .
besiyar ali vaqean in roze khan ha che besare mosighie ma ovordan badesh shom abebakhshage baziha aghleshon bishtare in niiiiss
استاد گلپا یگانه آواز خوان ایرانه وقتی که ایشان به دعوت سازمان یونسکو آواز اجرا می کرد اینها کجا بودند . بعد از اینکه استاد خانه نشین شد به قول معروف شهر که شلوغ شد قورباغه هم هفت تیر میکشه
ببین اونایی که فک میکنن شجریان استاده باید بدونن اون موقع که استاد گلپا حنجره طلایی فقط اواز میخوند شجریان حتی نمیدونست موسیقی چی هست بعد گلپاحدود20سال از موسیقی دورش کردن خودت فکرشو بکن اگه بیست سال پاهاتو ببندن بار میتونی راه بری ولی استاد گلپا باز امد وبهترین اهنگهارا اجرا کرد برید افتخارات استادو ببینید با شجریان مقایسه کنید .نمیگم شجریان بدمیخونه ولی قابل مقایسه با استاد گلپا وایرج نیست.
استاد بنان گفتن گلپایگانی چنان تحولی درموسیقی اصیل ایجاد کردکه حتی مردم کاستهای مارومیخریدن.
خداوکیلی برید تحقیق کنید بعد بیاید عرض اندام کنید.
برید از اهل هنر بپرسید.
قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری.
بابا من خودم از بسیاری از کارهای شجریان نفرت دارم ، مخصوصا این اواخر سر پیری کارهاش که من تو وبلاگم نقد کردم و خواهم کرد . خودمم بشدت از تعصب طرفداراش به کارهای بی حس و حالش لجم میگیره ، اما انقد تند راجبش حرف زدن بنظرم درست و منطقی نیست،بهر حال حتما یه چیزایی داشته که با عبادی و فرهنگ شریف و شهناز و ... خونده . باوجود این که بسیاری از کارهاش وحشتناکه ، اما بنظرم سرجمع به اندازه ی دو سه تا آلبوم کارهای فوق العاده داره . البته چرا دروغ چون من از جنس صداش خوشم نمیاد باکراه میگم فوق العاده ،امابهرحال تو آرشیوم 10_12 قطعه ازش دارم
تصنیف آستان جانان-آجرای خصوصیش با عبادی-ببار ای بارون-آواز و تصنیف بیداد-زبان آتش-ازخون جوانان-تصنیف جان جهان و چندتا دیگه
داستان مرغ سحرم فرق داره ، اون ژست سیاسیشه که یه وقتایی داشت حرف یه قشری که فرصت ابراز نظر در جامعه رو به هیچ وجه نداشتن بیان می کرد . و این رو شناسنامه و آرم خودش کرده بود و در قسمتی از برنامه هاش میخوند .والا تموم اجراها و آلبوم هاش که نخونده بگیم تکراریه . اما حرف همیشه اینه
""شجریان در غیاب مردان و زنان بزرگ عرصه ی هنر زبود که شد یکه تاز موسیقی ایران بعد انقلاب"""
شما ها اصلا کی هستید که در باره استاد ایرج وگلپا نظر می دهید . آیا اصلا از موسیقی چیزی می فهمید . آیا اصلا صدا دارید. آیا می تونید بخونید.یا اگر خواننده هستید چند تا آلبوم از خودتان خواندید. استاد ایرج بیش از هزار و عندی ترانه وتصنیف خوانده است . شما چی؟
ببینید من خودم کلاس اواز میرم و میدونم چی به چیه عاشق ایرج وشجریانم از دو تیپ متفاوت به نظرم شجریان خیلی بالاتر از گلپاس چون تحریر هایی که میزنه هیچ استادی نمیتونه اجرا کنه پس شما که هیچی حالیتون نیست نمیخاد راجع به شجریان اظهار نظر کنید
اخه آواز اهورایی حضرت استاد شجریان کجا و ناله های کوچه بازاری و سخیف گلپا کجا. گلپا از حسادت به عظمت آواز ایران این اراجیف رو سر داده
استاد گلپا در این مصاحبه فرموده اند که سیاسی کاری نمیکنند
احتمالا ملت به خواب نازاند چشمای شاهه بیدار را ااقای شجریان خوانده اند۱
گلپاجون بابا این حرفا رونزن استادشجریان باحرف امثال شما نه کوچیک میشه نه بزرگ اون یه نابغه توی موسیقیست که جنابعالی شدیدا بهش حسادت میکنی فقط یه ربنا استادبه کل کارهای شما میارزه
درود بر گلپا محبوب دل ها، اگر همه حق خواندن داشتند معلوم میشد شجریان چیکاره است در نبود هنرمند آن ایرانی، شجریان در مسابقه با خودش در میدانی که فقط یک نفر حق خواندن داشت اول شد خخخخخخخخخخخ خسرو شدن اینجوری خیلی راحته، بی بی منم اگر تنها در مسابقه دو میدانی شرکت کنه اول میشه
هر یک از موزیسین های ایرانی برای ما محترم و دوست داشتنی هستند...ما بهترین هارا داریم...غنی ترین فرهنگ و البته موسیقی را داریم...و هریک از هنر مندان در این عرصه ها گلهایی در گلستان هنر ایرانی اند...اما استاد شجریان......استاد شجریان به تنهایی یک گلستان است...که موسیقی ایرانی را جاودان کرد...امیدوارم روزی برسد که عارف بزرگی چون استاد شجریان با بقیه مقایسه نشود...
قدرت صدای گلپا خیلی قوی تر از شجریانه گلپا بعد از انقلاب ایزوله شدولی میدان برای شجریان باز شداگر این دو موقعیت هاشون جابه جا بود الان شما به جای تمسخر گلپا شجریان رو مسخره میکردید ما ایران ها متاسفانه احساسی هستیم به جای عقلانیت هیجان وجایگزین میکنیم
این 38سال کجابودگلپا حالاباتاختن به شجریان می خوادبگه ماهم خواننده بودیم .شجریان جزو25خواننده برترجهان معرفی شده چطورگلپااون روکوچک می بینه همین حرفهانشونه بغض وحسودی به مقام ومنزلت شجریانه .به گلپابگیدفقط وفقط اگرادعایی داره یک تحریرازتحریرهای نواردستان شجریان رواجراکنه .اگه حتی نصف قدرت صدای شجریان رواجراکنه اونوقت می تونه درموردشجریان نظربده .
آقای شجریان بسیار تنگ نظر و حسود بودند.نه تنها به استاد گلپا و استاد ایرج جفا و نامردی کرد بلکه استاد بسطامی را هم از آواز خواندن منع کرده بود.سر راه مرحوم بسطامی سنگ انداخت و بلاهای زیادی بسرش آورد.بسطامی مظلوم و بی یار و یاور زیست و فدای خودخواهی های افرادی مانند استاد شجریان و سایر همپالکی هایش شد.شجریان خدمات بزرگی به موسیقی کرد. ضربه های بزرگ و جبران ناپذیری هم به موسیقی اصیل ایرانی وارد کرد.