خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

نوروزتان مبارک

 

در یک بحث علمی : شکست شاگرد شجریان از شاگرد ایرج !

میخواستم واسه عیدی خوانندگان مهربانم یه تحلیل بسیار قوی از یکی از اساتید در باره اشتباهات و ضعفهای بزرگ آوازهای آقای شجریان بزارم که موند واسه بعد . چون یه بحث خیلی باحال دیدم که براتون میزارم . شایدم دیده باشین .در این بحثی که با اجازه وبلاگ فرهاد / گلپا برداشته ام بین یکی از شاگردان استاد شجریان و استاد ایرج در باره موسیقی و آواز موارد علمی مطرح شده و در آن شاگرد ایرج تونسته شاگرد شجریان رو شکست بده . خودتون بخونین و قضاوت کنین .

حرفای استاد فلاورز :

 

آقای علی جهاندار:
می دانم که می آیید تا نظرات این پست فرهاد را بخوانید.
استقبال می کنیم از علاقه ی همیشه پنهان مانده ی شما به استادان بی همتای آواز: ایرج و گلپا.
البته لابد این پنهانگری و یا پنهانکاری از تبعات همیشه در سایه ی استاد خویش (شجریان) ماندن است و پیروی از سبک و سیاق همیشه یکنواخت و تک انگارانه ی جناب شجریان، مخصوصا در ارتباط با شاگردان همیشه مریدشان. من تاکنون به هر آنچه که شاگردان مکتب استاد شجریان آموخته اند، گوش داده ام، بسیار بیشتر از آنچه که امکان تصورش باشد. استاد شجریان صاحب سبک و صداست. در تکنیک و مدگردی های معمول بسیار وسواسی است. اما مشکل همیشگی ایشان، ناهمخوانی مکتب دیدگان ایشان با سایر سبک و سیاق ها و ژانرهای آواز است! من مدت های مدید است به این باور رسیده ام که آقای شجریان می توانسته اند صداهایی را تربیت کنند و بپرورند که بخوانند، یعنی خوب بخوانند، اما نه پروتوتایپ تکنیک و تون صدای خویشتن ایشان!
مشکل استاد شجریان در این است که مکاتب غیر خود را برنمی تابند و در پرورش استعدادهای بی شمار خوانندگی نیز همواره سعی می کنند دست پروردگان خود را در عرصه های خط کشی های مورد علاقه ی خویش نگه دارند، و همین منجر به اشتباهات تاریخی در برداشت ها و تلقی های طرفداران و شاگردان ایشان شده است. امروز همه ی خوانندگان دست آموز می خوانند، و خوب هم می خوانند، اما دقیقا همچون روگرفت برابر اصل استاد!

وب سایت    پست الکترونیک

 

نویسنده: فلاورز / وبلاگ خداوندگار آواز: ایرج

پنجشنبه 2 اسفند1386 ساعت: 21:52

اگر پیچ رادیو را باز کنید، و از قضای بسیار مکرر این سال ها و این روزها تصنیف یا آوازی از یکی از شاگردان شجریان بشنوید (که از فراوانی غیر قابل انکار و بی شماری برخوردارند!)، حتما باید آنقدر پخته و کارآزموده و متبحر باشید تا بتوانید تشخیص دهید این صدای استاد نیست (!!) بلکه یکی از شاگردانشان است!! و شما هم بدون تردید رهسپار این قافله اید!!
برمی گردم به یک نکته ی مهم:
هرگز مصاحبه ی شما با آن روزنامه ای که خودتان می دانید و من آن را در لا به لای آرشیو روزنامه ها و مجلات و کتاب هام حفظ کرده ام، را فراموش نخواهم کرد: بگذارید یادتان بیندازم: در یکی از کلاس هاتان شاگردی می آید تا درس آواز یاد بگیرد. شما از ایشان می خواهید بیات ترکی، همایونی، ماهوری (یا راست پنجگاهی!!) بخواند و ایشان می خوانند.، به قول شما سبک ایرجی، گلپایی! بعد شما برمی گردید و با (غیظ) می فرمایید: آقا بفرمایید بیرون!! من سبک ایرج-گلپا را قبول ندارم. شما باید شجریانی بخوانید!!... ولی نکته ی زجرآور در این تحکم آمرانه ی شما آن است که به دنبال این دستور آمرانه ادامه می دهید:
"کسی که شجریانی نخواند، خواننده نیست!! آوازخوان نیست!! میان ایرج و گلپا با شجریان فاصله ای به اندازه ی هزار سال نوری وجود دارد!!"

وب سایت    پست الکترونیک

 

نویسنده: فلاورز / وبلاگ خداوندگار آواز: ایرج

پنجشنبه 2 اسفند1386 ساعت: 21:53

بله دوست عزیز و مدرس معتبر آواز!
با این حال و احوال به دیدار استاد رنجدیده "گلپا" رفته اید و ما هم آن را به فال نیک می گیریم. شما با این کار تا اندازه ای کدورت و کینه ی گذشته ها را زدودید و حتما این چنین رفتاری برآیند تکنولوژی اینترنت است، جایی که گروهی جوان و نوجوان علاقمند به موسیقی و آواز ایرانی، با رنج و تلاش فراوان و با قبول هزاران تهمت و اتهام از جاب هواخواهان سینه چاک استاد شجریان، به تدریج جایگاه واقعی استادانی چون گلپا و ایرج را در میان اهل فن و مردم نشان دادند. میلیون ها طرفدار دلسوز این دو استاد بزرگ پیامی بسیار مهم و تکان دهنده را به شجریانیان رسانده اند و آن اینکه "آواز در شجریان خلاصه نمی شود، و ایشان سرآمد نیست، بلکه استادان دیگری چون ایرج و گلپا خیلی پیش از ایشان راه های رفته در جاده های صاف و بی دست انداز ایشان را در جاده های پر سنگلاخ صعب العبور پیموده اند"!
آقای استاد جهاندار:
نکته ی پایانی تحلیلی مختصر بر آوازی است که در ملاقات استاد گلپا خوانده اید. صدایتان صدای خودتان اگر بود، خوب بود! اما حیف که صدا، صدایی تقلیدی از شجریان است، مثل مابقی آوازخوانان شجریانی! و همین باعث می شود من این صدا را نه با عیار جهاندار بلکه با عیار شجریان بسنجم!

وب سایت    پست الکترونیک

 

نویسنده: فلاورز / وبلاگ خداوندگار آواز: ایرج

پنجشنبه 2 اسفند1386 ساعت: 21:53

استاد:
شما گوشه ی تحریر درآمد آغازین را فالش خواندید! ظاهرا نت های گام ها را قاطی کردید! امیدوارم این فالش خواندن را استاد گلپا به شما گوشزد کرده باشند یا به شاگردانتان این چنین فالش خوانی را یاد ندهید! صدای شما نسبت به گذشته، از لحاظ تون پیشرفت کرده و ضبط صدا هم در این مجلس بسیار خوب است. اما تاکید زیاد بر اجرای مداوم تحریر از جانب شما، عجیب است، شاید به دلیل حاضر بودن در محضر استادی چون گلپا که به تحریر و نوع اجرای آن اهمیت بسیاری قائل هستند (درست همانند استاد ایرج). استاد: گوشه های گردانیه و بیات راجع (راجه) را به درستی اجرا کرده اید. در هنگام اوج و تحریر گوشه ی "نغمه" صدای ساز با زمان تحریر اوج کوک نبود. این ناهماهنگی چندان به آواز لطمه وارد نکرده است. تاکید بر تقلید از آوازهای نوع آقای شجریان همانطور که عرض کردم، کاملا بر ارکان اجرای شما تسلط دارد و هنوز موفق نشده اید از زیر سایه ی سنگین آوازخوانی به سبک آقای شجریان خارج شوید.

 

حرفای شاگرد استاد شجریان :

استاد فلاورز
شجریان چند تا شاگرد تربیت کرده که استادی مثل جنابعالی به سختی صداشون رو از شجریان تشخیص می‌ده!! . . .بسیار خوب . . .خداوندگار آواز شما چه کار کرده . . . کاش راه و روش تربیت شاگرد رو به شجریان یاد می‌داد. . . حتمن می‌فرمایید از طرف حکومت نگهبان 24 ساعته‌ای مراقب بوده کسی برای شاگردی پیش ایشون نره. . جناب فلاورز در اینکه شما از دوستان مسلط به ردیف و آواز هستید شکی وجود نداره ولی برای من خیلی عجیب بود شما که همیشه با احترام نسبت به همه بزرگان رفتار میکردید چرا اینگونه و ناجوانمردانه به استاد شجریان و سبکشان و شاگردانشان تاختید. این جمله لا اقل از شما بعید بود که صدای استاد شجریان با شاگردانشان به سختی و آنهم برای اهل فن قابل تمییز است.(نقل به مضمون) /.خود جناب فرهاد هم که به سان جنابعالی از فرهیختگان حوزه هنر میباشند با سعه صدر محملی برای ابراز دوستی ها و بالا بردن سطح فرهنگی اهل هنر و خصوصا طرفداران اساتید فراهم کردند که شما با نظرات خود تا حدی باعث شدید که نظرات به همون سطحی برگرده که قبلا بین بعضی طرفداران تندروی اساتید وجود داشت. اگر هم انتقادی به جناب جهاندار بود واقعا اینجا جای بیانش نبود .چون ایشان به خدمت استاد گلپا رسیده بودند هم برای عرض ادب و تبریک تولد ایشون و هم به پاس خدمات چندین دهه این استاد بزرگ به هنر و موسیقی این مرزوبوم. به هر حال اگه انتقادی هم به نظرات شما بود به خاطر انتظار طرفداران همه ی اساتید از شما به عنوان یک انسان روشن فکر و عاشق هنر و حقیقت طلب هست. من همیشه از مطالب شما لذت برده ام و خواهم برد.امید اینکه همه با هم قدر این هنر و این زیبایی ها رو بدونیم.

 

حرفای استاد فلاورز در جواب یک نفر :
ظاهرا شما از اخبار و اطلاعات مربوط به موسیقی بی خبر هستید!
استادان ایرج و گلپا از برکت مدعیان فرهنگی جمهوری اسلامی از هر حیث ممنوع بوده و هستند (الا انتشار آلبوم). آنها چند نفر شاگرد تربیت کرده اند آن هم در شرایط بسیار دشوار (مثلا من خودم شاگرد استاد ایرج هستم یا احسان فدایی یا مهدی مرتضوی و نیز فرهاد شاگرد گلپاست و...). آنها هیچگاه آزادی جناب استاد شجریان را در تربیت شاگرد نداشته اند و گرنه امروز شما و شمایان شاهدی بر تبلور استعدادهای شگرفی بودید که متحجران فرهنگی حکومت دل و زبان آنها را به زنجیر کشیدند. در مورد فالش خواندن آقای جهاندار: اتفاقا باید وقتی هنر کسی را می گویید باید عیبش را نیز بگویید. آقای جهاندار خواننده ی بدی نیست ولی مثل قاطبه ی شاگردان استاد شجریان ایراداتی دارد که به این سادگی ها قابل برطرف شدن نیستند زیرا باید نوع نگاه و نگرش را ترمیم نمایند. در مورد احترام به استاد شجریان: من همیشه به صدا و شخصیت استاد شجریان عشق ورزیده ام ولی می توانم رو در رو با ایشان بحث کنم که نحوه و سبک و سیاق تعلیم هنرجویان آواز در مکاتب ایشان دستخوش ایرادات فراوانی است. همین.

 

حرفای شاگرد استاد شجریان :

جناب فلاورز!
اول اینکه: برای بی‌خبری ام از اخبار موسیقی مرا ببخشید
دوم اینکه: با وجود اطلاعاتی که جنابعالی به من ارائه کردید، من هنوز خوب متوجه قضیه نشده‌ام. بنابراین اگر ممکن است، برای آگاهی بیشتر من توضیح مختصری بدید که مدعیان فرهنگی جمهوری اسلامی، مثلن چطور جلوی توریس خصوصی اواز با چند هنر جو را از سوی استاد ایرج می‌گرفتند و یا می‌گیرند؟ سوم این که: باور به بفرمایید، به شرافتم قسم می‌خورم من طرفدار این مدعیان کوته فکر فرهنگ و هنر نیستم. و بدون شک اگر ده بار بیشتر از شما از اینان متنفر نباشم، کمتر از شما هم از ایشان بدم نی‌آید.

 

حرفای استاد فلاورز در جواب یک نفر :

دوست عزیز من واقعا در مانده ام که شما چه بحثی را با من دنبال می کنید؟!! یعنی چه چیزی را می خواهید ثابت کنید!؟ اینکه ایرج و گلپا آزاد بودند ولی آوازخوان تربیت نکردند؟ یا توانایی این کار را نداشتند؟ در خصوص این موضوع ایمیل من مشخص است. لطفا برایم ایمیل بفرستید تا شماره تلفنم را در اختیارتان قرار دهم و هر زمان علاقه داشتین تلفنی بحث کنیم تا موضوع برای شما روشن شود. ناگفته نگذارم که بنده یه جورایی حس می کنم شما خود جناب جهاندار هستید که این پیام ها را می نویسید! بگذریم... گذشته از این، نکته ی دوم در این است که شما اصل را رها کرده و بر فرع چسبیده اید! به مصداق: تو دست از آن نسیه بدار، بفرمایید روی این موضوع بحث کنید: جناب جهاندار در مصاحبه ی روزنامه ی شرق (1382)فرموده بودند: "فاصله ی ایرج و گلپا با شجریان هزار سال نوری است"!... باشد. این را کسی می فرمایند که خودشان مدرس آواز بوده و هستند و انشالله خواهند بود. ولی سوال کوچک من این است که جناب استاد شجریان با این فصله ی هزار سال نوریشان (!) در کدام آواز توانسته اند همانند استاد ایرج همایون-شوشتری یا همچون استاد گلپا مثنوی –شور اجرا کنند؟ آیا شما در اجراهای آوازی استاد شجریان صلابت تحریرهای سرکش ایرج و تحریرهای رعدآسای استاد گلپا را تاکنون مشاهده کرده اید؟ شاید شما بر این نکته واقف باشید که بنده موسیقی را سعی می کنم علمی دنبال کنم نه با شعار و قیل و قال. مصداق این ادعای من هم مطالب آموزشی است که از اجراهای آوازی استادانی چون ایرج و گلپا و شجریان تحلیل و ارائه می نمایم. من بسیار به کنکاش و جستجوی گوشه های آوازی علاقمندم و همواره به دنبال کشف و مکاشفه ی تازه های گوشه ها در آوازهای خوانندگان هستم. اگر چیز جدیدی رو شود من حتما به دنبال آن خواهم رفت. اما جناب استاد شجریان که همچنان همیشه خواننده ی مورد علاقه بنده بوده و هستند، در برخی اجراها از توانایی محدودتری نسبت به ایرج و گلپا برخوردارند (البته در برخی موارد اجراهای استاد شجریان واقعا در حد شاهکارند، ولی خوب هر گلی بویی دارد...). آن وقت چطور می شود ایشان هزار سال نوری از ایرج و گلپا جلوتر باشند!؟؟ و این ادعا هم نوسط کسی مطرح شود که خودشان قطعه آغازین را فالش می خوانند! پس ایشان چگونه می توانند چنین دروغ (؟) یا ادعای غیرقابل قبولی را در معرض خوانش و دید هزاران خواننده ی روزنامه قرار دهند؟ اجازه بدهید دوباره عرض کنم که حضور جناب آقای جهاندار در منزل استاد گلپا اتفاق بسیار نیکویی است و ما طرفداران ایرج و گلپا از آن به شدت استقبال می کنیم و من این حرکت ایشان را نشانه ی برگشت از آن عقاید منسوخ و سطحی می دانم. بنابراین زیاد در این خصوص بحث نکیند. اگر در باره ی نکات فنی اجراهای ایرج و گلپا و شجریان نکته ای پنهان یا مکتوم است، بفرمایید توضیح دهم...

 

حرفای شاگرد استاد شجریان :

فلاورز عزیز! من درباره توانایی‌های استادان عزیز حرفی نزدم که شما این بحث رو به میان کشیدید. . . چرا که من هم مثل شما عقیده دارم: هر گلی بویی دارد . . . و هر بویی به مشام کسی خوشتر می‌اید تا دیگران . . . بنا براین بحث در این مورد را کاملن بیهوده میدانم . . .چرا که عقیده من درباره شجریان، شبیه عقیده‌ی شما درباره ایرج است! . . . حرف من این بود که جناب ایرج از برگزاری کنسرت در داخل ایران منع شده بودند (که خدا باعث و بانی‌اش را لعن کند) اما درباره تربیت شاگرد یا برگزاری برنامه در خارج از ایران نمی‌توانم درک کنم که چطور جمهوری اسلامی می‌تواند مانع شود. . . لطفن اگر صحیتی در این باره دارید همین جا بفرمایید تا استفاده کنیم و دیگران هم ببینند . . .(باور کنید من موضع گیری نکرده‌ام در برابر ایرج یا گلپا یا هر کس دیگر . . . فقط دوست دارم اگر چیزی هست که من نمیدانم شما بفرمایید)
درباره جهاندار بودن من!! هم که . . .
o-:

 

حرفای استاد فلاورز :

خب جمهوری اسلامی همیشه هنرمندان خاصی را زیر نظر داشته و حتی مامور در اطراف منزلشان می گمارده! اگر این رو شما ندانید معلوم است که چشم هاتان را بر روی واقعیت ها بسته اید! (نمونه: استاد هوشنگ گلشیری؛ استاد ایرج؛ حتی شخصی چون خانم گوگوش و...) تا با این کار رفت و آمدها و حرکات (!!) آنها را کنترل نماید! با این اوصاف ایرج و گلپا رغبتی به تعلیم و تربیت هنرجویان آواز به سیاق آقای شجریان نداشته و ندارند! (یعنی هنرجویانی که عین من بخوانند؛ عین من تحریر کنند؛ عین من تاکید کنند؛ درست مثل من روی اصوات استرس نمایند؛ عین من فرود بیایند؛ و... یعنی در واقع فتوکپی من باشند!). البته اگر دلتان خواست در این مورد با سند (یعنی موارد مکتوب استاد شجریان حرف خواهم زد که فرموده اند هیچ صدایی و هیچ سبکی را نمی پذیرند زیرا چیزی بالاتر از ایشان وجود ندارد که به آن گوش دهند (!!) (کتاب راز مانا). علی رغم این همه محدودیت؛ شاگردان استاد ایرج و گلپا که از نظر تعداد خیلی کمند چیزی کم از شاگردان جناب استاد شجریان ندارند (احسان فدایی؛ مهدی مرتضوی؛ نصرالله محسنی؛ فرهاد رحیمی و...) و...

 

حرفای شاگرد استاد شجریان :

دوست عزیز جناب فلاورز:
این موضوع گماشتن نگهبان در اطراف خانه جناب ایرج برای زیر نظر داشتن ایشان برای من کاملن تازه است و در صورتی که درست باشد بسار جای تاسف است. البته شما فرمودید اگر من این موضوع را ندانم چشم بر واقعیت‌ها بسته‌ام! . . . حال این که عبارت چشم بر واقعیت بستن مفهوم آگاهی از آن واقعیت را با خود دررد. اما من چند سوال از شما دارم:  آیا باید از شجریان انتظار داشت به شاگردان خود خواندن به شیوه گلپا و ایرج را آموزش بدهد؟ . . . آیا جناب ایرج به شما خواندن به سبک شجریان را آموزش داده؟ آیا جناب ایرج و گلپایگانی سبک اواز خوانی شجریان را می‌پسندند که به شاگردان خود آموزش دهند؟ . . .آیا اگر هنرجویان آواز در این زمانه یک دهم پشتکار استادان خود را ندارند مقصر شجریان است؟ . . . همین شجریان از چند نفر (مستقیم و غیر مستقیم) یاد گرفته است؟ . . . نکند منظور شما این است که شجریان شاگردانش را مجبور کرده که از هیچ استاد دیگری تعلیم نگیرند؟ . . . و اگر این کار را کردند آنها را به صلابه خواهد کشید؟ . . .لطفن آدرس بدهید که در کدام صفحه کتاب راز مانا عبارت:‌ «هیچ کس بالاتر از من وجود ندارد» از قول شجریان آمده است؟  فکر می‌کنم هر انسان منصفی به یک استاد آواز حق بدهد که شیوه‌ی خود را (که احتمالن به نظر خودش بهترین است!!) به شاگردش یاد بدهد و باقی به همت هنرجویان است که از محضر همه اساتید بهره ببرند. یک سوال دیگر آیا شما و دیگر شاگردان استاد ایرج کاستی یا آلبومی داشته‌اید؟ یا این موضوع هم شامل محدودیت‌های جمهوری اسلامی شده؟زیاده جسارت است . . . امیدوارم سایه استادان بزرگ ایرج، شجریان و گلپایگانی (به ترتیب الفبا!) بر سر موسیقی مظلوم ایران مستدام باشد.

 

حرفای استاد فلاورز در جواب آقای نامشخص (!): یک نفر!
در پاسخ به این سوالات شما که آیا باید از شجریان انتظار داشت به شاگردان خود خواندن به شیوه گلپا و ایرج را آموزش بدهد؟ آیا جناب ایرج به شما خواندن به سبک شجریان را آموزش داده؟ آیا جناب ایرج و گلپایگانی سبک اواز خوانی شجریان را می‌پسندند که به شاگردان خود آموزش دهند؟ . .. آیا اگر هنرجویان آواز در این زمانه یک دهم پشتکار استادان خود را ندارند مقصر شجریان است؟ . . . همین شجریان از چند نفر (مستقیم و غیر مستقیم) یاد گرفته است؟ . . . نکند منظور شما این است که شجریان شاگردانش را مجبور کرده که از هیچ استاد دیگری تعلیم نگیرند؟ . . . و اگر این کار را کردند آنها را به صلابه خواهد کشید؟ . . .باید به عرض عالی برسانم که نه! بنده اصلا و ابدا چنین ادعایی نداشته ام! مگر استادانی چون ایرج و گلپا و شجریان مبدع ردیف های آوازیند که خودشان چیزی بر آن افزوده باشند؟ آیا می شود ردیف های امثال دوامی و معروفی و... را به همین سادگی جابجا کرد؟ کسی که ردیف های جدید آورده باشد، می تواند چنین ادعایی کند. مهم نوع نگاه به شیوه ی آموزش است و چیزی که از هنرجو انتظار می رود. شیوه ی آوازخوانی هر یک از این استادان منحصر به فرد و استثنایی است. بنابراین تلفیقی از آنها می تواند رهگشا باشد، نه صرفا پیروی از یک سری اصول مورد قبول یک فرد. استاد شجریان شاگردانی را تربیت کرده که درست سعی می کنند مو به مو عین خود ایشان بخوانند، بدون هیچ خلاقیتی، بدون هیچ ابراز وجودی، بدون هیچ نوآوری ای... و این مساله مورد انتقاد من است.
شما اگر می دانید، تفاوت های موجود در خلاقیت های آواز این خوانندگان را برای بنده توضیح بدهید تا روی آن بحث کنم. استاد شجریان بر برای آموزش آواز، همواره در وهله ی اول بر آموزش توانایی استفاده از صدا و تکنیک تاکید می کنند، در صورتی که استاد ایرج و استاد گلپا در مرحله ی اول بر آموزش نت ها، گام ها، آکورد، فواصل، خطوط حامل، زیری و بمی، نوانس، و به طور کلی چهارچوب ارکان آواز و موسیقی تاکید می نمایند و در مراحل بعدی بر آنچه که استاد شجریان بدان معتقدند، می پردازند. مثل این است که شما الفبای فارسی را ندانید بعدش بخواهید کلیله و دمنه بخوانید یا چه می دانم حدیث مرده بر دار کردن آن سوار که خواهد آمد یا حتی منطق الطیر و... این یک تفاوت اساسی در نحوه ی تدریس است که در نگر من (به عنوان یک شخص علاقمند به آواز) شیوه و اسلوب استادان ایرج و گلپا را برتر از سبک و سیاق مورد نظر استاد شجریان کنم. در مورد انتشار آلبوم: این سوال را باید از خود این خوانندگان بپرسید. ولی حتما اطلاع دارید که آقای مهدی مرتضوی چند کنسرت تا به حال اجرا کرده اند، آقای احسان فدایی هم دو آلبوم مشترک با استاد ایرج (به نام های پرنده و به یاد فردین) دارند. آلبوم فرهاد هم انشالله در آینده در راه است! شاگردان ایرج و گلپا کمتر به ریسک انتشار آلبوم دست می زنند. شما نگاه کنید کدام یک از شاگردان (مستقیم) استاد شجریان توانسته اند بیش از دو سه آلبوم منتشر نمایند که واقعا مخاطب داشته باشد؟ نمی شود که به گوش شاگرد خواند که من تنها کسی هستم که راست پنجگاه (!) اجرا کرده ام و اگر توانستی مثل من راست پنجگاه بخوانی، می توانی آلبوم بیرون بدهی! و خوب نتیجه هم آلبوم های راست پنجگاهی (!) است که چپ و راست تولید می شوند!! نمونه هایی را هم از راز مانا و هم منابع دیگر ذکر می کنم. تفسریشان بر عهده خوانندگان محترم....همه موارد زیر فرمایشات جناب استاد شجریان می باشند.
...خود آقای نور علی خان برومند هیچ صدایی برای آواز خواندن نداشتند! {استاد شجریان: برنامه گلچین هفته، رادیو، بهمن 1355}.
... تصور نمی کنم خواننده دیگری مثل من (!!!) بتواند به گوشه رهاب و از رهاب به شور و سپس به گوشه ی حسینی برسد (که اشتباهم را جبران کردم) (!!) {روزنامه اطلاعات، ص 12، مصاحیه کننده: ابراهیمیان، 1356).
... حوصله ی شاگرد و درس دادن را ندارم...آنچه را می خواهم ندارند! کسی که این پرچم (!!) را همچنان بالا نگه دارد، نمی بینم! {راز مانا}.
... نمی توانم امیدوار باشم که کسی بیاید حد کار (آواز) را به آخر برساند (!!)... من و صدیف آواز را نگه داشتیم (!!) {راز مانا}.
... من آنقدر آوازهای خوب خوانده ام (!!!) که یک نفر باید در حد آواز من (!!) یا بهتر از من بخواند تا خوشم بیاید و به آن گوش دهم (!!) {مجله ی روزهای زندگی، شماره 95، 1378، ص 9؟}.
... اما من به عنوان محمد رضا شجریان، کارهایی را که جوانان ارائه می دهند، نمی پسندم و خوشم نمی آید (!!) {پیشین}.
... من ترجیح می دهم با کسانی کار کنم که هنوز پیش کسی برای آموزش آواز نرفته باشند (!!) چون باید وقت تلف کرد (!!) تا آموزه های غلط دیگر (اساتید) را برطرف نمود (!!!) {روزنامه ی همشهری، شماره ی 1969، 11 آبان 1378، صفحه هنری}.
... و...

 

حرفای شاگرد استاد شجریان :

اول این نکته را بگم یه «یک نفر» دیگر در وبلاگ دل‌آواز یکی دو تا پست داده و درخواست نیروی کمکی کرده . . . که مسلمن آن یک نفر، این یک نفری که کامنتش را می‌خوانید! نیست. . .
و اما بعد . . .درباره قسمت اول صحیت‌های شما من چیز جدیدی برای گفتن ندارم! و هنوز هم معتقدم تلفیق سبک‌های مختلف آوازی ( و احیانن رسیدن به راه و روشی نو) کار هنرجوی آواز است همان کاری که استادان امروزی آواز پیشتر این کار را در دوران هنرجویی انجام داده‌اند . . از جمله جناب شجریان، که با آمیختن چند شیوه و روش آواز خوانی پیشینیان شیوه‌ای ارائه کرده‌اند که ویژه‌ی خودشان است و به گمان من تغییر و تحولات و نوآوری‌های زیادی را به مرور زمان به خود دیده است . . .گر چه برخی آواز خواندن پر تحریر به سبک دوران قاجار را نو‌آورانه‌تر از مثلن آواز «زمستان» ‌می‌دانند. که البته اصلن و ابدن داشتن این عقیده اشکالی ندارد . . .بلکه اشکال از زمانی آغاز می‌شود که فرد ارائه دهنده‌ی این عقیده و نظر دچار «خود پیامبر بینی» شده و عقیده‌ی خود را به مثابه وحی منزل «لازم الاتباع»! می داند. . .درباره بخش دوم: به گمان من هنرجوی آواز مانند دانش‌اموز کلاس اولی است که برای اولین بار قلم در دست می‌گیرد و نوشتن را آغاز می‌کند. و باز هم به گمان من آموزش ردیف به هنرجویی که توانایی کنترل حنجره خود را ندارد و نمی‌تواند صدایی را که در ذهن دارد از حلق خارج کند، مانند این است که به دانش‌اموزی که برای نخستین بار قلم دست گرفته ، بگویند: «بنویس: قسطنطنیه» . . . لوحه‌های کلاس اول ابتدایی را به خاطر بیاورید و آن خط‌های کج و معوج و عجیب و غریب زیرش را. . . به راستی چه ربطی بین آن خط‌های نامفهوم و نوشتن قسطنطنیه هست؟ . . . در مورد آلبوم‌ها: من حتمن یک بار با دقت تمام آثار شاگردان جناب ایرج را گوش میکنم تا نو‌آوری ها و ابتکاراتی را که شما می‌گویید پیدا کنم. مطمئنم آن هم این است که در هیچ کدام از منایعی که شما آوردید این پزانتز‌ها () و علامتها !!! و !! وجود نداشت. به عقیده‌ من شزط انصاف این بود که شما نقل قول ها را دقیقن مثل منبع اصلی می‌اورید و شگفت زده شدن و یا خندیدن و نتیجه‌گیری را به عهده خوانند‌ها می‌گذاشتید. به هر حال من در این سخنان آن مفهوم مورد نظر شما را نیافتم. . . شاید اشکال از دید متعصبانه من باشد. . .

حرفای فلاورز در جواب جناب یک نفر
در باره ی بخش اول فرموده های شما نظر خاصی نیست زیرا من هم به تلفیق شیوه ها و سبک های آوازی گوناگون اعتقاد دارم. البته اینکه جناب استاد شجریان در کلاس های درسشان به تلفیق شیوه های مختلف آوازی می پردازند را قبول ندارم. به نظر من کلاس های درس استاد شجریان کم کم حالت یکنواخت و مونوتونیکی را پیدا کرده که در آنها تنها و تنها به شیوه ی خاص استاد شجریان (برگفته از مکتب نورعلی خان برومند و تا اندازه ای ظلی) اهمیت داده می شود و روی ردیف های آوازی گوناگون مانور داده نمی شود. نتیجه ی این کلاس رفتن ها و آموزه های مکتب جناب استاد را هم همه روز همه جا می بینیم. در همین رابطه شما به پرسش پیشین بنده هنوز پاسخی نداده اید که چه نوع خلاقیت و نوآوری خاصی را در آثار هنرجویان استاد مشاهده کرده اید؟ آیا تفاوتی در طرز تلقی و
impression این شاگردان اولا نسبت به دیگر هنرجویان، و در ثانی نسبت به خود استاد ملاحظه کرده اید؟ من بسیار مصرم که در این خصوص بحث کنید. درباره نقل قولها: به نظرم می‌رسد که من بیشتر این نقل قول‌ها را خوانده باشم . . .زیاد مطمئن نیستم . . .اما درباره یک چیز  در ارتباط با بخش دوم: شما موضوع را طور دیگر تعبیر کرده اید. کسی که توانایی کنترل حنجره (!) را ندارد، بهتر است به یک پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه نماید! اصطلاحی را که به کار برده اید مرا صرفا یاد این چنین موضوعاتی می اندازد و چون نوآورانه و جدید است، برای من آهنگی موسیقایی به همراه ندارد. شما در بخش دیگر دقیقا به آنچه که منظور من بوده، اشاره کرده اید: بله به یک شاگرد کلاس اولی نمی شود گفت بنویس قسطنطنیه. به یک هنرجوی آواز باید نخست نت را یاد داد، اوکتاو را آموخت. گام و پرده و نیم پرده و ربع پرده و دیاتونیک و کروماتیک و خطوط حامل پنجگانه و تعداد نت های حامل و نت های گرد تا نت های چهار لاچنگ و حتی پنچ لاچنگ را آموخت و بعد رفت روی مسائل دیگر کار کرد. در باره ی نقل قول ها:  به قول معروف من آنچه شرط بلاغ بود گفتم تا هر که خواست پند گیرد و هر آنکه نخواست ملال! اجازه بدهید در باره ی علائم تعجبی که در انتهای فرمایشات جناب استاد شجریان نهاده ام، خود خوانندگان عزیز وبلاگ قضاوت کنند، چرا که در این علائم تعجب اسرار و نکته های نگفته ی بی شماری پنهان شده اند که تنها دیدگان قوی و ریزبین متوجه آنها خواهند شد!

نظرات 34 + ارسال نظر
میثم دوشنبه 27 اسفند 1386 ساعت 06:19 ب.ظ http://golpapage.blogfa.com

نوید جان سلام
این یک مسئله واضح و مشخص هست که شجریان به گرد ایرج وگلپا نمیرسد و واقعا فلاورز خیلی خونسردانه و صادقانه و پر قدرت شجریان و نوچه های ایشان را زیر سوال یرد و میتوان گفت دیگران(طرفداران اوست شجر )بیشتر از صدای ایشان را نشنیده اند ویا با تعصب الکی از اوست شجر دفاع میکنند و با این حرف ها میخواهند بگویند که ما هم هستیم!!!
کاش استاد ایرج و گلپا جوان بودند و با برنا مه ها وکنسرت ها یشان جواب خیلی چیزها را میدادند.

علی سمراد دوشنبه 27 اسفند 1386 ساعت 07:26 ب.ظ http://www.samraad.blogfa.com

سلام نوید
چه ذهن بازی داری پست بسیار جالبی بود.
حقیقت خورشیدیست تابان و پایدار اما دروغ ابریست تاریک و ناپایدار.

دوکی دوشنبه 27 اسفند 1386 ساعت 09:29 ب.ظ

عالیه دنبال همچین بحث علمی و منطقی بودیم که بهش رسیدیم دستت درد نکنه فلاورز عزیز واقعا گل کاشتی به شجریان بگید از گفتار کم کن و به عمل بیافزا اگه راست می گی کار شناسان موسیقی جمع شوند شما هم بیا بخوان یا مثل سابق نمی تونی بخونی نوارهاتون که هستش بذاریم ببینیم شما چی کار کردی استاد گلپا و ایرج چه کردن اون موقع همه چیز مشخص می شود والا بشینی خونه و بگی من بهترینم که همه می تونن ادعا کنن اگه چیزی بارت هست جناب شجریان نترس بفرما میدان بازه و ما منتظر.

وبلاگ گلها دوشنبه 27 اسفند 1386 ساعت 09:43 ب.ظ http://gol-ha.blogfa.com

سلام

ای بابا نظرسنجی در مورد وبلاگها هم می کنید ؟!
ما که مخلص هم هستیم و ادعایی هم نداریم .
نوروز پیروز .

سیاوش فخاران سه‌شنبه 28 اسفند 1386 ساعت 02:55 ق.ظ http://iraj-soltane-avaz.blogfa.com/

سلام

نوید جان مظالب را تا حدودی خواندم و دارم ادامه میدم و از شما ممنونم که ارج به این دو استاد بزرگ و بی همتای کشور یعنی استاد ایرج وگلپا میدین و مطالب هم کاملا حقیقت هست ولی از دست کسی کاری بر نمیاد در بعضی از نکته ها و نمیشه خیلی قضیه را باز کرد چون از یک کتاب همبیشتر گنجایش داره ولی بی شک این دو استادان موسیقی و هنر به نظر من آبروی ملت ایران هستند و عرصه موسیقی ایران به این دو افتخار میکنه و امیدوارم سالهای سال زنده باشند و موفق به کار خود ادامه دهند و انشالا در حرکت این دو اساتید هیچ مشکلی و راهی بسته به وجود نیاید
در آخر خیلی ممنونم که این پست بسیار جالب را برای نوروز انتخاب کردی و از کار شما ممنونم چون این کار شناساندن موسیقی ایرانی و اطلاعات در مورد اشخاص و هنرمندان به تمام ایرانی هاست
با تشکر

نیلو سه‌شنبه 28 اسفند 1386 ساعت 04:08 ق.ظ

سلام..نوید آقای گل عیدتم پیشاپیش مبارک امیدوارم که در خارج از نت زندگی خوب و خوش و خرمی داشته باشی..راستی آقا نوید یه سوال شما الان دقیقا چند سالتونه؟؟چون به یه پسر کم سن و سال این حرفا نمیاد

سه کی سه‌شنبه 28 اسفند 1386 ساعت 10:54 ق.ظ

مرسی .
مطلبت عالی و استادانه بود .
البته نیلوخانم شاید دقت نکردن که این مطلب از شما نبود بلکه از جای دیگه گرفتینش .
این قسمتش خیلی با حال بود تو مقاله که تحریرهای شجریان در مقابل ایرج و گلپا واقعن ضعیفه .

وبلاگنویس طرفدار استاد شجریان سه‌شنبه 28 اسفند 1386 ساعت 09:20 ب.ظ

مشکل ما طرفداران استاد شجریان در نت دو چیزه :
یکی اینکه هممون احساسی هستیم و دوم اینکه زیاد علمی با مسائل برخورد نمیکنیم. الان یه مدتیه شخصی بنام فلاورز میاد و مباحثی رو مطرح میکنه که گریبان شجریان و شاگردانش رو میگیره. واقعیتش هم اینه که آدم بسیار باسواد و باهوشیه! موسیقی آوازی رو خیلی خوب میشناسه. و وقتی یکی میخواد باهاش بحث علمی بکنه بتندی در مطلب کم میاره. من اطمینان دارم این آقا یا خانم فلاورز آدم معمولی نیست. اون صد در صد یکی از چهره های معروف موسیقیه توی جلد این لقبش. برای اینکه یکی جلوی ایشون وایسه باید از ابزار و منطق علمی استفاده کنیم. وقتی من نوعی گوشه و ردیف نمیشناسم ولی عاشق استاد بیهمتا شجریانم چه جوری میتونم در مقابل یه ردیف دان قوی مناظره کنم . در این بحث بالای هم معلومه که دوست عزیزمون یک نفر- نمیتونن پابپای ایشون بیان.
خلاصه اینکه به نظر من نوید (کوچولو!!؟؟) دشمن اصلی وبلاگنویسهای طرفدار استاد شجریان نیست اون که نیست هیچ کس دیگه هم نیست. حتی فرهاد گلپا هم نیست چون اون بیشترش های و هوی و ایناست بلکه بزرگترین دشمن همه ما همین جناب فلاورزه که در لابلای حرفای علمیش گاهی به شاگردان استاد شجریان و حتی خود ایشون بند میکنه .
بنابراین باید هوشیار باشیم و جلوی تبلیغات گسترده این آقا یا خانم رو بگیریم. واقعیتش اینه تا قبل از وبلاگ زدن ایشون کسی اصلا روی ایرج حساب نمیکرد!!!! ولی الان ایشون همه رو وادار کرده ایرج یا حتی گلپا رو هم جزو اساتید برتر بدونیم در حالیکه اگه این بنده خداها خوانساری و قوامی و شهیدی و... چنین طرفدارانی داشتن واقعا وضعیت یه جور دیگه میشد .
خلاصه اینکه دوستان طرفدران استاد بیهمتا شجریان بیایین یخورده آگاهی و اطلاعاتمون رو زیاد کنیم و از جایگاه راستین استاد شجریان در برابر ضربات سنگین فلاورز (بزرگترین دشمن شجریان!!!! متاسفانه!!!! ) دفاع کنیم .
یاعلی.

سورنا چهارشنبه 29 اسفند 1386 ساعت 10:31 ب.ظ

خیلی عالیه .
ایرج بهتره .
گلپا بهتره .

میثم( وبلاگ طرفداران استاد ایرج واس پنج‌شنبه 1 فروردین 1387 ساعت 01:07 ق.ظ http://golpapage.blogfa.com

با سلام خدمت وبلاگ نویس شجریان.
۱)شاید شما طرفداران شجریان احساسی باشید ولی استاد شما از این احساسات برخوردار نیست .
۲)مگر استاد شما با مسائل علمی برخورد میکند که شاگردانش بخواهند مانند او باشند و اگر از علم ومنطقی ایشان برخوردار بودند هیچ وقت با رفتار و کردار غرور آمیز خود را بالاتر از دیگر اساتید نمیدانستند و لازم به ذکر است که کسی دوست ندارد دشمن شجریان باشد بلکه خود او با همان صحبت ها و رفتار خویش اتوماتیک وار شخصیت خود را نشان میدهد.خود قضاوت کنید :
صحبتهای شجریان در یک مصاحبه اختصاصی با خانم پریسا آذر ماه سال ۱۳۸۴ :
کسی جز من نتوانسته نوا را به زیبایی که من خوانده ام اجرا نماید (پس باید بگوییم استاد شما هنوز شاخه گل ۳۹۶ استاد گلپا را نشنیده.)
پسر من همایون هم از بس اوازهای خوب شنیده و مدام صدای بنده را شنیده داره کم کم پخته میشه و خوب پیش رفته و در آینده میتوانیم او را هم مانند من استاد خطاب کنیم.
۳)اصلا برای استاد ایرج و گلپا نیازی به سایت و وبلاگ نیست مگر در ان زمانی که برنامه گلها و برنامه های رادیویی و بزم و...اجرا میکردند وبلاگ ویا اینترنتی بوده؟اشاید ۲۰٪
طرفداران استاد ایرج واستاد گلپا باشند که در وبلاگ ها حضور دارند ونیازی به تبلیغ این اساتید نیست آنها شناخته شده اند.
۴)شما گفتید که وبلاگ باعث شده تا استاد ایرج واستاد گلپا در صف اساتید برتر قرار گیرند؟
در جواب شما باید بگویم آن زمانی که شجریان در حضور استاد ایرج وگلپا میخواست برنامه اجرا کنه دست و پا و حتی صدایش میلرزید و اصلا از برکت وجود استاد ایرج و گلپا بود که مردم صدای شجریان را میشنیدند ان هم بیشتر بر ای این بود که آواز شجریان هر چه زودتر تمام شود تا در ادامه استاد ایرج یا استاد گلپا برنامه را ادامه دهند و به منت استاد ایرج وگلپا بود که کارهای شجریان در ان زمان بهتر اجرا میشد و اصلا صدای شجریان را از لحاظ وسعت و طنین با صدای استاد ایرج وگلپا نمیتوان مقایسه کرد دقیقا مثل این میماند که(یک کلاغ در مقابل دو قناری بخواهد چه چه بزند و غزل سرای کند)
۵)این حرف شما را قبول دارم شما باید اطلاعات خودتان را زیاد کنید و مطمعنیم هنگامی که اطلاعات موسیقی و هنری شما بالا رود هیچ وقت از شجریان دفاع نخواهید کرد و با اطلاعات و آگاهی فراوانی که از موسیقی دارید متوجه ارزش بالای استاد گلپا و ایرج میشوید.
۶)حرف بسیار است ولی در اخر باید بگویم هنگامی که ایرج وگلپا میخواندند و برای شنیدن صدای آنها یک استادیوم ۱۰۰۰۰۰ نفری پر میشد شجریان کجا بود؟
شما به شجریا سلام کن ببینم جواب سلام شما که طرفدارش هستید را میده یا نه؟
در صورتی که استاد ایرج واستاد گلپا با آن همه مقام و بزرگی که دارند بسیار مردمی و خاکی هستند.
منتظر بالا رفتن اطلاعات و معلومات شاگردان شجریان میمانیم چون صبر ما دسته کمی از صبر عیوب ندارد.

وبلاگنویس طرفدار استاد شجریان پنج‌شنبه 1 فروردین 1387 ساعت 01:37 ب.ظ

دوست عزیز
اول باید معلومات امثال شما بالا بره نه من!
شما یک دیکته درست حسابی بلد نیستین اونوقت اومدین چنین آرزویی رو واسه من میکنین؟!!
اول اصلاح کن:
مطمئن به جای مطمعن!!
ایوب به جای عیوب!!
در جواب هم باید بگم حرفای شما کذب محضه .
شجریان بسیار هم فروتنه. لطفا بگین کی واسه ایرج و گلپا ۱۰۰ هزار نفر میومدن؟! شما ظاهرا دارین خواب خوش میبینین؟!!
الان طرفداران شجریان هزاران برابر ایرج و گلپا هستند. اصلا ایرج و گلپا خیلی کم اصیل خوندن. و اگرم خوندن اونو با کوچه بازاری مخلوط کردن . مثل موی سپیدو توی آینه دیدم! این آخه شعره ؟ یا:
یار شیرازیم دستش تپله!!!
تو رو خدا اینا میتونن یکی رو استاد کنن؟؟!!
من هدفم از گفتن حرفای بالا این بود که شخصی بنام فلاورز با ضربات سخت و سنگینی به استاد شجریان و شاگردانش میتازد و کسی هم جلودارش نیست . و منظورم هم خیلی حرف منطقی بود که ایشون چون سواد دارن باید طرفداران استاد بیهمتا شجریان نیز مقداری باسوادتر جلوی حرفای ایشون وایستن.

اشتباه نوشتن یک متن آن هم در قسمت نظرات چیز زیاد مهمی نیست که به خاطر سریع تایپ کردن اتفاق میافته و هیچ ربطی به معلومات موسیقی و هنر نداره.
اون موقعی که برای ایرج و گلپا ۱۰۰ هزار نفر میومدن شما جوجو بودید یادت نمیاد و اینکه شما تصنیف زیبای موی سفید و توی ایینه دیدم را مسخره میکنید واقعا خنده داره!!
خواندن این همه اواز در برنامه گلها و بزم و برنامه های رادیویی کمه؟خوب معلومه نشنیدی که الکی نظر میدی.
شما داری یاره شیرازی را مسخره میکنی ؟
آهنگ پیری و معرکه گیری شجریان که مشهدی خونده را چی میگی؟(فکر کنم واسه احوال خودش خونده که تو سن ۷۶ سالگی رفته زن ۱۷ ساله گرفته)واقعا تو آهنگش راست میگه که (کار داره بالا مگره)(داره پشتش دولا مکنه)با همون لهجه مشهدیش.
اگر اهنگ های استاد ایرج وگلپا کوچه بازاری و یا هر چی بود مردم واسه گوش دادنش هنوزم لذت میبرند نه شجریانی که ۲۴ تو رادیو میخونه و با صداش همه را خسته کرده.
شجریان بیشتر سنتی خوانده؟گیریم که خوانده هنر کرده مثل افتخاری در ماه ۲ کاست به بازار داده؟
اصلا میگیم استاد ایرج و گلپا جمعا ۲ آهنگ خوندن ولی ارزش داره به ۱۰۰ تا شجریان.آقای عزیز جایی اگه بگی شجریان از استاد ایرج و گلپا بهتر میخونه بهت میخندن این حرفا چیه میزنی؟
به نظر من شما تا(نت می بکار) بیشتر صحبت نکن چون معلوماتت باید بره بالاتر .
دوست خوبم فلاورز حق داره در مورد شجریان اینگونه صحبت کنه و شما اگر خدای معلوماتم بشی بازم ایرج و گلپا با اوس شجر قابل قیاس نیستند حالا شما بشین غلط املایی بگیر تا روزت بگذره....

وبلاگنویس طرفدار استاد شجریان جمعه 2 فروردین 1387 ساعت 03:23 ب.ظ

میثم کوچولو که بمن میگی جوجه بیا بشین روش تا نشونت بدم تو جوجویی یا من ؟!!!
شجریان ۷۶ سالشه ؟؟؟؟ فک کنم با سن ایرج و گلپا اشتباه گرفتی !!
همینه که میگم هیچی حالیت نیست. تازشم شما چکار بکار خصوصی دیگران داری ؟ من گفتم دست جناب گلپا ۲۴ ساعته روی باسن هایده بود ؟؟؟!!
گفتم گلپا ۲۴ ساعته تو کاباره بورسالینو مست میکرد و لاس میزد ؟؟!!
من گفتم ایرج اگه ممنوع ارتشی نبود الان وضعش بدتر از گلپا بود ؟!!
شجریان دو تا آوازخونده ؟
درسته شاید من باندازه این یارو فلاور اطلاعات نداشته باشم ولی لااقل با تو جوجه فوکولی که میتونم بحث کنم !
اگه اطلاعات بیشتری بیا صحبت کن اگر نداری برو کنار بذار بزرگترات بیان .
نوید جون لطفا همینطور آزادی رو رعایت کن و حرفامو سانسور نکن . میبینی که خیلی مودب نوشتم .

انوشیروان جمعه 2 فروردین 1387 ساعت 08:57 ب.ظ

درود بر شرافت آزاده خانم
درود بر علم و دانش خانمی که از حریم دو استاد بیهمتای آواز ایرج و گلپا نگهبانی میکنه .
درود خدا بر فلاورز مهربان که بتنهایی در مقابل سمپاشیهای طرفداران بیخاصیت و کوردل شجریان می ایسته و کسی توانایی مقابله با ایشون رو نداره .
اگه مسلمون نبودن و بهشون بر نمیخورد همینجا میگفتم از دور دست زیبای شما رو میبوسم !

میثم شنبه 3 فروردین 1387 ساعت 12:24 ق.ظ

اگه عقل و فهمت بیشر از این بود اینگونه بی ادبانه جواب نمیدادی!!تربیت نا اهلان چون گردکان بر گنبد است...
حالا من ۱۰ سال دیر تر شناسنامه شجریانو گرفتم بد کردم؟
اگر بدت میاد مسائل خصوصی بیان بشه پس چرا میگی دست استاد گلپا رو باسن هایده بود؟ناراحتی بگم دستشو بذاره رو باسن مبارک شما!!!
بعدش هم شما اگر بیرون از محیط اینترنت تشریف بیاورید بهتون نشون میدم چطوری بیرقم را در سرزمین کفر شما فرو خواهم کرد .
اینطوری که به نظر میرسد شما همجنس باز هستید خجالت نمیکشی وقتی کم میاری میگی بشین روش؟
آخه شما که عقب جلو تون فلته!!!!
حالا چند دفعه روش نشستی باید بیای اینجا بگی؟چرا ابروی خودتو میبری؟چرا مسائل خصوصی را اینجا بیان میکنی؟
شما هنر و موسیقی را به سکس کشیدی ؟هدفت از این همه بحث این بود؟اومدی به بهانه موسیقی و هنر تبلیغ خودتو بکنی چاقال؟
اینجا جای این حرفا نیست اشتباه اومدی چاقال.
به بزرگتر ها مثل اینکه خیلی علاقه داری ؟ قرار بذار بیرون بزرگتر ها را به شما نشون بدم واقعا بی صبرانه منتظر دیدنت هستم تا نشونت بدم میثم کوچولوی قصه شما بر روی شما همجنس باز چگونه بزرگنمایی میکنه.
دیگه هم دوست ندارم اینجا در محیطی که همه در مورد موسیقی وهنر بحث میکنند با شما در مورد چیز دیگری بحث کنم بیرون از این محیط بیا دوست داری آدرس بدم همینجا یا شما آدرس بده من بیام.

دوست عزیز آقامیثم طرفداران ایرج و گلپا نیازی به فحش دادن ندارن شما چرا عصبانی شدی ؟

وبلاگنویس طرفدار استاد شجریان شنبه 3 فروردین 1387 ساعت 09:21 ق.ظ

نویدجون میبینی این طرفدران باصطلاح متعصب استاد ایرج و گلپا چه جور آدمایی هستن ؟ خودت قضاوت کن . میدونم آدم منصفی هستی . اینو همه بچه ها میگن که نوید کوچولو واقعا بیطرفانه قضاوت میکنه . مگه من چی گفتم که ایم جوجه فوکولوی طرفدار ایرج اینجوری دهن گالشو باز کرده و اینهمه بهم فحش میده . مگه استاد گلپا دستشو روی باسن هایده نمیذاشت ؟ پس این عکسها چیه همه جا هست ؟ من فقط واقعیت رو گفتم . چیز اضافی ننوشتم که این آقاکوچولو اینجوری بهم ناسزا میگه .
واقعا دمت گرم نوید عزیز . خوب زدی تو پوزش ! باور کن انتظارشو نداشتم . الان میبینم تو واقعا یک پسر کوچولوی دوست داشتنی و منصف هستی . من حتما بازم میام تا اینجا مطلب بنویسم . بهت کمک میکنم تا استاد بیهمتا شجریان رو بهتر بشناسی . باور کن اغلب طرفداران دو استاد متوسط ایرج و گلپا یا قصابن یا بقالن یا راننده تریلی یا راننده تاکسی . اصلا شما تا حالا دیدی یه دانشجو یا تحصیلکرده از ایرج یا گلپا طرفداری کنه ؟ علتش چیه ؟ علتش اینه که این دو خواننده صدای بسیار خوبشون رو دادن دست ترانه های کوچه بازاری و بیمعنی . والا اگه راه درستو میرفتن الان با استاد شجریان برابری میکردن . یه خورده فک کن . منطقی هستی . منطقی تر باش . به حرفای امثال میثم گوش نده . اونا دارن از سادگی و صفای تو سو استفاده میکنن . باور کن راست میگم جون داداش .

نه خیر دوست عزیز .
حتما شما چیزی گفتین که این دوستمون عصبانی شده و منم متوجه نشدم و الا طرفداران استاد ایرج و گلپا تو دنیا بینظیرن .

میثم شنبه 3 فروردین 1387 ساعت 02:28 ب.ظ http://golpapage.blogfa.com

الان تو سر هر کس بزنی میره دانشگاه دانشجو میشه مگه دانشجو بودن کار شاقیه؟
استاد ایرج و گلپا برای هر قشری چه قوی و چه ضعیف آواز خوندن برای پیر و جوان ترانه اجرا کردند اونوقت تو اومدی اینجا داری داستان میگی؟
از طرفی میگی طرفداران استاد ایرج و گلپا فلانند از طرفی از مالشون میری بالا؟
آخه کی نوید زد تو پوز من؟از اینکه گفته عصبانی نشم یعنی زده تو پوزم؟
آخه تو با اون اوست شجرت عددی نیستید که بخواهیند پوز امثالی مثل مارو بزنید .
در جوابی به شعر :
شنیدم یاوه گویی هرز پویی
گدایی سفله یی بی ابرویی
چو حرف های حسابم را شنیدی
حجاب شرم و عفت را دریدی
زبان بگشادی بر دشنام بنده
به زشتی یاد کردی نام بنده
ولی من هیچ بد از کس نگوییم
به جز راه ادب راهی نپویم
مرا از فحش دادن عار باشد
که فحش ایین سردم دار باشد
گذارم امر را در پای تحقیق
سپس خواهم ز اهل فکر تصدیق
سخن را روی با صاحبدلان است
نه با هر بی دل و بی خانمان است
نفهمیده نمیگفتی و اکنون
نمی افتاد راز از پرده بیرون
نیندیشیدی ای بیچاره کج
که استاد تنها گلپا هست و ایرج
شجر با آن همه ناز و افاده
به زیر پای استادان فتاده
نخواهی جست چون اهو از این بند
که مغز خر خوراکت بوده یک چند
مگر چشم تو کور است وندیدست؟
شجر بر ساز و اواز ها ریدست؟
به عصمت نیست مربوط این طریقه!!
چه ربطی گو ز دار د با شقیقه؟
در ادامه باید بگم که با شما دوست دارم بیرون ملاقات کنم تا
ببینی جوجه فوکولی کیه؟
زنده باد استاد ایرج واستاد گلپا

حامد شنبه 3 فروردین 1387 ساعت 03:39 ب.ظ

طرفدارای ایرج و گلپا به این سوال جواب بدن که اگه شما ادعا میکنین که استاد شجریان به خاطر این استاد شجریان شده که ایرج و گلپا ممنوع الصدا بودن چرا این آقایون در خارج از ایران برنامه اجرا نکردن؟ نمیدونم این تخم لق رو کی توی دهن شما انداخته؟ به کارای استاد شجریان یه نگاه بندازید تا ببینید بیشتر از 70 80 درصدشون خارج از کشور اجرا شدن. اصلا مگه یه عده تند و تند به شجریان انتقاد نمیکنن که چرا همش خارج از ایران برنامه میذاری؟ مگر ایرانیها آدم نیستن؟ بعد چطوره که شما همچین ادعای مضحکی میکنین؟ مگر دولتهای آمریکا و فرانسه و جاهای دیگه همه دست نشانده جمهوری اسلامین که جلوی کار آقایون رو بگیرن؟ این جنابان اگه هنری داشتن خارج از کشور ارائه میکردن.خواهش میکنم این بهانه های وطن دوستی و اینا رو وسط نکشین که هیج ربطی به موضوع نداره. البته خودشون هم میدونن که حقیقیت چیز دیگه است. حالا هم هر کدوم یکی دو تا از شاگرداشون رو فرستادن که براشون آبرو بخره. وگرنه شجریان کجا و ایرج و گلپا کجا؟ کجا گلپا و ایرج میتونن اثر عظیم و شگفتی مثل بیداد ارائه کنن؟ این آقا یا خانم فلاورز هم هر جا میشینه میگه شجریان اینجور و اون جور. عزیز من با پایین کشیدن استاد شجریان نمیتونی ایرج خانت رو بالا بکشی. البته اگه بتونی لطمه ای به مقام استاد بزنی که نمیتونی. اصلا مگه شجریان همین بهار و تابستون امسال برنامه نداشت توی اروپا؟ جناب ایرجتون و گلپاتون هم میرفتن برنامه میذاشتن. ببینم کی جلوشون رو میگرفت. تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. خب البته از یه نظرم فلاورز جون تقصیر نداره. وقتی که آواز همه رو با ایرج جونش مقایسه میکنه معلومه که فکر میکنه بقیه غطل میخونن. این یه بیماری مسریه توی رابطه استاد و شاگرداش. که شاگرد فکر میکنه اونی که استادش میخونه ملاکه و هر کی غیر اون بخونه اشتباهه. خلاصه این که

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود میبری و زحمت ما میداری

مثل اینکه شما خبر نداری که استاد ایرج تا چند سال پیش ممنوعلخروج بودن !! همینطور استادگلپا تا چن سال قبل از اون !
شماها چون توان جواب دادن به استاد فلاورز رو که گفته نگم کیه ندارین همش هارت و پرت میکنین . بخدا اگه پیش ایشون بخاین حرف بزنین دو دقیقه فرار میکنین . البته خودش یه بار خصوصی بهم نوشته بود که استاد اعزمتون شجریان نیز اشکالات زیادی تو خوندن همون ردیفهای معمولی داره ولی چون ایشونو دوست دارن نمیخان حالشو بگیرن !!!

این شعری که نوشتی چون زیاد متوجه نشدم چیه بخودت تقدیمش میکنم :

تقدیم به طرفداران شجریان خواننده معمولی که تو نظر سنجی منم ملت اومدن گفتن بدترین صدای آواز تاریخو داره !!

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود میبری و زحمت ما میداری

حامد یکشنبه 4 فروردین 1387 ساعت 07:58 ق.ظ

باز هم داستان سرایی. گلپا و ایرج ممنوع الخروج بودن؟ زرشک بعدش هم فرت وفرت به قول خودشون توی دانشگاههای آمریکا سخنرانی کردن و جایزه های بیشمار! گرفتن!!! باز هم زرشک. بعد هم فرمودین تا چند سال پیش درسته؟ خب الان که نیستن. بفرمایند اگر بهتر میزنند بستانند و بزنند! باز هم زرشک!
درباره فلاورز هم بگم که همون جور که گفتم دچار سندرم استاد-شاگردیه یعنی هر چی ایرج جونش بهش گفته ور ملاک قرار میده و به همین خاطرم از نظر اون همه فالش میخونن جز ایرج!!
حکایت اون بنده خدا ور شنیدین که به شهری رسید که همه مردمش مرض خارش داشتن؟ اما این یارو رو گرفتن و انداختنش بیرون!! چرا؟ چون مریض بود!! چه مرضی؟ خودش رو نمی خاروند!!!!

انوشیروان یکشنبه 4 فروردین 1387 ساعت 09:19 ب.ظ

جناب حامد زرشک به شما و بابا جونت . لطفا حرف دهنتو بفهم و تو این وبلاگ ارزشمند حرف مفت نزن . شما اگه میخای از شجرییان نوحه خون دستمال کش دفاع کنی برو وبلاگهای مزدوران جیره خور ایشون که الحمدالله کم هم نیستن و مثل قارچ پارازیتی رویش کردن .
هاهاهاهاهاهاها
ضمنا ننه شما هم خارش داره و ما اینو میدونیم .
دیگه اینجا نبینمت بچه ابنه ای ها.

یه نفر دوشنبه 5 فروردین 1387 ساعت 03:40 ب.ظ

نویدجون شنیدی فلاورز تو وبلاگش از یکی به اسم میثم چی خواسته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برو بخونش . ضمنا ازت خواهشی داشتم . تا بحال چند بار دادی ؟ یا لااقل چند بار بته گفتن به من میدی ؟؟؟ چون من عکس تو رو که دیدم خیلی خوشگل و زیبا و با استعداد هستی .

مرسی از لطف شما .
شما درست گفتین بعضی از آق معلمام هم بهم میگن زیبا هستی . ولی بقول بابام زیبایی باید درونی باشه نه فقط بیرونی . بعدش نمیدونم فلاورز چی خواسته .

موسیقی سه‌شنبه 6 فروردین 1387 ساعت 12:14 ق.ظ

اقای انوشیروان عزیز حرف شما واقعا تایید میشه
تمام کسانی که چشم دیدن استاد ایرج را ندارند یک حرومزاده و مادر به خطا بیشتر نیستند.

موسیقی سه‌شنبه 6 فروردین 1387 ساعت 12:14 ق.ظ

اقای انوشیروان عزیز حرف شما واقعا تایید میشه
تمام کسانی که چشم دیدن استاد ایرج را ندارند یک حرومزاده و مادر به خطا بیشتر نیستند.

مهیار/عاشق استاد ناظری سه‌شنبه 6 فروردین 1387 ساعت 01:51 ق.ظ

به به خیلی خوبه

خوب حالا گیریم که شاگرد ایرج تونست شاگرد شجریان رو شکست بده.........که چی؟

به خدا خیلی بیکارید بابا دو تا مطلب دو تا تصنیف بزارین حال کنیم تا کی به کس و شر گفتن ..............

استغفر الله........

همش زیر سر این نوید ..........

Navid.I like to fuck you on the soft sofa . I think you are a turjid human
Navid.watch yourself

میثم بلوکات سه‌شنبه 6 فروردین 1387 ساعت 01:42 ب.ظ http://golpapage.blogfa.com

با عرض سلام خدمت تمامی دوستان
بنده میثم بلوکات مدیر وبلاگ طرفداران ایرج و گلپا هستم.
متاسفانه شخصی با نام بنده و با نام وبلاگ بنده در اینجا نظراتی داده که هیچ کدام مربوط به بنده نمیباشند و از روی دشمنی یا هر چیز دیگری این الفاظ را با نام بنده ثبت کرده.
بنده درست است که وبلاگی به عنوان طرفداران استاد ایرج و گلپا را مدیریت میکنم ولی چندان هم ضد استاد شجریان نمیباشم.زیرا کارهای او در قبل از انقلاب بسیار زیبا اجرا شده و ایشان نیز از خواننده های برنامه گلها میباشند .
ولی به علت علاقه شدیدی که به ۲ استاد بیهمتا یعنی استاد ایرج و گلپا دارم استاد شجریان را بعد از این دو استاد میدانم.
و از طرفداران استاد شجریان نیز خواهش دارم از بنده و وبلاگ بنده چیزی به دل نگیرند زیرا این توهینات در شان بنده نمیباشد و باید بگویم که از نام وبلاگ طرفداران استاد ایرج واستاد گلپا سوء استفاده شده است و بنده به تمام اساتید موسیقی احترام خاصی قائل هستم.
و از نوید جانم خواهشمندم که نظراتی که با الفاظ رکیک آمیخته شده را تایید ننماید.
نوید جان از لطف شما متشکرم و خواهش میکنم نظراتی که با نام بنده این الفاظ زشت را به کار برده را حذف نمایید.
با تشکر

دوست عزیز من از کار شما سر در نمیارم . شما یه پیام هم بنام آزاده خانم گذاشتین که توش به همه فهش دادین !!!

مهدی سه‌شنبه 6 فروردین 1387 ساعت 01:47 ب.ظ http://bazaredanlod.blogfa.com

سلام وبلاگ خیلی خوبی داری خوشحال میشم به وبلاگم سر بزنی اگر اهل تبادل لینک هستی منو با اسم بازاره دانلود لینک کن بگو تا شما رو با چه اسمی لینک کنم

همایون دوشنبه 19 فروردین 1387 ساعت 12:26 ب.ظ

اصلش اینه که بسان اقا میثم بلوکات بود
باید به همه اساتید موسیقی احترام گذاشت
هر استادی جایگاهی در موسیقی وزین ایرانی دارد و ما نمیتونیم نفی کنیمش
همینطور که اساتید ایرج و گلپا در دهه های ۳۰ ُ ۴۰ و ۵۰ خوش درخشیدند
اساتیدی چون شجریان هم چه در دهه ۴۰ و ۵۰ و چه بعد از انقلاب موسیی ایرانی رو زنده کرد
خوب طبعا هر کدوم از این اساتید سبک خاص خود را دنبال میکنند ٬ و ما بر این اصل نمی تونیم خرده بگیریم که چرا گلپا مثل ایرج نمیخونه که یا شجریان چرا سبکش به گل۱ا نزدیک نیست .
اگه قرار بود شجریان مثل گلپا بخونه که شجریان نمیشید ٬
یا اگر گلپا میخواست که مقلد اساتید گذشته باشه دیگه گلپای خوش صدای صاحب سبک نمیشد یا همینطور ایرج که با اون طنین صدای بالا واقعا جز مفاخر موسیقی ما هستند .

متاسفانه بعضی از طرفداران تند روی این اساتید به حمله و تخریب شخصیتی استادید دیگر سعی در ........

من خودم طرفدار صدای استاد شجریان هستم
ولی استاد ایرج رو هم خیلی دوست دارم
و از آوای دلنشین گلپا هم غافل نیستم.

اونایی که واقعا اهل موسیقی هستند مطمئنا صدای هر استادی براشون جذابیت خاص خودشو داره .

با آرزوی سلامتی برای همه اساتید این مرز و بوم/

میثم بلوکات یکشنبه 25 فروردین 1387 ساعت 12:15 ق.ظ http://golpapage.blogfa.com

با سلام خدمت تمام عزیزان
وبلاگ طرفداران استاد ایرج واستاد گلپا به روز شده.
منتظر حظور گرمتان هستیم

سیاوش یکشنبه 25 فروردین 1387 ساعت 08:28 ب.ظ

درود بر یگانه سالار تاریخ موسیقی ایران استاد شهرام ناظری

naser شنبه 11 دی 1389 ساعت 11:30 ب.ظ

سلام بر تو شیر مرد که گل کاشتی
من یکی از طرفداران سرسخت استاد ایرج و گلپا هستم و با خیلی از شجر بازها هم گفت و گو کردم خیلی هاشون استاد ایرج و در حد خواننده فیلم می شناختند و اصلا نمی دونستند که استاد ایرج تو برنامه گلها خونده در حالی که برنامه گلهای تازه مال استاد ایرج بود. چون یکی در میونش استاد ایرج خونده.
من 200 تا از کلیپهای فیلمی استاد ایرج و از تو فیلمهای قدیمی درآوردم که توی همشون استاد ترحریرهایی میزنه که مو به تن همه سیخ میشه جالب اینکه شعرهایی که میخونه به هیچ وجه امثال شجر نمیتونند باهاش آواز بخونند چون این از ویژگیهای استاد ایرج است.
اگه آدرس بدی این کلیپهارو برات می فرستم چون این کلیپها فقط باید مثل برگ برنده دست مریدهای استاد ایرج مثل گنجینه حفظ بشه.
09356074669

سلام آقا
مرسی خیلی عالیه
اگه میشه به ایمیلم بفرستین چون بابام اجازه نداد آدرسمو بدم
بازم مرسی
ایمیلم :
navid14_saremi@yahoo.com
navid14.saremi@gmail.com

بیژن شنبه 30 بهمن 1389 ساعت 02:32 ب.ظ

مقایسه غلطی است بزرگانی مانند ایرج و گلپایگانی را با خود پسندانی مانند ...

سجاد دوشنبه 11 اسفند 1393 ساعت 04:08 ق.ظ

باسلام
هیچکدوم انگشت افتخاری دهه ی 70 نمیشن(لطفابخاطربقل کردن احمدی نژادتخریب نکنید،اولابحث فنیه ،دوماخودشجریان گفته کارش ازسادگی و ندانم کاری بود )،گوش کنیدهنگامه و یاداستادو نیلوفرانه و سرمستان و... .نه اون شجریان مرده خون که روی هم ده تا قطعه ی شورانگیزنداره،نه ایرج چلوکبابی
اماشجریان چه شاگردی تربیت کرده که بخوادمثه خودش باشه یانباشه.اینطورکه شنیدم خودش گفته هرکی ازبقل خونه ی من ردشده گفتن شاگردمه،شاگردان من همایون و سرلک هستند.که چنانکه گفته شد چیزی جز تقلید ازشون بیرون اومده،اگر شجریان یکصدم اینکه میگن استاده ،استادبود الآن وضع موسیقی ما این نبود،محض اطلاع استاد علی اکبرخان شهنازی بودکه تقریباتمام نوازندگان تارامروز ودیروز-باواسطه یابدون واسطه-شاگردش بودند،ازهوشنگ ظریف و فرهنگ شریف ولطفی تا علیزاده و نفر و طلایى و پیام جهان مانی-ای بسا (نه الزاما)سایه ی شوم شجریان و تعصب بهش و مسائلی اینچنین باعث شده ک یک تصنیف ،یک تصنیف ماندگار-مانند غوغای ستارگان،توای پری کجایی،الهه ی ناز،آشفته حالى و...)که بردل خاص و عام ،پیروجوان حک شده درطول این سی وچندسال (که ازقضاهمزمان با یکه تازی شجریان و بنوعی ممنوع الزندگى(هنری) بودن امثال ایرج وگلپاو یاحقی و. . .بوده )،ساخته نشده لطفانظرات نمایش داده بشه

بهرام نظری سه‌شنبه 12 دی 1402 ساعت 06:28 ق.ظ http://B086

با‌سلام‌.من‌بهرام‌مخلص‌هموطنان‌به‌سال‌۱۳۶۴‌رادیو‌کویت قطعه آوازی از استاد ایرج گذاشته بود تو رادیوی قهوه خونه بقدری روی من تاثیر گذاشت .که‌تا‌به امروز که ۵۶ساله شدم .عاشق شدم نه زن اختیار کردم نه دنبال مال و ثروت.فقط‌حقوقی‌ناچیز.تک و تنها باصدای آسمانی ایرج عاشق و تا به مرگ هم خواهم رفت

بهرام نظری سه‌شنبه 12 دی 1402 ساعت 11:55 ب.ظ http://B086

تمامی‌دل‌انگیزان‌محرومند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد