خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

شجریان و موسیقی ایرانی

 نوشته : متسفانه نمیدونم! 

حکایت شجریان حکایت غریبی است. طرفدارانش که اکثرا جوان‌های 20..30 ساله هستند او را تا حد یک اسطوره بی‌بدیل بالا برده‌اند و انواع و اقسام ستایش ها و القاب را نصیب او کرده و می‌کنند.چنان هاله تقدسی برای او ساخته‌اند که هیچ‌کس جرات نکند نزدیک آن شود و به قول معروف بگوید بالای چشم این استاد یگانه زمان ابرویی هم روییده است.جالب اینکه اکثر هواداران جوان او چون فکر می‌کنند در این هیاهوی موسیقی لس‌آنجلسی و شیش‌ و هشتی ، موسیقی سنتی را برگزیدند و به راه پیر و مراد و مرشد و طلایه‌دار آن رفته‌اند پس بر بقیه دوستداران موسیقی ارجحیت دارند و دارای پوئن مثبتی هستند.
می‌توان گفت صدای شجریان یک سروگردن بالاتر از سراج، مختاباد و ناظری است که تا حدودی نتوانسته‌اند در قد و قامت شجریان ظاهر شوند.( افتخاری را مستثنی کردم چراکه در برخی گوشه‌های آوازی انصافا روی دست شجریان می‌خواند). اما برای من شجریان سرسوزنی شایسته احترام نیست.
شجریان برای من یادآور تملق است. یادآور بودن و ماندنی است که به قیمت فروختن خود انسانی بدست آمده است. یادآور یک دوره تلخ و تاریک است. یادآور زندانی‌ای است که با پشت کردن به عقاید و همفکران و همبندانش آزادی را بدست آورده. یادآور شب‌پره‌ای است که در نبود ماه فرصت جولان پیدا کرده.یادآور سودجویی است که بعد از زلزله به مغازه‌ها و ادارات حمله کرده و در آن مصیبت به فکر خود است. یادآور یک افسوس نفرت‌انگیز است. درباره روابط خانوادگی شجریان نمی‌خواهم صحبت کنم چرا که اصلا نه به من مربوط است ونه وقت گذاشتن روی آن ارزش دارد. تنها به یک نکته گذرا اشاره می‌کنم. کسی که در 60 سالگی زنش را با 3 فرزند طلاق می‌دهد و مانکن 26 ساله ایرانی‌الاصل فرانسوی را می‌گیرد و با پسرش باجناق است! هرگز برای من نمی‌تواند الگو و ایده‌آل خوبی باشد.او ممکن است صدای خوبی داشته باشد، خواننده باشد، مشهور باشد،حرفه‌ای باشد، اما الگو؟ هرگز!
نمی‌توانم چهچه‌های رعدآسای گلپا و ایرج را فراموش کنم. نمی‌توانم طنین صدای محمودی خوانساری را به یاد نیاورم. نمی‌توانم قدرت اعجاب انگیز بهاری در زدن کمانچه را با کسی مقایسه کنم. نمی‌توانم چشم‌هایم را به روی اعجاز انگشت‌های حسین تهرانی که بر روی ضرب می‌خرامیدند و زیباترین نغمه‌ها را به ارمغان می‌آوردند ببندم. از من نخواهید که شکوه صدای ادیب را با خواننده دیگری مقایسه کنم.نخواهید که سوز صدای تاج اصفهانی را با امثال صدای این خواننده‌های کم ظرفیت یکی بگیرم. ویلن اسدالله ملک مگر تکرار شدنی است؟ مگر می‌شود عظمت نوای مرضیه را ندید گرفت؟ مگر می‌شود آوازهای عبدالعلی وزیری را فراموش کرد؟ مگر می‌شود نی حسن کسایی را به خاطر نسپارد؟ صدای جاودان بنان را … زمزمه سوزناک حسین قوامی را ..ترنم دلنواز دلکش را …صدای کوبنده امین‌الله رشیدی را… تک مضراب‌های استثنایی فرامرز پایور را… نفس مسیحایی قمرالملوک وزیری را… این نسل پرافتخار را مگر می‌شود از یادها برد؟ این ستاره‌های پرفروغ را که به موسیقی ایران عزت بخشیدند و مایه اعتبار ایران و ایرانی‌اند کجا با شجریان و شجریان‌ها قابل مقایسه‌اند؟ این‌ها که غیر از قهرمان بودن پهلوان‌اند. تاریخ موسیقی ایران مزین به حماسه‌آفرینی این تک ستارگان است. نمی‌دانم نامه‌ها و نوشته‌های شجریان را دیده‌اید یا نه. اخیرا یک” خاک پای ملت ایران ” به زیر آنها اضافه شده. از آن فروتنی‌های ریاکارانه که خاص هر خودخواهی است. کسی پاسخ بگوید. سوسن کوری که به خرج خود پول ساختن بیمارستانی را تقبل کرد بی‌آنکه از آن دم زند ( و در آخر عمر از بی‌پولی و در فقر کامل مرد) خاک پای ملت ایران است یا استاد استادان شجریان که وقتی می‌خواهد باغ ملی هنر را در بم بسازد آدم و عالم را خبر می‌کند و همه جا جار می‌زند؟ خاک پای ملت ایران کیست؟ قمر الملوک وزیری که وقتی کنسرتش تمام می‌شود تمام عواید آن را بدون هیچ چشم‌داشتی به نیازمندان می‌دهد یا استاد استادان شجریان که دائما ادعا دارد که کوچک مردم ایران است و وقتی کنسرت برگزار می‌کند قیمت بلیت‌هایش طوری است که فقط بخش مرفه جامعه توان پرداخت آنرا دارد ؟ کدام را خاک پای ملت ایران می‌دانید؟ مهوش خواننده لاله زار را که وقتی فوت کرد تازه فهمیدند که همه پول‌هایش را در راه خیر داده است و ده‌ها فرزند یتیم را تقبل کرده است یا استاد استادان شجریان را که با آن همه بوق و کرناهایش در مورد باغ ملی هنر بم ، وقتی کنسرتش را برگزار می‌کند( آن هم با کلی منت گذاشتن روی سر ایرانی‌ها. مصاحبه‌اش را با صدای آلمان بخوانید.”خواهش کردند. آمدم!”) در نهایت گستاخی اعلام می‌‌کند که پول این کنسرت به این باغ اختصاص داده نمی‌شود چون بسیار ناچیز است. بله. 300 میلیون واقعا بسیار ناچیز است.
انقلاب که شد همه بزرگان موسیقی ایران قلع و قمع شدند. آتشی که روشن شده بود لاجرم باید خشک و تر را باهم می‌سوزاند. برداشت فقهی زشت و غلط روحانیون غالب باعث شد تا قلم قرمز بر روی نام موسیقی کشیده شود. ارکستر بزرگ رادیو منحل شد. محمودی خوانساری در گوشه خانه‌اش پوسید. گلپا با آن حنجره‌ی طلایی‌اش مُهر خاموشی بر لبان زد. مرضیه ممنوع الصدا شد.حسین قوامی به گوشه خانه‌اش رانده شد تا در خلوت بمیرد. بنان و امین‌الله رشیدی و ایرج وکسایی و ملک و بهاری وضرابی و دهها خواننده و نوازنده بزرگ موسیقی ما درو شدند .حکم‌های “درباری” و “شاهنشاهی” و “مفسد فی‌الارض” و “مبتذل” یکی یکی برای آنها صادر شد. موسیقی ایران یک‌شبه نیست و نابود گردید. در این تاراج وحشیانه حیثیت و اعتبار موسیقی ایران غارت شد و آنچه ماند ویرانه‌ای بزرگ بود. در زمانی که تمام بزرگان موسیقی ایران یکی پس از دیگری در کنج خانه‌شان دق می‌کردند یا جان کندن پردردشان را با یاد گذشته تسکین می‌دادند سر و کله فردی پیدا شد که 10 سال تمام رادیو و تلویزیون دولتی ایران را در قبضه و انحصار خود درآورد. محمد رضا شجریان(که قبل از انقلاب با نام مستعار سیاوش می‌خواند)، این خاک پای ملت، در اوج دوران اختناق و وحشت موسیقی در کمال ناباوری از سال 60 تا 70در همه محافل رادیو و تلویزیونی حضور داشت. او نه تنها به احترام اساتیدش سکوت نکرد، که میدان بی‌رقیب را بهترین فرصت برای تاخت و تاز دید. آهنگ‌های او به کرات و بارها و بارها پخش می‌شد و کسی هم که متعرض او نمی‌گشت، هیچ، انواع القاب و اوصاف از “پدر موسیقی سنتی ” و ” افتخار اهل هنر” تا “اعتبار موسیقی ایران” و ” استاد استاداننصیب او گشت. چه رازی درمیان بود؟ چطور شد که وقتی اساتید موسیقی ایران همه در گوشه‌ی خانه‌شان پرپر می‌شدند ایشان به یکباره شمع محفل گشت و محبوب دولت؟ این آقای خاک پا پس از ده سال که در نبود بزرگان موسیقی ایران خوب تازاند و جولان داد ، ناگهان چه شد که با آن نامه‌ی معروف که در روزنامه سلام و در اوایل دهه 70 منتشر شد ، تغییر موضع داد و با یک چرخش عجیب و تامل برانگیز پس از ده سال سوگلی بودن ، رادیو و تلویزیون را تحریم کرد؟ قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ آن ده سال را باور کنیم یا این ده سال را؟ آن ده سال تملق و چاپلوسی را باور کنیم یا این ده سال خودبزرگ بینی و تواضعهای ریاکانه را!؟ آن ده سال حضور بی‌وقفه در رادیو و تلویزیون را باور کنیم یا این ده سال ناله و زاری از نداشتن محل کنسرت را؟ آن ده سال پول پارو کردن را باور کنیم یا این ده سال کلاس عجز و شکایت و بلیط‌های بیست‌هزار تومانی را؟ آن 20 سال “برای مردم خواندن” را قبول کنیم یا آن 300 میلیون پول چند شب کنسرت را؟ کاست “فریاد” را باور کنیم یا موقعیت ایشان را در اوایل دهه 60؟
شجریان برای تشییع تابوت موسیقی سنتی ایران بی‌شک مناسب‌ترین فرد بود و از عجایب روزگار ماست که این تشییع کننده اکنون میراث‌دار و میراث‌خوار موسیقی سنتی ایران شده است.چهره او برای من همواره این شعر را به خاطر آورده است:
ماه درخشنده چو پنهان شود
شب‌پره بازیگر میدان شود!

نظرات 38 + ارسال نظر
مهدی دوشنبه 31 فروردین 1388 ساعت 07:36 ب.ظ http://www.30o.ir

سلام،
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.30o.ir
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

رضا چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388 ساعت 06:13 ب.ظ

شجریان نماینده یک سبک معمولی و ساده است .کسی استاد آواز قلمداد می شود که احاطه کامل به تمام سبک ها داشته باشد در صورتیکه ایشان اصولا سبک دیگری را نمی تواند اجرا نماید . (محدودیت فیزیک حنجره ) . هنر آواز این سرزمین آنقدر غنی است که خلاصه کردن آن در شجریان خیانت بزرگی به این هنر می باشد . خیانتی که متاسفانه سازمان یافته شده است .

مهندس چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388 ساعت 08:14 ب.ظ

آقا نوید روز قیامتی هم در پیش است این همه بدگویی و غیبت جزای سختی خواهد داست حتی اگر به فرض محال راست هم باشه.
این چند روزه دنیا و بگیر و ببند بی نتیجه ارزش عذاب جاودانی رو نداره به خدا.
از ما گفتن.
حق نگهدار.

دوکی چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388 ساعت 10:26 ب.ظ

با سلام آقا نوید خوب نوشتی مثل همیشه اما یک جا به نظرم ایراد داره اونم اینکه کجا شجریان صدای خدا رو داره این صدا گویای احوال انسان عیاش و منافق هست .

هزار گلخانه آواز (استاد شجریان) شنبه 5 اردیبهشت 1388 ساعت 11:34 ب.ظ http://hgavaz.blogfa.com

سلام
اصلا با این شر و ورایی که نوشتی کاری ندارم میسپرم به خدا جدم میگه افرادی مثل تو از حیوان هم کمترن چون با غیبت گوشت برادر خودی را میخورن این برای بد گویی کردن وغیبت کردنت پشت سر استاد شجریان.
ولی یک سوال؟ این وبلاگ کجاش وبلاگی برای اتحاد روزافزون طرفداران دو خداوندگار موسیقی واقعی ایرانی : گلپا و ایرجه اگه اسن اتحادتون با بدگویی کردن پشت سر استاد شحریان به دست میآد خاک بر سر اون اتحاد کنم آخه بدبختی اینه شما ها با این کاراتون اساتید ایرج و گلپا رو هم خراب میکنین چون میخوای با بد کردن استاد شجریان این دو تا استاد عزیز را بزرگ حلوه بدین
واقعا برات متاسفم بچه
تو برو مشقتو بنویس چه میفهمی موسیقی یعنی چی؟
برای تو فعلا موسیقی ارف خوبه

نه اینکه خیلی با ادبی شما. داری میترکی از بس این مطالب علمی چهره آقای شجریان رو رو میکنه

هوشنگ ساسانی چهارشنبه 9 اردیبهشت 1388 ساعت 06:13 ق.ظ

با درود
آفرین به شما که 20 سال بود این در دلم عقده شده بود که باید یکی یکروز یکجایی حرف دل ما را بزند کسانیکه مانند ما سنشان قد میدهد میدانند که شجریان یا همان سیاوش آنزمان در بین آواز خوانان موسیقی ملی کسی نبود و به ندرت هم کسی او را میشناخت با آمدن پریسا و خواندن به سبک قمر و عارف شجریان هم همین را قاپید و راه کاسبی اش کرد من بعنوان شنونده خوب موسیقی ملی که از کودکی شنونده بوده ام و نزدیک 60 سال دارم هیچگاه نتوانستم شجریان را بپذیرم مخصوصا که موسیقی سنتی او اغلب قبلا توسط دیگران خوانده شده و او باز خوانی کرده و در انتخاب آهنگ زیرک است بگونه ای که جوانان را جذب کند او را در رده های پایین میدانم وهیچگاه قابل قیاس با بزرگانی مانند تاج ادیب بنان خوانساری قوامی ایرج گلپا شهیدی حمیرا هنگامه اخوان قمر بزرگ نیست چون او سبکی ندارد و خصلت پاکی و صافی هنرمند را در او غایب میبینم وغیبت بزرگان و تعطیل پرورش جوانان او را تنها کسی کرده است که هست تنها متاسفم برای جوانانی که کمی به خود زخمت شناختن دیگران را در این زمینه به خود نمیدهند اما این نیز بگذرد و..

حسن آذرآبادگانی جمعه 11 اردیبهشت 1388 ساعت 02:41 ق.ظ

با سلام
با اینکه من با قسمتی از حرفات موافقم اما باز هم به تو می گم کمس زیاده روی کردی
تاختن به استاد شجریان راه انتقاد نیست
باز هم من به عنوان یک عاشق استاد گلپا به تو توصیه می کنم دست از این کار برداری
در ضمن قهرمانی استقلال هم مبارک

رضا چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388 ساعت 03:51 ب.ظ

قلع و قمع همه بزرگان روش کار است . شما هم اگر می خواستی تغییرات اساسی ( انقلاب فرهنگی )ایجاد کنی باید همین کار را می کردی .کجا با بودن اکبر گلپایگانی و محمودی خوانساری گروه هایی مثل ساسی مانکن می توانستی تولید .وتحویل فرهنگ ایرانی بدهی . پس در پس هر کاری هدفی است و در پیش هر کاری مقتضایی .

مستوفی یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 07:02 ب.ظ

جدا خنده ام گرفته. من مطمئنم هیچکس به اندازه خود شما و پدرتون به نوشته هاتون و اینکه مردم رو اینجوری سر کار گذاشتین نمی خندین. آخه شما چرا برا ملت سلیقه تعریف می کنین؟ شما رو چه به این حرفها؟ آخه اگه بهت بگن چرا طرفدار گلپا و ایرج هستی حداییش دلیل کافی داری؟ می تونی بلحاظ علمی این دو نفر رو اثبات کنی؟ یعنی در این حد هستی؟ هنر رو نمیشه اینجوری قضاوت کرد عزیزجان. فهمیدن اینکه یه مقدار احساسی و عاری از منطق می نویسی خیلی سخت نیست و یقیین دارم خودت بهتر از هر کسی می دونی که نه گلپا رو درست می شناسی و می فهمی و نه شجریان رو. به اهل فن رجوع کن.

مصطفی یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 07:03 ب.ظ

سلام نوید عزیز
این وبلاگ هم آنچه از ظاهر آن برمی آید عامدا به قصد توهین و زیر سوال بردن شجریان هست و لاغیر آن هم نه انتقاد بلکه خیلی عامیانه و ابتدایی که مثلا این خواننده خوبه اون یکی بد. موسیقی علم است بنابراین قابل اثبات است پس سلیقه نمی تواند دخالت در تشخیص و میزان تبحر فرد نماید.البته در حوزه هنر فرد بنا به سلیقه خودش کسی را می پذیرد یا رد می کند و این امری معقول و مطابق با میل آدمی است.ظاهرا شما 15 سال بیشتر ندارید. سن شما مانع از آن است که تجربه و مایه علمی کافی در باب اظهار نظر در مورد متخصصان این عرصه را داشته باشید چنانچه این خامی از کلام و رویکرد شما به اهل فن پیداست. اما اگر به زعم و سلیقه شما گلپا و ایرح بهترینها هستند بسیار خوب این سلیقه شماست و محترم پس به دیگران هم بپسندید که شخص دیگری را دوست داشته باشند. من شخصا صدای شجریان را در جوانی دوست نداشتم و بالعکس فقط گلپا رو دوست داشتم و ایرج را هنوز هم دوست ندارم )ولی هرچه مسن تر شدم یعنی بعد از 30 سال فعالیت در زمینه موسیقی تمایلم به جانب صدای ایشان بیشتر شد. این سلیقه و خواست من نیست. این خاصیت هنر است و کسی نمی تواند آنرا تغییر دهد خیلیهاهم از صدای گلپا یا ایرج لذت می برند. هنر به غیر از بخش فنی و علمی اش باید بر جان نشیند.در حال اگر بحث سلیقه است هر کسی حق دارد خواهان صدایی باشد و اگر هم بحث تخصصی و علمی است بهتر است اهل فن در باب آن اظهار نظر کنند و بس.

مصطفی 1 یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 07:06 ب.ظ

این نوشته شبیه اعتراضات آقای جواهری شاگرد استاد مشکاتیان است. با هم در ارتباط هستید؟ یا شما همان جواهری هستید؟ خنده ام گرفته! چقدر با حرص و جوش نوشتی

سیکی سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1388 ساعت 03:51 ب.ظ

نوید کوچولو اسم وبلاگت خیلی عالی شده. تشکر. میشه بگی این اسمو خودت انتخاب کردی یا کس دیگه بهت پیشنهاد داده؟

نه یه دوست گفنش

وبلاگ بزم گلها چهارشنبه 30 اردیبهشت 1388 ساعت 02:10 ق.ظ http://bazme-golha.blogfa.com

نویدجان من باحرفات موافقم.ولی مطوئنم در سالهای آتی همه چیز مشخص میشود وبقول معروف زمان همه چیزرومشخص میکنه.معلوم میشه که صدای ایرج صدا بوده یاصدای استاداستادان.
والسلام

رضا چهارشنبه 30 اردیبهشت 1388 ساعت 10:30 ب.ظ

اشکال آقای گلپایگانی این است که صدای هفت رنگی داره .اگه ایشان بجای صدای شش دانگ دودانگ صدا داشت .
ولی یه کم های هوی یا هی هی یا آی آی یاآ خ اوخ یا
آخ دلم یا وای ..... چه می دونم از همین هایی که استاد شجریان لابلای اشعار می گه بکار می برد .الان استاد آواز و مدرس دانشگاه تهران ومورد احترام و تائید اساتید زمان آقایان لطفی علیزاده و... . بود. یادتون نره آواز بدون آخ اوخ آواز نیست ترانه است ..

رسول پنج‌شنبه 31 اردیبهشت 1388 ساعت 10:24 ب.ظ

ببینم مگر زن جو ان و خوشکل داشتن عیب است . بزر گان دین حتی پیامبر (ص) هم زن جوان داشتند . چه دلیلی دارد استاد شجریان از مواهب الهی برخوردار نشو ند . انهم از نوع حلال . ایشان که تارک دنیا نیستند . خود ایشان می فرمایند هر گلی نو که در جهان آید ما به عشقش هزار دستانیم .

دوکی به رضا شنبه 2 خرداد 1388 ساعت 10:26 ب.ظ

آقا رضا خودتو با این حرفا کوچک نکن کجا استاد گلپا آخ دلم و آخ و اوخ کرده شما نقطه قوت صدای ایشون رو که یکی از فاکتورهای هنری استاد گلپا هست رو به عنوان ایراد مطرح می کنید از بد جایی گرفتی داداش.آوازه شهرت و افتخارات استاد گلپا جهان رو تسخیر کرده چی داری بلغور می کنی.

داریوش دوشنبه 4 خرداد 1388 ساعت 01:18 ق.ظ

آقا رسول حالا داری شجریان رو با پیغمبر اسلام مقایسه میکنید. واقعا برات متاسفم...

رسول دوشنبه 4 خرداد 1388 ساعت 10:31 ب.ظ

ذر سی سال پیش استاد شجریان با هماهنگی با نهاد های انقلاب و در یک اقدام انقلابی و غیر منتظره بت های هنر آواز را شکستند . و با کمال میل بار سنگین زنده نگه داشتن این هنر را یک تنه بدوش گرفتند . براستی ایشان یک هنرمند انقلابی هستند .

رضا سه‌شنبه 5 خرداد 1388 ساعت 03:09 ب.ظ

پاینده باد اهرام ثلاثه سرزمین آواز اکبر گلپا و ایرج و محمودی خوانساری .

کیوان چهارشنبه 6 خرداد 1388 ساعت 12:46 ب.ظ

مینا پنج‌شنبه 7 خرداد 1388 ساعت 11:32 ق.ظ

جناب آقای رسول بهتر است بفرمائید شجریان در سی اخیر زیراب هنرمندان واقعی مملکت را زدند

علی اصغر پنج‌شنبه 7 خرداد 1388 ساعت 07:25 ب.ظ

این بهترین مطلبیه که در مورد اوستا شجر نوشته شده. خیلی لذت بردم. عین واقعیت بود. من فکر کنم نویسنده مقاله خانم آزاده باشه که در وبسایت شجریانیها یه تنه شجریان و دارو دسته ش رو داره رسوا میکنه

فرشاد پنج‌شنبه 7 خرداد 1388 ساعت 11:50 ب.ظ

واقعا واست متاسفم که در مورد استاد شجریان اینطوری فکر می کنی برو و اندی و لیلا گوش کن کاری به کار ما نداشته باش

استاد اعظم جمعه 8 خرداد 1388 ساعت 02:30 ق.ظ http://antishajar.blogfa.com

نوید جون باور کن من وقتی اینها رو خوندم گریه ام گرفت. البته وقتی به روضه های حاج اوستا شجر گوش میدم بیشتر گریه میکنم! من مطالب رو البته با ذکر منبع! در وبلاگ وزین خودم گذاشتم.
در ضمن شما رو لینک کردم.
شما هم حتما منو لینک بفرما
آفرین پسر گلم.
بازم مرسی

حنجره طلایی شنبه 9 خرداد 1388 ساعت 03:24 ق.ظ

نوید جان مثل همیشه حقیقت رو گفتی که این شجر زده ها این جوری پریشان شدند.خصوصا در مورد فساد اخلاقیش که تو صورتش تا الان یه مو نرویده و موهاش کرده سیاه جیغ خاک بر سر.مردک فاسدی که رفته با یه دختری که اندازه نوش اونم مانکن بیحجاب ازدواج کرده اگه یه ذره ایمان داشته باشم و وجدان حتی اگه خدای اواز هم باشه پشیزی براش ارزش نمیزارم.الان من که خیلی جونم بخوام تصور کنم با یه نفر که ۱۰ سال فقط از من کوچیکتر باشه حالم از خودم به هم میخوره.

ببین این شجری ها کور و کر و نادان و....و بیمنطق و....شده اند.یعنی هر چی بگی اصلا تو کتشون نمیره.حتی اگه بگن شجریان مرتکب جنایت یا فساد شده فوقش میگن خفه شو.
الان تو تلویزیون میگن که نخست وزیر پیر ایتالیا(۷۲ ساله)میگن که داره یه زن دیگه میگیره و به این دلیل میخواد استعفا بده .حااا اکثر شجریان زده ها این موضوع رو میدونند ولی از هم پنهون میکنند.کدوم خواننده رو تو تو ۷۰ سالگی در حالی که چین و چروک تو صورتش موج میزنه موهاشو عین پرکلاغ کرده.و میخواد بگه که هنوز پسرم.ماشالله هم کهست گذاشته رو اثار برتر هنرمندان قدیمی که اکثرن مردن و اهنگها رو به نام خودش کرده.
بدتر از خود مغرورشاین طرف داراشن که به هر خواننده بد و بیراه میگن.مثلا یکی از این شجریانزده ها مدام ایرج رو مسخره میکرد و منم شک کردم و اومدم چند تا از کارهاش رو شنیدم دیدم که اگه اینا رو شجر خونده بود میشد خدا.صدا هم که خفس انگار از تو چاه در میاد.اکثر طرفداراش بین ۲۰-۳۰ سال دارند و تنها دلیل برتری مطلق شجریان نسب به تمام خواننده های دوران در عصر کنونی اینه بعد از انقلاب فقط یک گزینه به نام شجریان موجود بوده و اونم تا میتونست خونده تا تونست میون عده قلیلی از مردم محبوب بشه.البته تعداد بیشناری هرگز نتونستند صدای شجریان رو هضم کنند.من تو این ۵۰-۶۰ نفری که میشناسم فقط ۲ نفر هستند که به شجریان علاقه دارند اونم از نوع شجریان زد اش که خواهر و برادرند که بلااستثنا هر اواز یا تصنیفی که از غیر شجریان باشه در عرض یه ثانیه کانال رو عوض میکننود نکنه که یه خوننده ای باشه که بهتر از شجریان بخونه که تحمل واقعیت رو ندارند.
به طرفداراش هم اگگه بگی چند نوازنده خوب رو بگو میگه:
لطفی معتاد که ریشش از بس کشیده کاملا زرد شده.مشکاتیان که ادای درویشا رو در میاره و تعدادکاراش(کارای خوب)به تعداد انگشتای یه دست هم نمیرسه.یعد میگن علیزاده و بعد شایدم درخشانی و کلهر.یعنی کسانی که تقریبا فقط با شجر کار کردند.دیگه معروفی و تجویدی و یاحقی شهناز و کسایی و موسوی و ژایور و معروفی و ملک و خالقی و ذوالفنون و.......................ول معطل هستند.
به هرکسی که میهن ای میهن ([چاپلوس الان دیگه اگه تیکه تیکه اش کنند دیگه از این اوازا نمیخونه خرش از پل گذشت دیگه.) شجریان و طنیده یاد تو افتخاری رو نشون دادم گفتند افتخاری به مراتب بهتر خونده معلومه صدای که انگار از ته چاه درمیاد و پر از گرفتگی هست رو باصدای قلدر و شفاف و وسیع و زلال افتخاری نمیشه مقایسه کرد ولی اون دو شجریان زده حتی حاضر نشدند مال افتخاری رو اصلا گوش بدن.من متعجبم طرفدارای محدود و متحجر شجر چه جور رو آثار بقیه خوانندگان مثل ایرج و گلپا و افتخاری و....نظر میدن در حالی که نهایتا یه اهنگ اونم اجباری شاید تو تاکسی از این خواننده ها شنیده باشن.شما وقتی شجریان تصویری میخونه رو مثلا چون خیلی افتخاری گوش میدم با تصویر خوندن افتخاری مقایسه کنید .شجر بدبخت داره خودش رو ... میده یعنی هر چی رگ تو صورتش هست از صورتش میزنه بیرون ادم وحشت میکنه نگاش کنه ولی از تمام خواهش میکنم به گوشه ای از این اواز افتخاری که از یوتوب هست کمی دقت کنند.میبینید که دهانشان نهایتا یه سانت باز میشه و چه قدر ریلکس نشسته و صدایی این چنین تولید میکنه.شجر زده ها صدا چیز خدادادی هست .حالا این شجرتون هر چی میخواد استاد باشه .تازه پرروها اگه اسم افتخاری رو میانشون بیاری بهت میخندند.حالا ببینید اگه یه شجریان زده تونست یه جواب منطقی بده. یا میان فحش میدن یا میگن برات متاسفم.
خوهشن تمام دوستان حتی شجریان زده ها یه سر به این لینک بزنن با دو سه ثانیه دیدن صورت و دهان موقع خواندن همه چیز معلوم میشه.
http://www.youtube.com/watch?v=MI47Qh8L2F4&feature=related

ساناز سه‌شنبه 12 خرداد 1388 ساعت 05:46 ب.ظ

خوب معلوم داری راس میگی چون همه نظرات را درج می کنی.اگه واقعاْ شجریان هنرمند هست از مردم پول نمیگرفت پشت سر هم کنسرت بزاره یا ببره توی ارگ مردمو سرکیسه کنه . استاد آواز ایران و سلطان موسیقی ایران فقط ایرج و گلپا هستن . ازت ممنونم نویدجون.

دوکی چهارشنبه 3 تیر 1388 ساعت 07:46 ب.ظ

ایول حنجره طلایی خوب نوشتی

تارا پنج‌شنبه 4 تیر 1388 ساعت 12:43 ب.ظ

خاک بر سر شجرغیر ایرانی که حتی برای گذشته خودش هم ارزش قایل نیست که چطور واس رژیم مرسیه میخوند.شجر اصلاٌایرانی نیست ...حق نداره در مورد موسیقی ایرانی اظهار نظر کنه چون چاپلوسه ... یه عربه که حتماٌ بادیه نشین بوده و اصلا صاحب شعور نیست.اون یه ... ا....... شجر قدرت صداش به اندازه ....... یک پسر بچه شش ساله هم نیست... آخه شجر ...... کوره یا واقعا خودشو رو زده به خ.......این همه اثر آواز ی با نتهای بالا از استاد گلپا و ایرج نشنیده؟ ...مایه اش فقط ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ تومان پول میتونه بره و تو یه نوار فروشی و چند تنا نوار از استاد ها ایرج و گلپا خدای موسیقی ایران و خدای آواز ایرانی بخره...

احمق کودن

ممنون دوست محترم .
ببخشی که مجبور شدم حرفای تند شما رو نقطه رو بزارم بجاشون

سیکی پنج‌شنبه 4 تیر 1388 ساعت 01:03 ب.ظ

خوب نوید جون اول اسم اون دوستت که اسم زیبای خسرو روضه خوانان ایران رو واسه وبلاگ انتخاب کرده فلاورز (آزاده حسینی) نیست؟؟؟؟؟!!!!!!!

نمیتونم بگم

م.پارسا پنج‌شنبه 4 تیر 1388 ساعت 03:29 ب.ظ

سلام.
من از وبلاگ روشنک اومدم اینجا به امید اینکه همون طوری که خودت ادعا کردی با حرف های "منطقی" و "بدون تعصب" روبرو شم.
ولی متاسم برای این منطق تا حد زیادی نازل و بی اساس.
مخاطب من نویسنده ی این متن و تویی هستی که این رو تو وبلاگت گذاشتی.
می خوام که جوابم رو هم بدی و اگر فکر می کنی قدرتش رو داری بیا رو صفحه ی اول وبلاگت با هم بحث کنیم.
اما به این نکات توجه کن:
کی گفته زن دوم شجریان یهدختر 26 ساله ی....
استغفرالله.تف به شرف این آدم دروغ گو.
محض اطلاعت می گم.برو راجع بهش تحقیق هم بکن.
همسر دوم شجریان خانم کتایون خوانساری, چهل و چند ساله و نقاشه.
و این که همایون هم به خواهر کوچک تر این خانم علاقه مند شده نمی دونم چیش بده, و از اون مهم تر """چیش به ما مربوطه؟"""
تجسس تو زندگی خصوصی هر کسی درسته؟
اگه درسته, فکر می کنی از این که آقایان گلپا و گلریز و ایرج و این ها قبل از انقلاب در بین چه تیپ آدم ها و زن هایی پاتوق داشتن, کسی خبر نداره؟
اگه خودت نمی دونی, از پدرت بپرس بعد جوابمو بده.
نکته ی بعدی. کی گفته که تو بهاری و یاحقی و پایور و این هارو فراموش کنی.
اصلا این نویسنده چقدر احمقانه مثال زده از هنرمندانی که اتفاقا آثار متعدد هم با شجریان دارن!واقعا خوبه فکر کنی بهش.
اما در مورد خواننده ها هم همین طور.مگه خود شجریان نگفت صدای هر خواننده مثل اثر انگشته؟حالا اینکه صدای تاج یا ادیب ویژگی هاییکه گفتی رو دارن, یعنی شجریان بده؟
متاسفانه نه.شجریان بسیاااار آثاری داره که کم نظیره.تو از ادیب یا قوامی یا ظلی یا حتی بنان, چند تا "نوا" یا "راست پنجگاه" درجه یک می تونی بیاری؟!البته این هم ارزشی از اون اساتید کم نمی کنه.
بازم برات متاسفم.میگی شجریان و پسرش برای این موسیقی چیکارکرده؟!
تعجب می کنم.اولا پسرش که سی و چند ساله س و خیلی کوته بینیه که الان بخوای روش بحث کنم.
اما خود محمد رضا شجریان.
این کنسرت هایی که از سال های دور تو جای جای این دنیا اجرا کرده,کنسرت هایی که تو معتبر ترین جشنواره های دنیا گذاشته, کاندیدای معتبر ترین جوایز موسیقی دنیا شده مثل گرمی, اما توو دار و دسته ت این هارو نمی بینین!
تو نشان پیکاسوی سازمان ملل رو نمیبینی دوست محترم!
نشان مولانا رو نمی بینی!
ده ها جایزه و نشان دیگه ش رو هم!
ببین.برای اینکه متوجه شی خواننده های محبوب تو چقدر مقبولیت دارن و شجریان چقدر, کار خیلی ساده س.برو تو گوگل اسم همه شونو بنویس.ببین برای کدومشون سیلی از سایت ها و وبلاگ های هوادار سراریز میشه؟
ببین همین امروز بازدیدوبلاگ تو رفیقات همه روی هم بیشتر بوده یا وبلاگ همایون و وبلاگ دلاواز؟
برو ببین همین الانش دانلود آثار کی بیشتره و آلبوم های کیه که خیلی خیلی بیشتر می فروشه.
تو فکرمیکنی ایرج خیلی ماندگاره.حق هم داری.چون دوسش داری.ولی این الان قابل بحث نیست.سال های دیگه معلوم میشه که مردم ما سرو چمان و دل مجنون و مرغ سحر و یاد ایام و سلسله ی موی دوست رو بیشتر زمزمه می کنند یا آثار گلپا و ایرج رو؟!
به هر حال اگر شما سواد موسیقیایی داشتین, تکتیک آواز شجریان رو به چالش میکشیدین!نمی گفتین با مانکن 26 ساله ازدواج کرده.نمی گفتین همایون شبیه محسن نامجو می خونه!!
این ها همه حاکی از بسته بودن چشم های شماس.
دوست دارم تمام پاسخ هامو ازت بگیرم.
مطمین باش کسی با این حرف های دروغ و عوامانه و پر از توهین, جذب شما و وبلاگتون و خواننده تون نمی شه!
و اگر هم بشه پس همون بهتر که اینجور افراد در اردوگاه شما باشن!
ایام به کام.

شما اگه راست میگی برو با آزاده خانم بحث کن . من که ادا ندارم خیلی سواد دارم . من فقط طرفدران استادان واقعی آواز ایرج و گلپا رو متحد میکنم که تا حالا هم موفق بودم . حرفای شما هم بنظرم هیچکدوم درست نیست و فقط احساساتیه. دوستان میان بهت جواب میدن.

م.پارسا پنج‌شنبه 4 تیر 1388 ساعت 03:34 ب.ظ

امید وارم نظرمو بدون تغییر بذاری.
در ضمن اگر یه کوچولو٬ فقط یه ریزه فکرت باز بود٬ نظر سنجی های درست و محترمانه ای تووبلاگت می ذاشتی.خیلی برات ناراحت شدم.
چون تو هنوز نمی دونی خائن رو خاعن ننویسی!
اون وقت برای اتحاد بین این دو خواننده قد علم کردی!

م.پارسا پنج‌شنبه 4 تیر 1388 ساعت 09:01 ب.ظ

من نمی دونم آزاده خانم کیه.
اگه وبلاگشو بدی با اونم بحث می کنم.
خوب شما که میگی حرفای من احساساتیه و درست نیست جوابم روبده دیگه!چی اشکالی داره؟
من نمی دونم این که می گم زن شجریان کیه و این که شجریان چه جوایزی گرفته و درجشنواره های معتبری شرکت کرده و بقیه ی حرفام...چه جوری این حرف ها احساساتیه؟!!

آزاده خانم همون استاد فلاورزه که از شنیدن نامش لرزه بر اندام دشمنان استاد ایرج و استاد گلپا میفته . اگه راست میگین با ایشون بحث کنین . اگه برنده بحث شدین من قول میدم دست از طرفدرای گلپا و ایرج بردارم!!!!

جواد پنج‌شنبه 11 تیر 1388 ساعت 09:46 ق.ظ

منم می خوام از مواهب الهی برخورداربشم .(البته از نوع حلال ) چند جلسه باید کلاس برم ؟

از من میپرسین؟

ارباب نوید جمعه 9 مرداد 1388 ساعت 05:32 ق.ظ

مرتیکه بی سواد تو اگه تونستی بگی آواز "مست مستم ساقیا" تو چه دستگاهیه من پاتو می بوسم. قول شرف میدم این کارو بکنم. تازه میتونی از من در حالی که دارم پاتو می بوسم عکس بگیری بذاری تو وبلاگت.

[ بدون نام ] شنبه 7 شهریور 1388 ساعت 10:23 ق.ظ

با دورود
باز هم برایتان متاسفم
مگر حق گرفتنی نیست؟ وقتی صدا وسیما به پدید آورنده آثار هنری وجهی نمیپردازد چرا اگر کسی همچون شجریان طبق قانون مولفان و.. ادعای حقوق حقه خودش را میکند بایستی اینچنین مورد اهانت قرار گیرد
شما با این کارتان نه تنها اتحاد طرفداران ایرج و گلپا را مخدوش مینمایید بلکه همگان را خشمگین ساخته اید

saeed دوشنبه 23 شهریور 1388 ساعت 02:18 ق.ظ

من نمی دونم خودتو زدی به نفهمی تا کی می خوای درباره استاد شجریان بدگویی کنی خسته نشدی؟ چرا با کارات وجهه ی استاد ایرج و گلپا رو خراب می کنی به حساب خودت داری به این دو بزرگوار لطف می کنی ؟نه داری بیشتر خراب کاری می کنی. اعتباری رو حرفات نیست همش داری به مخاطبت اطلاعات غلط میدی و این خیلی بده. مردم نفهم نیستن که خودشان شعور دارند اینکه هی تو از استاد شجریان بدگویی کنی راهی به جایی نمی بری . توصیه می کنم ( زبان آتش ) شجریان رو گوش کنی

سارا پنج‌شنبه 3 تیر 1389 ساعت 05:25 ب.ظ

احسنت

تمام این حرفها حقیقت دارد.

کار بعضی از طرفداران شجریان به آنجا رسیده که میگویند اه اه گلژا و ایرج چهچه میزند!!!!!! عجیب است اگر حنجره شجریان چهچه ندارد ضعف کار این آقا است.شجریان اگر میخواست کسی بشود احیانا سلطانی استادی چیزی بت ید زمان شاه میشد. من مستقیما با شجریان آئاز کار کردم.رئی گوشه ها مسلط است ولی صدا ندارد چون بدذات هست حس هم ندارد. در آموزش هم خصیص هست. ما بدمان نمیامد شجریان ذاتش خوب بود من از رفتن به کلاسش خودداری کردم و خدا رو شکر خیلی از این کار راضی هستم. فقط خواهشا اگر کسی شماره هی از استاد گلپای عزیز دارد به من بدهد. shabpaa@yahoo.com

رهگذر جمعه 13 آبان 1390 ساعت 01:25 ق.ظ

حواننده فقط دلکش بعدشم بنان جونم
اما از حق نگذریم شجریان هم کم چیزی نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد