خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

تون صدای آوازخوانان-به قلم استاد منوچهر

 تون صدای آوازخوانان-به قلم استاد منوچهر

به طور کلی موسیقی دانان و بخصوص کسانی که در زمینه صدا و سلفژ کار میکنند صدای اشخاص را به سه دسته اصلی تقسیم میکنند که این سه دسته عبارت اند از :باس-باریتون و تنور.صداهای باس صداهایی هستند که قابلیت اجرای نت های بسیار پایین را دارند و معمولا صداهایی بم و پر هستند مانند محمد نوری.صداهای باریتون به صداهایی گفته میشود که توانایی اجرای نت های بین بالا و پایین را دارند مانند داریوش و صداهای تنور به صداهایی گفته میشود که از نت های رو به بالا شروع شده و به نت های اوج میرسند که این نوع صداها بهترین و کمیاب ترین نوع صدا به حساب می آید و معمولا در کشور های اروپایی این صداها رو به موسیقی کلاسیک می آورند و در زمینه اپرا فعالیت میکنند .صدای ایرج و گلپا نیز از دسته صداهایی به حساب می آید که تنور هست و قابلیت اجرای نت های بسیار بالا را دارد.

تفاوت صدای ایرج و گلپا با شجریان در این است که اوج صدای شجریان نت (لا) می باشد اما ایرج و گلپا سابقه خواندن تا نت (دو بالا) را هم در جوانی دارند.نت دو بالا که همان سومین دو می باشد (بدون احتساب دو معکوس ) بالا ترین نت ممکن برای صدای مرد است که تا به حال اجرا شده است و می توان به جرات گفت تعداد کسانی که در جهان توانایی اجرای این نت را دارند به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد.نکته دیگری که ایرج و گلپا را از دیگر خوانندگان تنور ایران جدا میکند قدرت صدای هر دو است.لازم می بینم نکته ای را یاد آوری کنم و آن این است که بین قدرت صدا و صدای بالا تفاوت های زیادی است.خواننده ای که صدای آن تنور هست ۱۰۰٪ صدای بالایی دارد ولی این دلیل نمی شود که بگوییم آن شخص صدای قوی دارد .شخصی که تنوریست هست به صورت مادر زادی صدای بالایی دارد یعنی صدای وی از نت بالا شروع میشود و به یک نت اوج میرسد اما چگونه بیان کردن نت بالا هست که قدرت صدای وی را مشخص میکند مثلا کسی که نت لا را می خواند آیا توان کشش آن را دارد؟ یا آن نت را در اجرای زنده هم میتواند بخواند؟آیا وقتی آن نت را میخواند صدای وی گوش خراش نمی شود ؟(مثل آقای شجریان). اما ایرج و گلپای عزیز تمام شرایط یک صدای قوی را دارند هم قدرت کشش دارد و هم توانایی اجرا به صورت زنده و هم بیان نت بالا به صورت گوش نواز...

نکته دیگری که لازم به توضیح می دانم این است که اکثر خوانندگان و شاید بشود گفت تمامی خوانندگان در اجرای زنده نت آهنگ ها را ۲ تا ۳ پرده پایین می آورند تا به صدای آنها فشار نیاید و به راحتی چندین ترانه را بخوانند.اما به جرات می توان گفت فقط ایرج و گلپا هشتند که آهنگ ها را با همان نت آلبوم می خوانند و گاهی پیش آمده که صدای آنها در حدود ۲۰ تا ۲۵ بار به روی نت بسیار بالای سل می رود که برای مثال می توان از آواز دشتی ایرج (گلهای رنگارنگ ۵۳۴) و آواز مست مستم ساقیای گلپا یاد کرد که ایندو عزیز در مجموع بیش از ۱۵ بار روی سل میروند و هیچ مشکلی پیش نمی آید .نکته دیگری که در مورد ایرج و گلپا گفتنی است این نکته هست که در موسیقی جهانی یک خواننده استاندارد صدای خود را نباید از حلق به بیرون بدهد بلکه باید صدای خور را از قسمت دیافراگم بالا بیاورد و از دهان و بینی به بیرون بدهد که این امر مستلزم تمرین بسیار زیاد است و این امر در ایرج و گلپا به صورت مادر زادی می باشد امری که در موسیقی ما به آن هیچ توجه ای نمیشود چرا که اکثر خوانندگان ما موسیقی سنتی را خراب کرده اند (مخصوصا اقای شجریان) و ریتم را به صورت حلقی و با تحریر اجرا می کنند که اصلا در جهان این گونه خواندن مورد قبول نیست و  می توان گفت تنها تعداد بسیار کمی از  خوانندگان  در ایران وجود دارند که موسیقی را به صورت اصولی آن اجرا کرده اند که برای مثال می توان به  محمودی خوانساری -قوامی و بنان... اشاره کرد.

نظرات 103 + ارسال نظر
سیاوش جمعه 22 آذر 1387 ساعت 10:36 ق.ظ

من یک خواننده آماتور آواز هستم . از آقا نوید بخاطر ارائه مقاله استاد منوچهر .متشکرم. تحلیل بسیار عالی وجامعی ارائه کرده اند .که در نوع خودش تا بحال نظیرش را ندیده بودم .خود من بصورت تجربی به بعضی از نکاتی که ایشان فرمودند پی برده بوم . از جمله اینکه استاد گلپایگانی از تمام فضای تنفسی خود در هنگام اجرا استفاده می کنند .همچنین در اوج صدای ایشان بصورت تلسکوپی وسعت مجدد می یابد (بدون فشاربر حنجره ) در صورتی که حنجر ه خوانندگان دیگر ....
مثل یک کش کشیده می شود و همواره در اوج تحت فشار است . واین فشار چیزی نیست که حتی شنونده مبتدی متوجه آن نشود . در هر صورت من معتقدم حنجره آقای گللپایگانی منحصر بفرد و خارق العاده است .

فرهاد اردکانی جمعه 22 آذر 1387 ساعت 11:07 ق.ظ http://farhad-ar.blogfa.com

با سلام
احسنت.....دم شما و استاد منوچهر گرم
اما در بین مردان غیر از اساتید ایرج و گلپا تنوریست های دیگری هم بوده اند...اما کیفیت صدای آنان به پای این دو بزرگوار نمیرسیده.
در مورد اجرای صحیح آواز هم به نظر بنده شما خیلی فاکتور گرفتین و خیلیها رو از قلم انداختین...خیلیها که همیشه فراموش شده اند.
و اینکه شیوه غلط خواندن شاید مربوط به نا آگاهی باشد اما دلیل عمده آن هماهنگ نبودن دیافراگم و حنجره میباشد که امری ذاتی و خدادادی است و به ندرت انسانهایی دیده میشوند که چنین حالتی داشته باشند چون بجز درست خوانی باید مغز نیز در این زمینه هماهنگ باشد که تا حد زیادی با تمرین میتوان بهبود بخشید ولی این امکان هم بسیار وجود دارد که هرگز هماهنگی به وجود نیاید.

امیر جمعه 22 آذر 1387 ساعت 01:05 ب.ظ http://amir-perspolisi.blogsky.com/

سلام وبلاگ خیلی زیبایی داری ممنون میشم به وبلاگ منم سر بزنی فقط نظر یادت نره میدونستی که وبلاگت معدن طلاست؟چرا نمیخوای از وبلاگت علاوه بر تفریحی بودنش استفاده مالی بکنی؟ آیا میدونستی از طریق وبلاگت میتونی درامد ثابت ماهیانه داشته باشی و حتی اگه خودتم نخواستی فعالیت کنی از طریق زیرمجموعه هات که تو سیستم عضو میکنی ماهیانه در آمد ثابت داشته باشی؟اینا اصلا کاری نداره و چند دقیقه بیشتر وقتتو نمیگیره.با گذاشتن بنرهای تبلیغاتی سیستم اکسین ادز به ازای هر کلیک که روی تبلیغاتت بشه تا سقف 70 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر نفر که به سایت دعوت کنی مبلغ 100 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر کلیک که رو تبلیغات زیر مجموعه هات بشه مبلغ 5 تومان پورسانت میگیری.این عالی نیست؟تازه اگرم نخواستی این فعالیت ها رو بکنی میتونی فقط عضو سایت بشی و از ابزار وبمستر فوق العاده سایت برای زیبایی سایت و افزایش آمار بازدیدهای وبلاگت استفاده کنی.که کاملا رایگانه مثل سیستم تبادل لینک و پیلم نما و خبرنامه . میتونی هر روز خودت 1 بار روی تبلیغات متنی و روی تبلیغات گرافیکی وبلاگت کلیک کنی و پورسانتشو گیری.حالا اگه تصمیم گرفتی تا عضو سایت بشی از طریق لینک زیر میتونی اینکارو بکنی: http://www.oxinads.com/?a=2216

مراد جمعه 22 آذر 1387 ساعت 02:52 ب.ظ

من به طور علمی بررسی کردم که صدای استاد شجریان بیش از ۱۰ ریشتر است و صدای استاد ایرج بین دو دامنه ۶و۸ مگاپیکسل و صدای استاد گلپا کمی بیش از ۹ درجه سلسیوس میباشد.
اگه خواستید اطلاعات تکمیلی رو هم در اختیارتون میگذارم.

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می بری و زحمت ما می داری

فرشید جمعه 22 آذر 1387 ساعت 08:24 ب.ظ

با تشکر از آقا نوید .
وسعت یافتن مجدد صدای استاد گلپایگانی در اوج حقیقت دارد . بدون این توانایی شگرف بعضی از تحریر های مشهور ایشان بخصوص تحریر زیبای عراقی که ایشان اجرا میکنند غیر ممکن است .

آزاده شنبه 23 آذر 1387 ساعت 09:39 ق.ظ

عالیه.
مرسی.
الان ثابت شده که شجریان در مقابل ایرج و گلپا عددی نبوده.

سامان شنبه 23 آذر 1387 ساعت 06:51 ب.ظ

در مورد تکنیک هایی که استاد گلپایگانی در خوانندگی اجرا می کنند آنقدر زیاد و متنوع است که می شود یک کتاب نوشت . ( هرچند ایشان را بعد از انقلاب و در چهل وسه سالگی ممنوع الصدا کردند .)
درود بر گلپا و ایرج و محمودی خوانساری.

سروش یکشنبه 24 آذر 1387 ساعت 12:59 ب.ظ

آقا نوید آیا این صحت دارد که استاد گلپایگانی یک بیت شعر رو در هفت دستگاه اجرا کرده اند.( هر قسمت بیت در یک دستگاه ). اگر امکان دارد این بیت شعر را بنویسید .

بله صد در صد. منم شنیدم ولی بهتره این سئوال علمی رو از جناب فلاورز بپرسین.

حسین یکشنبه 24 آذر 1387 ساعت 11:53 ب.ظ

استاد گلپا گفته من تا نت ۲۳ رو خوندم
گلپا صدای بالایی داره اما وسعت صدای ایرج در حد گلپا نیست

مهیار دوشنبه 25 آذر 1387 ساعت 12:41 ق.ظ

خوب که چی؟؟

اصلا ایرج و گلپا ۶۰ دانگ و شجریان ۱ دانگ خوبه؟؟

اصلا صدای ایرج و گلپا بالاتر از پاواروتی و بوچلی و دومینگو و کارراس خوبه؟؟

چی کار کنیم الان؟؟!!

دوکی دوشنبه 25 آذر 1387 ساعت 08:30 ب.ظ

آقا نوید خیلی زیبا و قابل استفاده بود مختصر و مفید.به نظر من همیشه به این صورت علمی و منطقی بنویسید هم حقایق معلوم میشه و هم افراد باز دیدکننده زیاد میشه والا روشهای دیگه فقط کینه توزی و بحث های بی مورد رو در پی خواهد داشت.ممنون از شما.

حسین سه‌شنبه 26 آذر 1387 ساعت 11:25 ب.ظ

شجریان ۲۲ نت رو خونده

سروش چهارشنبه 27 آذر 1387 ساعت 04:42 ب.ظ

باید خواننده باشی . تا عظمت کار های گلپا و محمودی خوانساری رو درک کنی. بخصوص گلپا که یک خواننده بی رقیب است .

سامان چهارشنبه 27 آذر 1387 ساعت 08:16 ب.ظ

وقتی گلپا می خواند یاد این ضرب المثل می افتم که "هنر نزد ایرانیان است و بس "
گلپا تنها خواننده ای است که احساسش هم اندازه هنرش و هنرش هم اندازه صدایش می باشد . بعنوان مثال صدای خیلی از خوانندگان تحمل بار احساسی خواننده را ندارد .واین عدم تعادل سه مشخصه فوق در هنگام اجرا دیده می شود .

محمود پنج‌شنبه 28 آذر 1387 ساعت 11:24 ب.ظ

فقط حسن زیرک

سید صادق شنبه 30 آذر 1387 ساعت 11:17 ق.ظ

توپ . تانک. مسلسل . دیگر اثر ندارد .
به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد .
توپ . تانک. مسلسل . دیگر اثر ندارد .
به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد .
توپ . تانک. مسلسل . دیگر اثر ندارد .
به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد .
آخیش

فرشید شنبه 30 آذر 1387 ساعت 05:27 ب.ظ

مرد حنجره طلایی.دل دریایی. امشبت یلدایی .

تیمور پلنگ دوشنبه 2 دی 1387 ساعت 09:49 ب.ظ

ببینم نوید صدای فلاورزو شنیده؟خیلی جالبه ها !!البته کمی مشکوک میزنه.

بله شنیدم.
صدای ایشون بنظر من از همه خواننده های حال حاضر یه سر و گردن بالاتره .
از صدای شجریان هم (با اینکه ایشون یه مرده) دو گام بالاتره.

سیاوش سه‌شنبه 3 دی 1387 ساعت 08:06 ب.ظ

صدا و سبک فلاورز آدم رو یاد خواننده های دوره قاجار می اندازد . بنا براین از خواننده های حال حاضر اصالت بیشتری دارد.

حسین چهارشنبه 4 دی 1387 ساعت 12:11 ق.ظ

چی ؟؟؟؟ دو گام بالاتر از شجریان
یعنی میتونه ۳۵-۳۶ نت رو بخونه
واقعا عجیبه
به حق چیزای ندیده و نشنیده

راضی چهارشنبه 4 دی 1387 ساعت 09:46 ق.ظ

عشق من آزاده

علی چهارشنبه 11 دی 1387 ساعت 02:50 ق.ظ

من حدود ۱۵ سال است که به طور علمی و آکادمیک در مورد مکانیزم حنجره و آواز و اپرا به طور ممتد تحقیق و مطالعه می کنم و خود خواننده ی تنور لیریک هستم. نمی دانم در نوشتن این مقاله به کدام مراجع استناد کردید (که اگر هم کرده باشید قطعا مراجع معتبری نیستند) ولی می توانم بگویم این نوشته نشانه بی اطلاعی شما از تکنیک علمی آواز و به خصوص آواز کلاسیک است. اولا این طور نیست که فقط صداهای تنور وارد حیطه ی اپرا بشوند و هر سه نوع اصلی صدای مردان در موسیقی اپرا کاریرد دارند. در ضمن نت دوی بالا که به high C معروف است در خوانندگان تنور چندان هم چیز نایاب و کمیابی نیست و بهتر است بگویم جزو وظایف صدای تنور (به خصوص جنس های سبکتر آن) این است که بتوانند این نت را اجرا کنند چرا که در رپرتوار مرسوم موسیقی اپرایی این نت به وفور یافت می شود و حتی نت های بالاتر از این هم وجود دارد و خوانندگانی که قادرند آن ها را اجرا کنند تعدادشان چندان هم کم و نایاب نیست. و مهمتر از همه این تقسیم بندی در مورد صدای آقایان بیشتر در موسیقی کلاسیک کاربرد دارد که حتی در این جا هم حد و مرزش به طور کامل شفاف نیست و در سبک های دیگر آوازی این طبقه بندی چندان کاربردی ندارد. و در نهایت این که توصیفی که در مورد تکنیک صحیح آواز دادید تنها کلمه ای که می توانم بگویم این است واقعا مضحک است! قطعا هیچ اطلاعی از اصول و تکینک های آوازی کلاسیک و اپرایی ندارید و این که حتی این تکنیک ها خود مکاتب و سبک های مختلفی دارند و منحصر به یک تکنیک ثابت و خاصی نمی شوند.

سید صادق یکشنبه 15 دی 1387 ساعت 06:28 ب.ظ

شجریا ن بزرگترین .خوشکل ترین .بهترین .بلندترین. رساترین. اصیل ترین . قوی ترین. ورزیده ترین . محکم ترین. صاف ترین . خوش تیپ ترین. ششدانگ ترین .وسیع ترین.کوبنده ترین .................. صدا رو دارد .

حسن سه‌شنبه 17 دی 1387 ساعت 01:34 ق.ظ

فلاورز بی سواد تر از آنی است که فکر می کنید او 4 دستگاهی که گلپا تو یک بیت خونده رو رد می کند

ببخشین شما ؟؟؟؟
اولا من نمیدونم راجه به چی داری حرف میزنی . جمله ات یه طوریه که انگاری از تیمارستان آزاد شدی!!!!! دوما یکی از پیامهاتو حذف کردم تا دیگه به کسی بد و بیراه نگی. سوما اونطوری که همه میگن جناب فلاورز (آزاده خانم) اگه از همه باسوادتر نباشه مطمئن باش از هیشکی عقب نیست. شما اگه با ایشون خرده حساب داری به خودشون بنویس و سعی نکن وبلاگ میلیونها طرفدار ایرج و گلپا رو (یعنی این وبلاگو) آلوده کنی!!!

حسن سه‌شنبه 17 دی 1387 ساعت 06:19 ب.ظ

من واقعیت رو راجع به ایرج نوشتم اگه جرات داشتی می ذاشتی؟
میلیونها؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
10 نفر هم از وبلاگی که فقط توهین بلده دیدن نمی کنن تیمارستان اینجاست
من خورده حسابی با هیچگس ندارم اون آوازی که همه می گن مال فلاورزه اشتباه می کنن نیست اونو یه مریض گذاشته بود که طرفدار شجریان بود و فلاورز نیست
من درباره اون آوازی حرف می زنم که استاد گلپا در یک بیت 4 دستگاه رو خونده این آواز رو فلاورز بی سواد رد می کنه و میگه فالشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

تو غلط کردی واقعیت رو گفتی!!!! البته با بابات مرتیکه فلان فلان شده. حالا فلاورز دختره هر چی دلت میخواد میگی ولی من یه پسرم بزودی هم شانزده سالم میشه و خالتو میگیرم اگه بخوای زیاد حرف بزنی!! تیمارستان گور بابای توئه که همونجا تو رو پس انداختن و تحویل جامعه دادن. من اصلا نمیدونم از چی حرف میزنی ولی حرفات همش صدا یه غاز و بیمعنیه. در مورد استاد گلپا هم چاک دهنتو ببند چون گلپا همه دستگاهها رو خونده نه چهر دستگاه رو و فلاورز خودش تحلیلگر گلپا و ایرجه. پس شما این وسط چرا زر زیادی میزنی!!؟؟ برو پشت سرت هم نگا نکنی ها پسر خوب اگه بیای دوباره یه چی بهت میگم بابا و مامانت از پس انداختنت پشیمون بشن!!!!! در مورد آواز فلاور هم من اونو گوش دادم و مال خودشه خیلی هم عالیه به تو هم ربطی نداره جاسوس شجر!!!

سیکی سه‌شنبه 17 دی 1387 ساعت 10:11 ب.ظ

دمت قیژ یعنی گرم نوید جون چه حالی از این بنده خدا گرفتی!!؟؟؟ مگه فحش داده بود؟ خدا وکیلی حال کردم. داری بزرگ میشی ها. دیگه کسی نمیتونه بهت زور بگه عزیزم. خلاصه مام هستین اگه کمکی چیزی خواستی بهم بگو.
ایمیلم که داری. قربانت

مرسی آقای سیکی. چشم لازم بشه بهتون میگم.

حسن چهارشنبه 18 دی 1387 ساعت 12:55 ق.ظ

اولا اون توهین ها سزاوار خودته
دوما من عاشق استاد گلپا هستم ایشان برترین آوازخوان تاریخ موسیقی هستن
تو می خوای منو از پس افتادنم پشیمون کنی؟ برو بچه من گردن کلتفت تر از تو رو هم خورد کردم جمع کن این خانه فساد را!! من واقعا برای این موسیقی بخت برگشته دلم می سوزد که دیوانه هایی چون تو برایش مثلا دل می سوزانند و به اساتیدش توهین می کنند طرفداری تو از استاد گلپا توهین به اوست از طرفداریت دست بردار اینو به عنوان یک عاشق گلپا از تو می خواهم
تو مطلب من رو بگذار تا دیگران قضاوت کنند
آوازی که گفتم استاد گلپا تو یک بیت 4 دستگاه رو اجرا کرده من نگفتم گلپا فقط 4 دستگاه اجرا کرده همه می دونن که گلپا همه دستگاهها رو با بهترین شکل ممکن خوانده است تو که نمی تتونی یه متنو درست بخونی چرا وبلاگ می زنی اصلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اون آواز رو هم جناب فلاورز خودشان گفتند که مال ایشان نیست تو هی بگو هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

باشه. من دیگه حرفی نمیزنم. در شعن وبلاگم نیست. در مورد اون آواز هم حرفی ندارم بگم.

ب چهارشنبه 18 دی 1387 ساعت 09:49 ق.ظ

نویدجون چن نکته :
یکی اینکه فلاورز بارها گفتش که اون آواز مال کس دیگه بوده . مگه وبلاگشو نخوندی؟ شما اگه مطمئنی بهمون بگو آیا خود فلاورز خصوصی احیانا به تو گفته اونو خودش خونده؟
بعدشم همین فلاور تا بحال هزار بار گفته یه مرد مسنه نه یه دختر. حتما ولاگ تازشم دیدی که اسمشو گذاشته خاطرات یه پیرمرد. اگه ندیدی نشونیشو بهت بدم.
سوم اینکه خواهشا شما که همیشه با ادب و منطق بودی جواب امثال این حسن رو نده اگرم میدی شمام مثل اون از کلمات بد استفاده نکن. اون معلومه که آدم متعادلی نیست ولی شما که متعادلی.
یه سئوال ازت دارم حالا که میگی داره ۱۶ سالت میشه بهم بگو که آیا پشت لبت مو در اورده؟ ببخشی البته ولی این خیلی مهمه چون اگه از پشت لبت مو دربیاد اونوقت از خیلی جاهای بدن مود در میاد.
زت زیاد.

در مورد فلاورز حرفی ندارم واس گفتن!
در مورد حسن حق با شماست. دیگه جواب نمیدم.
در مور اینکه پشت لبم مو داره یا نه؟ راستیتش نه هنوز نداره ولی خب بزودی در میادش دیگه. اون موقع همه شجریانیها ازم میترسن درسته؟!

حسن پنج‌شنبه 19 دی 1387 ساعت 08:34 ب.ظ

بیسار جالب شد جناب نوید خان تو مطلب من رو حذف کردی و برای مطلبی که مردم محتوی آن را نمی دونن مطلب نوشتی خوب معلوم است امسال جناب ب اینچنین قضاوت کنند خنده دار است من تعادل روحی ندارم آنوقت شخصی که وقتی دهانش را باز می کند و فقط توهین از آن بیرون می آید متعادل است
من گفتم مطلبم را بگار تا دیگران قضاوت کنند متاسفانه جرات این کار را نداشتی افسوس بهتر است بعد از سبیل در آوردن وبلاگ می زدی

مش رمضون شنبه 21 دی 1387 ساعت 05:58 ب.ظ

آقا نوید اینهایی که میان رو وب و طالب سبیل اند از طرف دارهای شهرام ناظری هستند . طرف دار های شجریان نیستند . خواستم بگم حواست جمع باشه . طرف دار های شجریان وجود سبیل رو نشانه فالش بودن صدا میدونن ....

مش قاسم دوشنبه 23 دی 1387 ساعت 01:03 ب.ظ

اگر سبیل به اندازه یک بند انگشت از گوشه لب پایین تر بیاد اشکالی نداره . بخصوص اگه فی سبیل ... باشد .

هسته گزینش صدا چهارشنبه 25 دی 1387 ساعت 09:14 ق.ظ

وابستگی صدا به سبیل ثابت نشده است . لطفا مش صادق مرجع خودشون رو معرفی کنند . به عقیده هسته که عقیده اکثر کارشناسان آواز است بدتر از گذاشتن سبیل گذاشتن کراوات است . چون فاصله آن تا حنجره کمتر از یک بند انگشت می باشد .بخصوص اگر مثل آقای گلپایگانی محکم ببندند .
خوشبختانه بسیاری از خوانندگان به موقع (ساعت دوازده شب بیست ودوم بهمن ماه هزار وسیصد وپنجاه وهشت ) متوجه آثار زیان بار بستن کراوات بر روی صدایشان شدند. ونتنها دیگر با کراوات هیچ جا ظاهر نشدند .از شدت انزجار عکس های خود را هم با این آفت صدا سوزاندند .

مهرداد جمعه 27 دی 1387 ساعت 01:30 ب.ظ

بله همیشه کسانی که به ساز رژیم رقصیده اند جهان زیر سلطه آنان است واقعا نمیدونم این طرفداری بی معنی از شجر به چه معناست؟حاضرم قسم بخورم شما طرفداران شجر وناظری اندکی بو از موسیقی ملی نبرده اید کو آن دکلمه های زیبا واشعار ناب کو آن ویولون یاحقی ملک وبدیعی کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کوآن چهچهه های ناب که هر شنونده ای را از خود بیخود میکرد؟ کو؟؟؟؟؟؟؟؟چشمهاتون را با کنید وکورکورانه قضاوت نکنید.

هسته گزینش صدا جمعه 27 دی 1387 ساعت 08:42 ب.ظ

ارتباط صدا به سبیل و صدا به گره کراوات توسط محققین هسته در دست مطالعه می با شد .و بزودی خبر های خوشی در این رابطه به ملت خواهیم داد . از مش قاسم هم بخاطر ارسال نتایج تحقیقاتشان در این رابطه تشکر می شود .

هسته گزینش صدا (معاونت تحقیقات وبرنامه ریزی )

مهرداد پنج‌شنبه 3 بهمن 1387 ساعت 08:51 ب.ظ

باسلام.شمارا به خدا قسمتون میدم درست قضاوت کنید.آقا پژمان توکه طرفدار آقای شجریانی از دیگر خاننده ها تاحالا گوش دادای؟؟؟چه دلیلی داشت که همه خاننده ها وبزرگان بعد از انقلاب نخوندن؟؟؟؟ مگه ما کم بزرگانی داشتیم؟ محمودی عزیز باصدای حریرگونش،ایرج پهلوان،گلپای حنجره طلایی،استاد بنان ،کورس سرهنگ زاده،نادر گلچین،عبدالوهاب شهیدی،و...پس کوووووووووو؟؟؟؟؟همه ی اینا بد بودن فقط شجریان خوب بود؟؟ چه دلیلی داره ماازاونا طرفداری کنیم؟ چون حقیقته تلخه؟؟؟یا ما با شجریان مادر زادی دشمنیم؟آیا موسیقی ابوالحسن خان صبا اینه؟؟؟؟اون بزرگ سی سال از عمرشا زحمت کشید برای ویولون و به این ساز شناسنامه ایرانی داد وکلی ردیف نوشت.
آیا جواب ایشون اینه؟آیا این تورسم معرفته که به تمومه
دوستاش پشت کنه؟ وجدانا برنامه گلها یا برگ سبزایاشاخه گلها رابا برنامه های شجریان مقایسه کن!!اصلا قابل
مقایسه اند؟؟ آن دکلمه ها؟ ویولون ها کو؟؟؟؟استاد بنان کسی بود که مجانی به علاقه مندان آموزش میداد. هوشنگ ظریف کسی بود که کنسرت مجانی میذاشت واز زیادی طرفداران صف آنها به بیرون میکشید که استاد برای اینکه همه بهره ببرندروی سقف ماشین برنامه را اجرا کرده وکنسرتایی با بلیط های خداتومانی نذاشتن.موسیقی ملی ما این نیست. موسیقی ما موسیقی صباست نه این موسیقی من در آوردی شجریان.ولی افسوس وهزاران افسوس.......

کریم شیرگی جمعه 4 بهمن 1387 ساعت 05:12 ب.ظ

ببین جانم . اگه خواننده ها یی که نام بردی بعد از انقلاب نخواندند .اصلا تقصیر رئیس صدا سیما نیست . اون بیچاره فلک زده توی اتاقش نشسته بود (از دو دنیا بیخبر ) وزیر ارشاد هم بیچاره بدبخت تقصیری نداشت اونم از همه چی بیخبر بود . مقصر این دربون های صدا سیما و وزارت ارشاد بودند که یک تنه در یک حرکت خود جوش جلو ورود هنرمندان واقعی رو به این سازمان ها سد کرده بودند .( و می کنند )

کریم ش سه‌شنبه 8 بهمن 1387 ساعت 10:26 ق.ظ

آقا نوید حالا این نت شل چی هشت ؟

مصطفی یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 07:13 ب.ظ

خوشحال میشم بفرمایید این جناب استد منوچهر کی هستند؟ به هر حال پنهان کاری که نداریم نه؟ لطفا برای اثبات مطلب هم که شده ایشون و فعالیت های علمی ایشون رو برای دیگران روشن بفرمایین.

مهرداد شنبه 9 خرداد 1388 ساعت 05:24 ق.ظ

هرچند من علاقه مند گلپا هستم اما باید عرض کنم شجریان هم مثل گلپا بار ها تا نت دو را خوندن

[ بدون نام ] دوشنبه 25 آبان 1388 ساعت 01:46 ب.ظ

واقعا برای همتون متاسفم
شمایی که از اصول صداسازی چیزی نمی دانید چرا بیهوده اظهار نظر می کنید آقای منوچهر !!
برگردید به 100 سال پیش طاهر زاده ، قمر ، ادیب و ... چگونه اواز می خواندند . اصلا یکی از ویژگی های آواز ایرانی حلقی خواندن است چه طور اینگونه نظر می دهید .

افشین سه‌شنبه 26 آبان 1388 ساعت 10:57 ب.ظ

چرت نوشتی مسخره

سینا مشایخی سه‌شنبه 17 فروردین 1389 ساعت 03:42 ق.ظ

بسمه تعالی
یا درود و عرض ادب...اینجانب با احترام به استحضار مخاطبین عزیز می رساند این مقاله اعتبار علمی نداشته و از روی تعصب بیجا است.همه باسوادان می دانند که استاد شجریان استاد بدون مانند در تاریخ موسیقی ایرانی در زمینه آواز است و گلژا و ایرج حتی در سطح شاگردان این استاد بزرگوار هستند...با تشکر

جواب -
تکبیر!!!!

وحید شکاری یکشنبه 30 خرداد 1389 ساعت 01:28 ب.ظ

از صدای گلپا چندشم میشه (ایشون از چند نوع چهچه فقط یک نوع بلد بودن انواع چهچه : ناقوسی
صدای ایرج خوبه اما فاقد علم موسیقیه
صدای شجریان صدای جونداریه و سرشار از علم موسیقی
پس با یه حساب سر انگشتی متوجه میشیم که شجریان ارزش گوش دادن رو داره

وهاب مردی از مردم جمعه 22 مرداد 1389 ساعت 07:28 ب.ظ

بسیار اماتور سخن حرف زدی.منظورط از دوی بالا یا لای بالا چیی؟اگه دو اکتاو 7 که از ادمیزاد نمیاد.اگه دو 6 هست که هیچ مردی حتی ایرج و شجریان و...... نمیتونه.محدوده تنور تا دوی 5 هست و فرا تنور تا فا یا فا دیز 5و یه سوتی دیگه که دادی اینکه گفتی فلانی تا نت دوی بالا خوانده که دوی 3 هست.اگه منظورت دو اکتاو 3 هست این نت برای 95 % مردم بمترین دوی ممکن هست.اما اگه اینو میدونی و منظورت سومین دو از دوی 3 هست هرچند که حرفت غیر علمییه اما همون دو ی 5 برای صدای باریتون 5 دنگ راحت شدنییه.تعجبم چه گیری به شجریان دادی؟البته وقتی دیدم که نوشتی درود به رهبر.....فهمیدم جریان چیه.راستی چون ذهنت مغشوش و میخوای یاد بگیری هر 12 نیم برده معادل 2 دنگ و 1 اکتاو.شجریان و هرکه شش دانگ بخونه برای نت های بالا رزونانس صداشو از سینه به سر منتقل میکنه.روشهای خواندن در کلاسیک و سنتی و غیره متفاوتند و گاها به خصوصیات صدایی افراد بر میگرد.

سید سه‌شنبه 28 دی 1389 ساعت 01:17 ق.ظ

متاسفم برات که هنوز پشت لبت سبز نشده داری راجع به اساتیدآواز این مملکت اینجوری سخن میگی برو ببین شجریان انقدر آقاست که وقتی برای استادش بنان میخونه گریه امونش نمیده برای استاد عبدالوهاب شهیدی چطور تو مراسمش سنگ تمام میذاره که حالا حالاها توو همون جیره خوارهای حکومتی باید دوره ها بگدارید تا یاد بگیرن استاد دل مردم بودن یعنی چه گلپا و ایرج بنان همه خوب هستند اما این تو هستی که بوی لجن میدی وبرای کوبیدن استاد داری سنگ سینه اساتید دیگه رو به سینه میزنی اگه با استاد مشکل داری برو به خودش بگو حتما راهنماییت میکنه که چکار کنی مشکلت حل بشه یه نصیحتم میکنم اگه مرد بودی اسم استاد از تو نظر خواهیت حذف نمیکردی تا بفهمی چقدر مردمی خودتو برای حکومت خراب نکن که مثل افتخاری از دل میفتی

پویا جمعه 14 بهمن 1390 ساعت 08:57 ب.ظ

من یه سوال داشتم :‌
می خواستم ببینم که فاکتوری به نام بیس صدا تو یه نفر یعنی چی ؟؟؟

داشتم گوشه ای از یک مقاله رو در مورد بیس صدا افراد مختلف می خوندم که مثلا نوشته بود بیس صدای شجریان از 0 تا 60 متغیره یا افتخاری از 0 تا 30.

چیز جالب تر این بود که وقتی داشتم بالاترین بیس های صدا رو نگاه می کردم وقتی سه نفر اول رو دیدم بسیار تعجب کردم چون من یکشون رو می شناختم :‌
اولیش اسمش فک کنم پاراواتی بود .
ولی دومیش رو نوشته بود :‌ سلیم موذن زاده اردبیلی
و خیلی راجع به صدای ایشون تحلیل کرده بود.
واقعا صداش اینقدر خفنه؟؟؟؟

پویا یکشنبه 16 بهمن 1390 ساعت 11:40 ب.ظ

جواب من رو نمی دین؟؟؟؟؟

محمد حسین چهارشنبه 14 تیر 1391 ساعت 08:14 ب.ظ

ممنون از شما

اما باید یاد آوری کنم که صدای استاد شجریان تا نت دو هم با رفته با کمی جستجو می تونید اون رو پیدا کرده و گوش کنید.صدای من به راحتی تا نت لا میره البته همون لایی که منظور شماست.

برای بزرگ کردن یک شخص نباید دیگری رو خراب کرد.

[ بدون نام ] شنبه 21 بهمن 1391 ساعت 02:12 ق.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد