خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خاطرات مژگان شاگرد شجر!

این هم دستپخت شجر! لطفا توجه کنین به توهینهای مستقیم و غیرمستقیم شجر به دو استاد مسلم آواز یعنی ایرج و گلپا!!!!!!

من مژگان هستم شاید منو بشناسین!!! عارضم به حضورتون که دختری 18-17 ساله بودم که خیلی به آواز علاقه داشتم و برای شروع پیش جناب شاپور رحیمی رفتم و حدود یکی دوسال پیش ایشون کار کردم و مقدمات رو آموختم و چون جناب رحیمی برای تعلیم هنرجوی خانم مشکلاتی داشتند به ناچار بقیه راه رو نزد جناب کورس سرهنگ زاده پیگیری کردم.با اینکه مسافت تهران تا کرج زیاد بود اما باور کنین شوق دیدار مجدد استاد سرهنگ زاده با اون اخلاق خوبشون منو وادار میکرد تا برای شرفیابی لحظه شماری کنم. اونجا بود که ایشون به من تحریرهای شورانگیز رو آموزش دادند.به من تاکید میکردن که تحریر باید از سینه خارج بشه نه گلو به من میگفتن فکر کن میخوای از سینه چهچهه بزنی منم میگفتم چشم و تقریبا نزدیک یک سال شاید هم بیشتر فقط روی ادای تحریر من کار کردن.همیشه به من میگفتن تحریرهات منو یاد بانو قمر وزیری و پوران میندازه.البته خود ایشون هم تحریر و از سینه اجرا میکردن. و نکته دیگه اینکه میگفتن باید برای ادای صحیح شعر باید حتما به سیلابهای کلمات توجه کنی و مصوت ها رو درست ادا کنی. خودم هم همینجوری کارهای ایرج و گلپا رو تمرین میکردم و یادمه یه روز گفتم استاد اجازه هست از گلپا یه آواز بخونم...گفت بخون منم آواز معروف مست مستم رو خوندم و برای اینکه خودشیرینی کنم تحریرهای رضوی گلپا رو یکم کش دادم تا رکورد بشکونم.نمیدونم چقدر شد اما نزدیک 30 ثانیه شد شایدم بیشتر خودم که نمیفهمیدم...یه لحظه به خودم اومدم دیدم استاد داره میخنده.گفتم استاد چرا میخندی بد خوندم؟...گفت نه دختر جان خوب خوندی اما گلپا اگه زیاد چهچه میزنه حساب کتاب داره توی همیناثری که خوندی اول باید تحریرهای استاد رو میشمردی اگه این کارو میکردی میدیدی که با نظم خاصی بالا میره و فرود میاد و روی موقعیت درست گوشه ایست میکنه و فراز و فرودش درسته اما شما هی شروع میکنین و ناتموم دوباره شروع میکنین و در نهایت تموم که اصلا جالب نیست اما قشنگه...بگذریم توی این مدت تبدیل به یه آوازه خون درست و حسابی شدم تا اینکه یکی به من گفت خب برو پیش شجریان هرچی باشه استاد اول ایرانه منم وسوسه شدم و با هزار مکافات رفتم.دفعه اول به من گفت خب تا حالا چقدر کار کردی منم گفتم .بعد گفت افشاری بخون.منم تا در دهن باز کردم دیدم سگرمه هاش رفت توی هم و با لبخند تمسخر آمیزی بعد از چندتا گوشه که خوندم گفت: خوبه بدک نیست یه چیزایی میدونی!!! چند جلسه رفتم یه روز به من گفت ببین جانم تحریر رو باید نرم ادا کنی تحریر مثل حریره باید نرم و لطیف باشه...به من آموزش داد!!! منم خوندم .،. گفت اینجوری نه نرم.!. گفتم خب استاد چیکار کنم صدام اینجوریه حنجرم اینجوریه تحریر هام چکشی و سینه ایه ..گفت تحریر رو نباید ول کنی باید با حنجره مهار کنی!!! گفتم اما قبلا میگفتن باید از سینه بیرون بدم.گفت : خب اشتباه گفتن جانم!!! گفتم خب ...بعدش گفت : تحریر باید مختصر و مفید باشه باید اول شعر و بخونی کامل بعد تحریر بدی اونم در حد خودش!!! گفتم خب استاد من روی کارهای ایرج و گلپا کار کردم و آرزو دارم راه اونها رو ادامه بدم.گفت : خب ببین جانم ایرج و گلپا خوننده های خوبی هستن اما اگه میخوای آواز اصیل بخونی نباید از اونها تقلید کنی.ایرج و گلپا آواز خودشون رو دارن  اما آواز اونها با آواز اصیل فرق داره!!! من که گیج شده بودم گفتم خب باید کراهای کی رو تمرین کنم؟ گفت خب بنان، ادیب طاهرزاده و ... گفتم خب استاد بنان صداشون مخملی بود و دو دانگ بیشتر نبود اما صدای من شش دانگه و شورانگیز... ادیب و طاهرزاده و تاج هم که تحریرهای چکشی و شلاقی زیاد میخونن.گفت : خب جانم میخوای شما بگو من تمرین کنم!!! گفتم نه استاد من قصد توهین نداشتم. و همینجور ادامه داشت و مثلا وقتی توی اوج تحریر میزدم میگفت باید کاری کنی که نت آ با نت ای یکی بشه و وقتی یه خواننده ماهر میشی که بتونی با آ ای و او و ... یه نت بخونی...آخرشم نفهمیدم چه لزومی داره خب درسته خیلی مهارت میخواد اما وقتی میشه مثلا آمدی رو یه جور بخونی و آتش رو یه جور دیگه تا حس کلمه ادا بشه چه لزومی داره مثل هم بخونی و تکراری بشه؟ باور کنین چندماهی که پیش ایشون بودم دیگه نمیتونستم درست بخونم.  یه روز عصبانی شدم و دیگه نرفتم کلاسش و یادمه غروب بود یه آواز از ایرج گذاشتم و بعدش شروع کردم به چهچه زدن!!! دیگه خانوادم صداشون در اومد گفتن مگه دیوونه شدی؟ گفتم آره این شجریان منو دیوونه کرد!!! گفتن چی میگی تو؟ گفتم خب راست میگم دیگه.   مگه ایرج و گلپا و قمر و ... بد میخوندن که شجریان میگه اینجوری بخون.؟. بخدا نمیدونم شجریان چه جوری تونسته 40سال اینجوری خفه بخونه؟!؟ خودش خسته نشده؟!؟ گفتن دختر جان شجریان بزرگترین استاده!!! گفتم نخیر بزگترین استاد ایرج و گلپا هستن. تازه به نظر من استاد سرهنگ زاده از شجریان هم خیلی خیلی بهتر میخونه.دیگه بخدا از شجریان خسته شده بودم .وقتی فکر میکردم استاد سرهنگ زاده به اون ماهی رو ول کردم و رفتم پیش شجریان از خودم بدم میومد.خواستم دوباره برگردم پیش استاد سرهنگ زاده که درگیر ازدواج شدم و بعد از تقریبا یک سال و نیم بنا به دلایلی از همسرم جدا شدم..خواستم ادامه بدم که مریض شدم و از ناحیه ریه چپ دچار بیماری شدم..بعد از 4-5 تا عمل خداروشکر خوب شدم ولی دکترا بهم گفتن نباید به ریه فشار بیاری...یه 2-3 سالی صبر کردم تا کاملا خوب بشم.الان که تقریبا خوب شدم دیگه نمیتونم بخونم.دیگه حتی نمیتونم یه مصرع شعر رو کامل بخونم نفس کم میارم. الانه که باید برم پیش شجریان و بگم بیا حالا من در خدمتم!!! الان مثل مثل خودت میخونم!!! بی حس و حال و بی جون!!! الان میتونم مثل شما با گلو بخونم!!! اما میخوام برام دعا کنین که خوب بشم و بتونم مثل سابق بخونم.میخوام برم پیش استاد سرهنگ زاده و بگم غلط کردم.بگم الان یه دل پر درد دارم که میتونم مثل شما اشک چشمها رو جاری کنم.   میخوام بعد از کلاس ایشون برم پیش استاد ایرج و منو راهنمایی کنن.حالا میفهمم کسانی که به شجریان میگن استاد چه کسانی هستن.کسانی که چشمها و گوشهاشون رو بستن و فقط شجریان رو میبینن. خدا هرگز کسانی رو که به ایرج و گلپا و شهیدی و دردشتی و ... ظلم کردن نمیبخشه...ایشالا منو ببخشه و همه رو ببخشه 

با تشکر از وبلاگ خانم روشنک که این مطالبو به من دادن.

نظرات 78 + ارسال نظر
ایرانی شنبه 12 بهمن 1387 ساعت 02:46 ق.ظ http://www.azmoon.com

باسلام به همه:
آقا نویدازتون خواهش میکنم شما که این وبلاگا زدین ومدیریت میکنی ادبا رعایت کنیدمثل بحث مهردادوپژمان. آخه بالاخره معلوم میشه که حق با کیه وبه قول خیلیا ماه همیشه پشت ابر نمیمونه اگه شما که مدیریت میکنی این وبلاگا به عزیزانی که نظر میدن پاسخ بدی حتما هم درست نباشه ها فقط پاسخ بدی حداقل دلشون گرم میشه به بحث ادامه بدن مثل پژمان یا آزاده یا...چون واقعا یکی مثل من که بی اطلاعم ازروی نظر مردم میتونم بفهمم که حسن یا مهرداد یاپژمان یا آزاده درست میگن؟؟
مثلا مانفهمیدیم منظورت از جواب به پژمان چیه یا اصلا میناکیه؟ خواهشی که دارم اینه که برای تمامی کسانی که تو وبلاگتون نظر میدن ارزش قایل بشین وجوابای درست بذارین.(چون بنده تا اینجای وبلاگتو که بررسی کردم میبینم حرفای توش یاحرفای نظر دهنده هاخیلی فنی وجالبه وواقعا علاقه دارم حقیقتا بدونم) هرچند این حرفها رادر مورد شجریان تا حدودی از زبان استادم شنیده بودم.
درضمن باحرف دوستم فرهاد اردکانی هم کاملا موافقم که توهین به هیچ استادی روا نیست.
در آخر هم تشکر میکنم از همه کسانی که سعی در آگاهی وبیداری درست مردم دارند.

خب دوست عزیز من اولا هیچوقت به کسی بی ادبی نکردم و نمیکنم. اینها نظرات آقایونه دیگه ست. من در اون هدی نیستم که بتونم به بحثهای علمی جواب بدم . بیشتر مطالب رو هم اساتیدی مثل آقا منوچهر و دیگران میدن. اینکه پرسیدین مینا کیه ؟ چون آقا مهرداد با یه آیدی ولی دو اسم مختلف مطلب نوشته بود. همینطور حسن آقا که تو یکی به استاد ایرج فهش داده بود تو یکی ازش بدجوری دفا کرده بود!!!!!!!!!! جوابم به پژمان هم واس اینه که پژمان ادب رو رعایت نمیکنه و به استاد ایرج بد وبیراه میگه یا لاقل بهش نمیگه استاد ولی به خواننده معمولی و درجه دو که همه مردم میدونن یعنی آقای شجریان میگه استاد .

ایرانی یکشنبه 13 بهمن 1387 ساعت 12:02 ق.ظ

پس یه چیزی بگو آقا نوید یه جوابه ای یه چیزی پس هیچی؟

حسن یکشنبه 13 بهمن 1387 ساعت 02:54 ق.ظ

دوست عزیز آقا محسن استاد گلپا در آن زمان در ایران نبودند ولی بعدا در مسجد نور در مراسمش شرکت کردند

مش قاسم یکشنبه 13 بهمن 1387 ساعت 05:10 ب.ظ

اگه میشد چی میشد . اگه استاد ایرج شاه نامه فردوسی رو با اون صدای حماسی اش می خواند . حتما یه اثر بینظیر ومنحصر بفرد ی بوجود می آمد . به نظر اینجانب این صدا برای شاه نامه خوانی بسیار مناسب بود . و لی افسوس وصد افسوس که این اتفاق مبارک نیوفتاد . افسوسکه در این کشور همه امکانات برای ایجاد ناب ترین وبی نظیر ترین آثار هنری وجود دارد ولی همیشه دست اندر کاران ومسئولین فرهنگی مانع اصلی هستند .و برای این مانع تراشی اضافه کاری هم می کنند ....

حسن دوشنبه 14 بهمن 1387 ساعت 01:47 ق.ظ

نوید چرا تهمت می زنی من کی به ایرج فحش دادم تو نمی تونی یک کلمه بد در بین کامنتهای من پیدا کنی این تویی که هر چی از دهنت در میاد نثار اساتید موسیقی می کنی اگه ثابت کنی من فحش دادم اون وقت هر چی تو بگی درسته من نظرمو که واقعیت بود گفتم و به کسی فحش ندادم استاد ایرج از برترین خواننده های ایرانه

شما رو نگفتم. یکی دیگه به اسم شما اینکارو میکنه

جواب مش قاسم دوشنبه 14 بهمن 1387 ساعت 10:05 ق.ظ

آقا کمی انصاف داشته باشید .کجا قبل از انقلاب سر هر چهار راهی وکنار هر گذر گاهی یک نوازنده وجود داشت . اتفا قا از برکات همینکه موسیقی در اختیار فقیر ترین قشر یعنی متکدیان قرار گرفت مطابق برنامه ریزی دست اندر کاران فرهنگی تا پایان سند چشم انداز بیست ساله کشور پشت هر چراغ قرمزی شاهد یک گروه ارکستر شامل مجموعه ای از اساتید چیره دست خواهیم بود که در واقع با اجرای سمفونیک بیست ثانیه ای یا هفتاد وپنج ثا نیه ای .. (بسته به مدت چراغ قرمز ) اموراتشان را خواهند گذراند . آیا این اوردن هنر به بطن اجتماع نیست . آیا این اشتغال زدایی نیست . آیا این بد است که از توی همین گدایان یک پرویز یاحقی یا فرهنگ شریف ظهور کند . چرا همش موسیقی در اختیار خوانین باشد . نمی دانم اشخاصی مثل نورعلی خان برومند . مرتضی خان محجوبی .ابوالحسن خان صبا و ......چرا زحمات را نادیده میگیرید آقا.....نخیر باید موسیقی به صاحبان اصلی آن یعنی فقرا سپرده شود ...
.

حسن سه‌شنبه 15 بهمن 1387 ساعت 01:59 ق.ظ

مگه شما همون کسی رو نمیگین که در دو پست قبل مطلب نوشت و شما اون مطلبو درباره استاد ایرج پاک کردین و به شکل بدی جواب دادین؟ خوب اون حسن منم
در ضمن من نمیدونم چرا پژمان جوابمو نداده؟

احمد چهارشنبه 16 بهمن 1387 ساعت 09:40 ق.ظ

ارزش حضرت استاد ایرج و گلپا بیش از اینهاست که هر بی سروپایی در موردشون نظر بده ایرج و گلپا گل سر سبد آوازن . اما موسیقی شجریان که آثارش بیشتر طرفداری از رژیم قبلی و فعلیه یک ریال هم ارزش علمی موسیقایی نداره.

حسن پنج‌شنبه 17 بهمن 1387 ساعت 05:27 ق.ظ

با سلام
من می خواستم یه بحثی را درباره کلمه استاد انجام دهم و اینکه چه کسی به معنای واقعی استاد هست.
البته هیچ یک از ما در این حد نیستیم که در مورد استاد نبودن بزرگان موسیقی سنتی بخصوص آواز نظر بدهیم و به نظر من همه این عزیزان استاد هستند و علاوه بر احترام کسی که 50 سال در یک هنر زحمت می کشد حتما لیاقت این کلمه را دارد اما اصل مطلب:
منظور من بیشتر سر این است که به معنای واقعی کلمه چه کسی را می توان فارغ از تعارفات و احترامها و کسوت (که البته آنها هم واجب است) استاد نامید؟
استاد کسی است که صاحب اندیشه و خلاق بوده و چیز تازه ای برای ارائه داشته باشد و فقط به آموزه های اساتید خود بسنده نکند و خودش هم خون تازه ای را در رگهای هنر تزریق کند و تکانی به هنر بدهد اگر بخواهم مثالی را بزنم استاد صبا در صدر آن است یا اساتیدی مثل طاهرزاده - ادیب - دوامی - قهرمانی - وزیری - درویشخان - شیدا - عارف- برومند و ....
اگر تاریخ را خوب مرور کنیم در دهه 30 این اساتید در موسیقی حضور داشتند و واقعا برای موسیقی ایران شناسنامه درست کردند اما.....
اما مسئله اصلی از اواسط دهه 30 آغاز می شود جایی که بعد از این اساتید دیگر کسی پیدا نشد که حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد و موسیقی در ورطه تکرار افتاد(همانگونه که الان شاهد آنیم) و با محبوبتر شدن ترانه و با ورود صدای زن به موسیقی دیگر کسی آنچنان روی خوش به آواز نشان نمی داد(الان هم اینگونه است)
اما در این عصر کسی ظهور کرد که آواز را به شکل اساتیدش نمی خواند و راهی نو و تازه پیش روی آواز گشود و باید بگویم او در چهارچوب سنت سنت شکنی کرد او کسی نیست جز(البته تا الان فکر کنم اسمش را فهمیده اید) استاد اکبر گلپایگانی
این مسئله به حدی بود که بعد از او همه می خواستند مثل او بخوانند و حتی افرادی که بعد به عنوان خواننده آواز ظهور کردند تحت تاثیر او بودند مثلا یکی از آنها استاد شجریان است که به گفته خودش با شنیدن آوای استاد گلپا به آواز کشیده شد و حتی اگر در برنامه های گلها ریز بشویم می بینیم که شجریان شدیدا تحت تاثیر ایشان آواز می خوانند و تحیر ادا می کنند حتی جناب امین ا... رشیدی گفته است من وقتی آواز استاد گلپایگانی را می شنوم می گویم اگر آواز ایرانی این است پس زنده باد آواز ایرانی
باید عرض کنم او یگانه فردی است که بعد از اساتید اوایل دهه 30 واقعا لایق لقب استادی است البته باز هم می گویم همه استادند ولی در مقام تعریف تخصصی و پایه عرض کردم ببخشید که طولانی شد من معمولا عادت به زیاد نوشتن کامنت ندارم
بدرود
یا علی

فرشید شنبه 19 بهمن 1387 ساعت 09:32 ب.ظ

لااقل صد سال دیگر ارزش کار استاد گلپایگانی روشن خواهد شد .آنوقت که سالیان سال بگذرد و فقط امثال همین آقایانی که همه فتوکپی مطابق اصل هستند بیایند و بروند .انگار هرگز نبوده اند !

فرشید یکشنبه 20 بهمن 1387 ساعت 12:59 ب.ظ

این حرف ها رو در تایید حسن گفتم . من هم معتقدم که استاد گلپایگانی بنیانگذار یک مکتب آوازی در موسیقی سنتی ایران است .

من اگر که هستم... یکشنبه 9 فروردین 1388 ساعت 06:34 ب.ظ http://www.mezrabe-shekaste.blogfa.com

موافقم.گلپا-ایرج-سرهنگ زاده-همایونپور-داریوش رفیعی و خیلی های دیگه که ذکر اسمشون خیلی خیلی وقت می بره همه از نوابغ و بهترینها و دارای سبک خاص خودشونن. اما نسل بعد از انقلاب خوب نمیشناسشون چرا که دارای رابط و حامی در مجموعه رادیو تلویزیون نبودند. اگه به عقب برگردیم میبینیم قبل از انقلاب و زمان فعالیت اساتید بزرگ کسی چندان اقای شجریان رو مورد توجه قرار نمیداد همون دوره گلپا-پرویز یاحقی-فرهنگ شریف و امیر ناصر افتتاح گروهی داشتند که به نام چهار تکخال معروف بود این نکته در اون مقطع زمانی که اساتید بنام و بسیاری حضور داشتند نمی تونه بی اهمیت باشه اون زمان آقای شجریان به نام سیاوش گه گداری برنامه اجرا میکردند البته خوب میخوندند و برخی کارهاشون بلاخص اونهایی که با پرویز مشکاتیان داشتند خوب بوده. اما نسبت دادن این نکته که ایشون بهترین و صحیح ترین آواز رو میخونند و بهترین صدا رو دارند کمی دور از انصافه. امروز عرصه در اختیار ایشونه شاگرد نزدیک و مدیر برنامه هاشون رئیس خانه موسیقیه و رادیو تلویزیون در دست افرادی با سبک آوازی ایشونه. ما مجبوریم که فقط این شیوه رو بشنویم و بهش عادت کنیم. دیگه مجالی به اساتید دیگه برای ابراز کار باقی نمونده ما نمیتونیم مثل قبل صدای ایرج رو با سبک اصفهان گوش کنیم آواز گلپا رو با شیوه تحسین بر انگیزش صدای قوامی رو با همه ی لطافتش تصنیف ها و ترانه های سرهنگ زاده-رفیعی-نادر گلچین و ... رو با همه احساسشون در کنار هم بشنویم تا بتونیم بر حسب علاقه انتخاب کنیم.
در این چند ساله چه کسی از محمودی خوانساری سراغی گرفت و پرسید که چرا در مشکلات و تنهایی از دنیا رفت.
این گلپا و استاد بهاری بودند که برای اولین بار موسیقی ما رو به غرب بردند. امیدوارم روزی برسه که هنرمندان در محافل عمومی به قولی تفتیش عقیده نشند و با هر شیوه موسیقایی و افتخار شاگردی هر استادی بتونند آثارشون رو به مردم عرضه کنند.

محمد سه‌شنبه 31 شهریور 1388 ساعت 10:18 ب.ظ

من خیلی دوست دارم کوروس سرهنگ زاده رو ببینم سالهاست که دارم با آهنگاش زندگی میکنم ادرسشون دقیقا کجاست؟

ایشون در کرج زندگی میکنن. آدرس دقیقشو یا استاد فلاورز میدونه یا استاد سعید انصاری یا فرهاد گلپا

[ بدون نام ] سه‌شنبه 22 دی 1388 ساعت 03:43 ب.ظ

آه و فقان و درد از این روزگار عجیب که خودبزرگ بین کمترینی همچون تو به آن دماوند بلند هنر ایراد بگیره...

ابراهیم سه‌شنبه 25 خرداد 1389 ساعت 02:50 ق.ظ

جهان زیر سلطه ی شجریان است و بس
بیخود صفحات اینترنت رو با اراجیف مشغول نکنید

shabpaa@yahoo.com چهارشنبه 2 تیر 1389 ساعت 04:33 ب.ظ

سلام مژگان خانم

داستان شما دقیقا مثل داستان من است.شجریان نابئد کننده صداهای فاخر است.من هم مثل شما شوکه شده بودم ئقتی به کلاس ایشون رفتم.امیدوارم خدا جوابش را بدهد.

مجید شنبه 5 تیر 1389 ساعت 02:58 ب.ظ

این چرت و پرتا چیه می نویسی تو هم از اونایی هستی که به جای فکر کردن می رین دنبال خراب کردن شخصیت ها ولی بدون امثال تو که ذره ای نظرشون اهمیت نداره نمی تونن ذهنیت مردم رو عوض کنند

ابوالفضل جمعه 11 تیر 1389 ساعت 01:04 ب.ظ http://www.meyhayesadsale.blogfa.com

دمت گرم مژگان وقتی گل به بستانم نیست شجریان استاد می شه این انسان سبک خودشو داره ولی سبکش ژر از خاکه و متحجر خوش بحالت که شاگرد کوروس بودی استاد محض موسیقی ماست که الان به دست شجریان مستعمره شده.ایرج ستاره آواز و صدایش مستی فزا و گریه آوره.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 21 مرداد 1389 ساعت 07:56 ب.ظ

درود بر استاد بی همتای آواز و موسیقی ایرانی حضرت استاد محمد رضا شجریان

ا.د یکشنبه 23 مرداد 1390 ساعت 10:44 ق.ظ

ایرج وگلپا زندگی سالم ودرستی نداشتند اما استاد شجریان در طول زندگیشون سعی کردن در بهترین شرایط جسمی و روحی باشند

شجریان زندگیش سالمه که همسرش جای نوه شه؟؟؟

حسین تنها چهارشنبه 29 مرداد 1393 ساعت 09:12 ب.ظ

با سلام خدمت دوستان عزیز

هر گلی یه بویی داره ولی باید قبول کرد که استاد شجریان از همه نظر سر تر از بقیه ست هم از نظر تکنیک و هم از نظر اصول خوانندگی. ناگفته نمونه که استاد شجریان در یک جایی فرموده بودند که اگر بنده صدای ایرج را داشتم پرنده را در هوا نگه می داشتم (نقل قول از استاد علی جهاندار) استاد ایرج عالیست ولی نتوانسته مانند شجریان تاثیر گذار باشد

میثم پنج‌شنبه 27 فروردین 1394 ساعت 11:11 ق.ظ

هنر نمای گرامی
از قدیم مثلی است معروف که:
خر چه داند قیمت نقل و نبات
براساس این حکمت مطلقه شما نه تنها قدر و منزلت آوازی استاد شجریان رو نمی شناسی بلکه به طریق اولا هنر گرانسنگ اساتید ایرج و گلپایگانی را نیز درک نکرده ای
چه اسراری هست که در این عرصه وقتت رو تلف کنی نمیدانم
ولی مشغله های دیگری هم هست که جای ترویج شایعات و اراجیف درآن خالی و بسیار است...

akbar دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 10:06 ب.ظ

سلام دوست عزیز.نمی خام زیاد وقتتو بگیرم.از تح دل برات ارزوی سلامتی می کنم دوس دارم صداتونو بشنوم منم یکی از موریدان ایرج هستم.
من هم به اواز علاقه خاصی دارم ولی احساس می کنم صدام برا اواز ساخته نشده خیلی دوس دارم اواز بخونم وسه سالی هست که اموزش تار ایرانی رومی بینم.
من درکتان می کنم که استاد شجریان چه طور به شما انرژی منفی داده دقیقن استادان من هم در طول این سه سال این کارو بامن کردن. ارزوی سلامتی از درگاه مننان را برای شما وخانوادتان را دارم انشالا موفق باشید. دوس دارم باشما تلفنی یا از نزدیک مولاقاتتان کنم. یاحق.

هادی شنبه 22 اسفند 1394 ساعت 11:28 ق.ظ http://hadishayeg592.r98.ir/

با سلام.مژگان خانوم ولی ایرج و گلپا زیاد هم شبیه هم نمیخوننا.به نظر من اگه شما تونستین مپل گلپا بخونین دلیلش اینه که صدای گلپا تو گامهای بالا شبیه صداهای زنونه است و زیرتره شما عمرا بتونین مپل ایرج بخونین.بالاخره مرد و زن که نمیتونن مپل هم بخونن به خاطر همون نتونستین پیش محمدرضا کار کنین.شجریان خیلی هم کمتر از ایرج نیست برنامه 572 گلهای رنگارنگ مصداقی براین حرفه اونجا شجریان سی و چند ثانیه تحریر میزنه بدون این که آخ بگه.ضمنا ایرج تو خیلی از کاراش تحریرهاش اشکال داره و نمیتونه بعضی گوشه هارو درست اجرا کنه.ی نصیحت برادرانه بهتون بکنم اگه واقعا صدای شش دانگی داره بهتره مپل حمیرا و دریا دادور دلکش بخونین براتون بهتره.وسخن آخر اینکه من خودم ایرج و گلپا رو بیشتر دوس دارم,بسطامی هم بین اینا بد نیست

سعید شنبه 21 فروردین 1395 ساعت 06:22 ق.ظ

بخدا الان که دارم این مطلبو میخوندم داشتم آوازی در سه گاه باصدای استاد گلپایگانی گوش میکردم(گلهای رنگارنگ شماره 231)با تحریرهای سوزناک و صدای دلنشین استاد یه لحظه اشک جمع شد تو چشام که چرا استادگلپایگانی 30سال خونه نشینش کردن و صداشو ازش گرفتن.درود بر سلطان آواز ایران استاد گلپایگانی

وحید پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت 04:06 ق.ظ

ده‌ها سال برای اینکه جایگزینی برای آوازه‌خوانان زمان پهلوی درست بشه برای آغای لچریان (ببخشید حشریان نه شجریان) هزار مسابقه‌ی بین المللی تخیلی ساخته و ایشان را نفر اول، گاه دوم، گاه سوم در جهان کرده و مدالهای خیالی به ایشان دادند.
مردم ساده‌دل هم که با این تخیلات احساس غرور میکنند که فلان خواننده‌ی برتر جهان، هموطنشان است، طوری از وی طرفداری میکنند که از ناموس خودشان هرگز نکرده اند.
حداقل ۹۹ درصد پرستندگان این بت، اگر ترانه‌های عباس قادری و جواد یساری نداشته باشند، یک نمونه‌ کار از وی هرگزندارند چون حوصله شنیدن ونگ ونگ را نخواهند داشت.

سالار سه‌شنبه 23 شهریور 1395 ساعت 01:19 ب.ظ

خوب اون می دونست که تو با این جور صدا ول دادن ریه ها تو جر میدی که برات هم توضیح داده! استاد سرهنگ زاده صداتو در آورده و استاد شجریان خواسته اونو مهار کنی و مخملی که گوش ندادی همون بهتر که نخونی! دیگه تقصیر گردن استاد ننداز

مجید پنج‌شنبه 4 آبان 1396 ساعت 03:42 ب.ظ

من به همه دوستداران ایرج و گلپا میگم اگه یه شجری پیدا شد و گفت صدای شجر از گلپا یا ایرج بالاتره همون جا بحث رو باهاش به پایان ببرید تا خدا شفاش بده. و گرنه خودتونم ول معطل هستید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد