خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

ماهیت واقعی شجریان خواننده درجه دو رژیم گذشته!

اخیرا برای چندمین بار طی سالهای پس از پیروزی انقلاب،شاهد صدور نامه سرگشاده و البته کاملا تبلیغاتی و-اگاهانه یا ناآگاهانه ،در یک هماهنگی کاملا آشکار با دشمنان اسلام،نظام و انقلاب- از سوی شجریان خواننده درجه دو رژیم گذشته، خطاب به مدیر عامل وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم که طی آن با لحنی از موضع بالا ،خواستار پخش نشدن ترانه هایش از این رسانه عظیم ملی شده است.
البته هر کس اختیار آثار خود را دارد ؛و می تواند اجازه بدهد یا ندهد که اثرش در جایی انتشار بیابد یا نیابد.اما در ارتباط با این عمل محمدرضا شجریان چند ملاحظه ویژه وجود دارد که بد نیست به آنها پرداخته شود.اما پیش از ورود به آنها ،ذکر مقدمه ای کوتاه ،برای روشن تر ساختن آنچه در پی می آید،ضروری است:
آقای شجریان که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران،از دهه 1340 همکاری خود را با رادیو تلویزیون ملی رژیم منحط ّپهلوی آغاز کرد ،در آن زمان - به سنت رایج - نام هنری "سیاوش "را برای خود انتخاب کرد و تا پیروزی انقلاب ترانه هایش پیوسته از آن بلندگوی تبلیغاتی انحرافی و غفلت زای رژیم دست نشانده و استبدادی و تا مغز استخوان فاسد پخش می شد.با این همه ،و پس از آن همه سال فعالیت در عرصه موسیقی ،به دلایل مختلف - و از همه مهم تر ،رواج بیمارگونه موسیقیهای تقلیدی غربی - هرگز نتوانست مقبولیت عام یابد و به چهره ای مطرح در این عرصه در سطح جامعه تبدیل شود.
اسقاط رژیم دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی ،به رهبری امام خمینی و با جانفشانی مردم متدین و ایثارگرمان در بهمن 1357،علاوه بر همه دستاوردهای عظیمش برای کشور ،خدمتی بسیار بزرگ نیز به موسیقی سنتی و ملی ایران کرد. به گونه ای که اگر بگوییم به آن حیاتی دوباره بخشید ،اصلا سخنی به گزاف نگفته ایم.
به دنبال این تحول بنیادین بود که زندگی عده ای از دست اندر کاران فعال این عرصه چه به لحاظ معنوی و چه مادی ، دچار دگرگونی مثبت جدی ای شد.
یکی از اهالی این عرصه که بیشتریهره مثبت مادی و معنوی را از پیروزی انقلاب برد ،شخص محمدرضا شجریان بود.به طوری که همسر نخست او ،در مصاحبه ای ،صریحا به این رونق بزرگ مادی و معنوی رو کرده به زندگی شان در دوران پس از پیروزی انقلاب ،اقرار کرد.با این رو آقای شجریان ،که در تقریبا تمام سالهای فعالیت هنری خود در رژیم منحط پهلوی ،همکار رادیو تلویزیون فاسد آن بود ،و خواه نا خواه در جهت اهداف ضد فرهنگی آن یاری اش می کرد ،در دوران پس از پیروزی انقلاب به جای آن که قدران این نعمت بزرگ -اغلب بلا استحقاق رو کرده به خود و همسنخانش - باشد و در ضمن با همه توان و استعداد در صدد جبران آن سالیان دراز خدمت به رادیو تلویزیون شاهنشاهی برآید،در دورانی  با اجرای یکی دو سرود اسلامی خود را به انقلاب چسباند!در این دوران ،او با گرفتن ژست یک هنرمند مستقل ،ترجیح داد با تشکیل یک گروه موسیقی و تاسیس یک شرکت خصوصی هنری برای تکثیر و توزیع نوار وسپس سی دی ترانه ها و کنسرتهایش ،همچنین راه افتادن به دور دنیا و اجرای کنسرت برای ایرانیان مهاجر وساکن غرب - و اغلب مخالف انقلاب و نظام - به فعالیتهای هنری خود ادامه دهد. در شرایطی که اساتید بی همتای آواز یعنی ایرج و گلپا غدقن بودند.اما او به همین نیز اکتفا نکرد .بلکه در برخی بزنگاههای سیاسی که نظام تحت فشار یا هجوم تبلیغاتی سیاسی دشمنان قسم خورده خود بود ،،چند بار شاهد انتشار نامه سرگشاده یا مصاحبه او در جهت مخا لفت با پخش صدایش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بودیم .که آخرین آنها نامه پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در کشور و ظهور فتنه و توطئه عظیم براندازی طراحی شده توسط استکبار جهانی به رهبری آمریکا و انگلیس و اذنابشن ،از جمله رژیم اشغالگر قدس بود ؛که با شکایت از صدا وسیما نیز همراه ش و همان گونه که انتظار می رفت ،مورد استقبال و استفاده وسیع آمریکا و انگلیس و یارانشان در جهت حمله تبلیغاتی به نظام ما قرار گرفت..
اینک آنچه به اجمال در این باره باید گفت این است که :
1.در رژیم منحط پهلوی -با آن همه جنایات و خیانتها در حق ملت ایران -چه شد که هرگز شاهد انتقاد و اعتراض آقای شجریان به رادیو تلویزیون شاهنشاهی از سوی وی نبودیم که هیچ ،به عکس در تمام آن سالها نامبرده تمام عیار در خدمت آن رسانه فاسد باقی ماند. آقای شجریان برای آن سکوت و بی عملی طولانی تاسفبار خود در آن دوران ذلتبار خفقان و سرکوب وحقارت ملی توسط بیگانگان ،و در مقابل ،این موضگیریهای همسو با عناصر واهداف دشمنان داخلی و خارجی نظام و انقلاب ، چه پاسخ و توجیهی برای ملت بزرگ انقلابی ایران دارد؟2.اگر حق امتیاز استفاده از همین معدود آثار نامبرده ،به صدا وسیما (یا رادیو تلویزیون رژیم گذشته ) واگذار شده است که او اصولا حق اعتراض و اظهار نظر در مورد پخش کردن یا نکردن آنها از صدا وسیما و یا زمان و جایگاه پخش آن در این رسانه را ندارد.(اینکه از صدا وسیما خواسته شده است اگر مدارکی دال بر این واگذاری دارد ارائه کند ،خود به تنهایی می تواند موید آن باشد که ولو به شکل غیر کتبی ،این واگذاری صورت گرفته است.)
3.چرا عده ای از اصحاب رسانه و غیر آنان ، قضیه به این پیش پا افتادگی را این قدر بزرگ می کنند و در حقیقت احساسات و تعلق خاطر شخصی خود را نسبت به این خواننده ، به کل جامعه تسری می دهند و می کوشند چنین القا کنند که با پخش نشدن همین معدود آثار آقای شجریان از صدا وسیما ی جمهوری اسلامی ایران ،گویی فاجعه ای رخ خواهد و نکثی عظیم در ارکان این رسانه عظیم پدید خواهد آمد!حال آنکه اصلا وابدا این گونه نیست.افرادی به مراتب نامدارتر و محبوب تر از این خواننده از این رسانه وبعضا حتی کشور رفته اند یا صدا و سیما راسا از پخش برنامه آنان خودداری کرده است و هیچ اتفاقی نیفتاده است. به عکس ،آن که در این میان ضرر کرده است ،آن هنر پیشگان بوده اند.
در حقیقت صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران ،به آن دلیل که واقعا یک رسانه ملی -آن هم متعلق به یک نظام انقلابی و اسلامی عزتمند همچون نظام ما - است رسانه ای است که همکاری با آن و انتشار اثری از کسی در آن ،مایه افتخار و شرف کسی است که با آن همکاری می کند یا اثرش از طریق آن انتشار می یابد ؛نه بالعکس.حال اگر شخصی هچون اقای شجریان -به هر دلیل - می خواهد خود را از این افتخار و شرافت محروم کند ،دیگران چرا باید بر این امر اصرار ورزند؟!
4.مهارت و توانایی حرفه ای مقوله ای است و جذابیت وجنس صدا و مقبولیت عام یافتن آن مقوله ای دیگر.جنس صدای آقای شجریان ،دست کم برای امثال من -به عنوان یک مخاطب دلی موسیقی؛که البته در این زمینه بی تجربه هم نیست - هرگز جاذبه و برجستگی خاصی نداشته است و ندارد.و تا آنجا که اطلاع دارم ،امثال من هم ،کم نیستند.ضمن آنکه اگر این نیز نمی بود ،برای قاطبه مردم انقلابی متدین ما ،صرف هنر برای هنر و آواز برای آواز ،ارزشی ندارد .بلکه آنان ،به هنری ارج می گذارند که در جهت بسط و تعمیق ارزشهای متعالی اسلامی - انقلابی - انسانی در جامعه باشد. و طبق یک اصل بدیهی ، هنرمندی که شخصا نخواهد هنرش در این سمت و سو مورد استفاده قرار گیرد ،خود و اثرش ،خود به خود از این دایره خارج است.لذا همان به که در مسیری که صاحبش دوست دارد مورد استفاده قرارگیرد.
5.سیاست یک بام و دو هوای تلاش برای پخش صدای فرزند (همایون شجریان ) -که به هر حال فردی نوخاسته در این عرصه است و نیازمند پخش صدایش از رسانه ای پر نفوذ همچون صدا و سیما ،برای شناخته شدن و کسب شهرت در میان توده مردم است - و مخالفت با پخش صدای خود ،که این مراحل را پشت سر گذاشته است ، از سوی این خواننده قدیمی ،بیانگر نگاه ابزاری او به این رسانه است. به عبارت دیگر ،چیزی که در این میان ظاهرا اصلا مطرح نیست ،مردم اند.چنین مردمی چرا باید نسبت به چنین هنرمندی احساس تعلق خاطر کنند ؟بگذار این آقا ،همچنان که در دوران پیش از انقلاب
،چشم بر آن همه جنایتها و خیانتهای آن رژیم منحوس بست و نه تنها کمترین اعتراضی نکرد بلکه تا آخرین روز های عمر آن به همکاری با مهم ترین و موثرترین دستگاه تبلیغاتی اش ادامه داد ،و پس از پیروزی انقلاب نیز ترجیح داد هنرش را بیشتر در خدمت افراد مخالف و معاند یا زاویه دار نسبت به انقلاب قرار دهد ، این چند صباح اندک باقی مانده عمر را نیز در همان مسیر سپری سازد.
رسانه ملی بزرگتر و والاجاه تر از آن است که خود را معطل امثال این آقا کند.به تعبیر آن بزرگ : در هر حال قطار انقلاب ،به حرکت خود ادامه خواهد داد. هر کس از آن پیاده شود ،خود جا خواهد ماند.( که تازه این هم در مورد کسانی است که از ابتدا سوار این قطار بوده اند.نه پیادگانی امثال این آقا !)
 

منبع: با اصلاح موارد :

http://www.sarshar.org/archives/notes/post_102.html 

نظرات 17 + ارسال نظر
علی پنج‌شنبه 22 مرداد 1388 ساعت 01:57 ق.ظ

جون من بی خیال شو .خدا بیامرزه شهنشاه آریامهر رو .این خلفا که آبروی همه رو بردن.زنده باد ایرج که برای این حکومت فاسد نخوند.اما در زمان آریا مهر سالار بود.

روح الارواح پنج‌شنبه 22 مرداد 1388 ساعت 09:19 ب.ظ

به نام هنر این مطالب را عنوان کردن نشان از بی هنری است.

حسن آذرآبادگانی جمعه 23 مرداد 1388 ساعت 01:23 ق.ظ

با سلام
جناب نوید خان من به عنوان یک طرفدار موسیقی و هوادار استادگلپایگانی برای هزارمین بار از شما می خواهم دست از این کارها بردارید و به اساتید موسیقی احترام بگذارید
اصلا یک بار نوشته خود را بخوانید! معلوم هست چه نوشته اید؟ اگر شجریان برای رژیم طاغوت خوانده خوب ایج و گلپا هم خوانده اند این چه استدلالی است که می کنی؟

دوکی چهارشنبه 28 مرداد 1388 ساعت 01:16 ب.ظ

با سلام و ممنون از زحمات شما مثل همیشه حقایق رو آنگونه که هست منعکس می کنید.

بی نام ونشان سه‌شنبه 3 شهریور 1388 ساعت 12:09 ب.ظ

دوست گرامی،صرفنظر از اشتباههای املایی فراوان در نوشتار موهنتان بر خود لازم دانستم مطالبی را به عرض برسانم:
بی شبهه درج چنین مطالبی اهانت آمیز به هیچ روی از ارزش والای شخصیتی چون شجریان نمیکاهد بلکه اقدام شما در نفی مقام هنری این استاد گرامی صرفاً بر اعتبار خود ووبگاهتان صدمه وارد خواهد نمود ولاغیر.
این جانب ضمن اینکه به عنوان فرزند شهید به شدت حکومت طاغوت پهلوی را حکومت فساد و..میدانم لیکن به هیچ قیمتی حقیقت آشکار ی چون شجریان را انکار نمینمایم
دوست عزیز شجریان هم همچو بسیاری از مردم بینش سیاسی دارد لیکن همگامی با مردم را هیچ وقت کنار نگذارده است چرا فراموش کرده اید هنگامی که شجریان به همراه چاوش در خفقان موجود در سال 56 رژیم منحوس پهلوی سرود "برادر بیقراره" و"همراه شو عزیز" را خواند کسی جرائت نمیکرد این اشعار را حتی زمزمه کند.
همگام با مردم پس از پیروزی انقلاب سرود ایران سرای امید را خواند.
سال 1357 به عنوان نماینده ایران در مسابقات جهانی تلاوت قران کریم حائز مقام دوم این مسابقات در کشور مالزی گردید.
همگام با دردها وشادیهایی مردم خواند برای زلزله زده گان کنسرت برگزار نمود، مجموعه فرهنگی ودانشگاه برایشان احداث کرد و...
شجریان شخصی فوق العاده حساس است بی شک نمی پسندد که آقای احمدی نژاد از تصانیفش سوء استفاده نماید این را بپذیرید که این حق اوست علاوه بر اینکه اگررژیم شاهنشاه را از پخش آثارش ممنوع نکرده بدین دلیل بوده که کج سلیقگی از آنان مشاهده ننموده والا همین اقدام را در مقابل آنان نیز به عمل میآورد پس مخالفت با صدا وسیما موافقت با شاهنشاه نیست.
در پایان فراموش نکنید که تعصب کورکورانه راه را بر اظهار نظر منطقی می بندد.
بدرود

شجریان به مردم میهن و رهبری پشت کرده. پس شما از چیزی که نمیدونی دفاع نکن . شما چه جور فرزند شهیدی!!؟؟

رزا سه‌شنبه 17 شهریور 1388 ساعت 06:14 ق.ظ

خیلی بدسلیقه ای که به استاد بزرگ و مسلم موسیقی ایران یعنی شجریان نازنین توهین می کنی شجریان دوست داریمممممممممممممممممم

کیوانفر سه‌شنبه 17 شهریور 1388 ساعت 12:35 ب.ظ

سالهاست گوشمون از دست صدای گند شجریان آزرده شده، خداکنه یه روز از دست صدای منحوسش خلاص بشیم. صداش یه جوریه که اصلا نمیفهمی چی میگه!

همایون دوشنبه 30 شهریور 1388 ساعت 03:15 ق.ظ

"سقوط رژیم شاهنشاهی علاوه بر همه دستاوردهای عظیمش برای کشور ،خدمتی بسیار بزرگ نیز به موسیقی سنتی و ملی ایران کرد. به گونه ای که اگر بگوییم به آن حیاتی دوباره بخشید ،اصلا سخنی به گزاف نگفته ایم."

واقعا که!

با این متن خنده دار پر از مطالب نادرست و پر از تناقض میخواستی کدوم گروه از مردم رو جذب کنی؟ مذهبیها رو؟ آخوند ها رو؟ طرفدارای ج.ا. رو؟ مخالف های شجریان رو؟ دوستدار های ایرج رو؟

یه چیز رو بفهم. تو لزوما در اکثریت نیستی. من هم ایرانیم از خامنه ای و ج.ا. متنفرم، خدمت های رضا شاه و محمدرضا شاه رو به ایران بسیار ستایش میکنم، از صدای گلپا و ایرج و شجریان هم خوشم میاد. تو هم در موقعیتی نیستی که بگی من خیانتکارم و تو ایرانی واقعی! بفهم این رو که تو هم یه نفری مثل بقیه که عقایدت میتونن درست یا نادرست باشن. حکم کلی نده!

[ بدون نام ] سه‌شنبه 14 مهر 1388 ساعت 03:36 ب.ظ

گند زدی که!!!!

حسن قم سه‌شنبه 9 آذر 1389 ساعت 10:22 ق.ظ

توکی هستی که در مورد استاد شجریان نظر میدی؟
جمع کن بساطتو.عجب دروه زمونه ای شده بخدا

حمید جمعه 22 دی 1391 ساعت 08:06 ب.ظ

شجریان ضد انقلاب هست و از عمال آمریکا باید اعدام بشه تا درس عبرت بشه برای سایرین

مهدی دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 11:37 ق.ظ

دوست عزیز،استاد شجریان وهنرمندان گرامی دیگر نظیر گلپا ایرج و ها....و....همشون در دوره قبلی استعداد یابی و شکوفا شدند،بعدش هم استاد شجریان با صدای درخشانش محبوب قلب ها شده اند

123 یکشنبه 4 آبان 1399 ساعت 08:13 ب.ظ

شما سال هاست دستتون رو شده و مبارزه شما با هنر و موسیقی کاملا علنی هست ، نتونستید استاد شجریان رو از صحنه خوارج کنید ببینم الان یعنی بعد فوت استاد چه غلطی میتونید بکنید ما که هیچ خیری از انقلاب ندیدیم خدا رحمت کنه شاهنشاه رو

کیر بر شجر

تقی چهارشنبه 7 آبان 1399 ساعت 01:27 ب.ظ

زارت!!!

کیر بر تو

رایان دوشنبه 17 خرداد 1400 ساعت 03:43 ب.ظ

در خیانت‌پیشه بودن و نان به نرخ روز خوری و وقاحت شجریان هیچ تردیدی نیست
اما شما یک مزدور حکومتی بیشتر نیستید بعید است که از شجریان بدگویی کنید و البته در اینجا هم مشخصا هدفتان بدگویی از شجریان نیست!
اگر شما نمی‌دانید اما همه‌ی فرهیختگان می‌دانند که شجریان همپالگی و رفیق کمونیست حکومت ننگین اسلامی شما بوده
و ز سر تا پایی در خیانت‌ها و پلیدی‌های ملایان، و ویرانی ایران و بیچارگی مردمان ایران نقش صددرصدی داشته است
خاموش بمانید

کامران پنج‌شنبه 20 مرداد 1401 ساعت 05:44 ب.ظ

رژیم سر تاپا و تا مغز استخوان نجس و نحس و فاسد جمهوری اسلامی اسرائیلی هست که الان ۴۳ سال مثل زالو افتاده به جان و مال مردم، یک حکومت دزد و دزد پرور، کفتار توی این رژیم تون برینه با این جمهوریتتون،

مودصادقی سه‌شنبه 22 شهریور 1401 ساعت 01:14 ب.ظ

مردم صدای خوب را دوست دارند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد