خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

جرثومه ای بنام طرفداران موسیقی نوع شجریان

 

به قلم: استاد فلاورز

 در سایت تماشاگه راز http://www.t-raz.1sweethost.com که یکی از سایتهای بی نام و نشان و نزدیک به تفکرات محمدرضا شجریان خواننده معروف به روضه خوان است مطالبی توهین امیز در باره استاد ایرج توسط شخص روانپریشی با نام پیر مغان نوشته شده که ضمن ذکر برخی از این مطالب؛ در باره آن به بحث می پردازیم.

 

وی گفته:  

هنگامی که ما از موسیقی سنتی و موسیقی اصیل صحبت می کنیم  باید این نوع موسیقی ریشه در تاریخ و فرهنگ و هنر یک ملت داشته باشد . مگر آنکه بخواهیم موسیقی غیر سنتی و غیر اصیل ارائه دهیم  که ما کاری به آن نوع موسیقی نداریم  و خواهشا نام چرندیات موسیقیایی و چرندیات کلامی ، که بعضا توسط برخی خوانندگان اجرا شده را موسیقی سنتی نگذاریم .  

 

جواب ما: همینجا و در همین جمله اول معلوم میشه که نویسنده یه فرد مریض و روانپریش و بی ادب است چون یه هنرمند یا هنرشناس واقعی حتی به خود اجازه نمیده به خوانندگان ترانه های کوچه بازاری نیز چنین اهانتی بکنه. 

 

این شخص ادامه داده:  

آوازی که مد نظر ماست سابقه بیش از  100 سال دارد ربطی به انقلاب 30 ساله ندارد ،  ربطی به موسیقی خالطوری 40 سال پیش ندارد .  

جواب ما: مشخصه که اصلا این آدم مشکل روانی داره! موسیقی خالطوری یعنی چی؟! چه تعریفی داره؟ کی اسم این موسیق رو خالطوری گذاشته؟

 

ادامه ترواش عفونت های مغزی این شخص بیمار: 

ما حامی احیای آثار فراموش شده هستیم نه انحراف و ورود هرآنچه سلیقه شخصی به موسیقی است .  تحقیق بر روی موسیقی قدیم و بررسی صفحات کهنه و قدیمی برای شناختن واقعی موسیقی ایرانی و نه موسیقی انحرافی کار بسیار با اهمیتی است و بدین آسانی نیست  ، ریاضت می طلبد .   

جواب ما: معنی موسیقی انحرافی چیه؟ فقط میشه گفت انحرافی که در مغز این فرد بیمار و روانپریش است چون حتی سبک ترین موسیقی های دنیا رو هم موسیقی انحرافی نمی نامند و از آنها بعنوان سبک خاص بعضی هنرمندان نام میبرند.

 

مطالب زیر ادامه ترشحات عفونتها و چرک مغزی این فرد است:

آنهایی که یک مشت ترانه مستهجن در کاباره ها، ســـــــینما و کوچه و بازار خواندند و پشت پا به هنر اصیل ایرانی زدند ، چه جایگاهی دارند ؟ آیا غیر از این بود که آواز هایی هم که ارائه کردند در همان قالب بود و عیاشی گری را ترویج می داد . آیا  آن ها بودند که درست و علمی آواز می خواندند ؟ !! آیا آن ها بودند که تابع مقررات ردیف و مقررات موسیقی ایرانی بودند ؟ !!  

 

موسیقی مستهجن یعنی چی؟ کی گفته خوندن توی کاباره (منظور این بیمار روانی استاد گلپاست) مستهجنه؟ در تعاریف مربوط به موسیقی حتی اگه یه خواننده در باره مسائل جنسی بخونه میشه گفته در یه نوع سبک خاص خونده. الان نود و پنج درصد ترانه های دنیا در باره سکسولوژی است. فقط ذهنهای بیماره که فکر می کنن خوندن در باره سکس یا سکسی خوندن مبتذله! همین جاستین کوچولو نابغه چهارده ساله که پرفروشترین آلبومهای ماهای اخیر رو در دنیا ارائه داده هم محتوای ترانه هایش جنسی و عشقی است. اصلا هیچ آهنگی در دنیا بی ارتباط با جنسیت و رابطه زن و مرد نیست! موسیقی برای ارتباط بین انسانها بوجود اومده و گرنه اگه رابطه بین گل و زنبور بخواد توی موسیقی خونده بشه به چه کار انسان میاد؟ اونم محترمه و اونایی که توی کار طبیعت هستن از اینجور ترانه ها لذت میبرن اما کلا تمام اشعار دنیا بر پایه ارتباط و عشق زن و مرد بوجود اومده. حالا یکی اون در قالب آهنگهای کوچه بازاری میخونه یکی رنگ و لعاب میده و با شعر حافظ میخونه. یکی شاد میخونه توی رنگ شش و هشت و یکی  دیگه غمگین میخونه.

 

ادامه حرفهای صد تا یه غاز این فرد بیمار روانی: 

آن هایی که برای حیات بخشیدن به هنر خود مدام از تنه ی تنومند تاج اصفهانی بالا می روند و با گستاخی تمام حتی او را هم زیر سؤال می برند ، تا چه اندازه یارای ایستادگی در برابر هنر پخته ، دقیق ، ظریف و دشوار تاج اصفهانی را دارند ؟ چه مقدار از منش انسانی تاج در آن ها رسوخ کرده ؟ و چه جایگاهی میان اهل تفکر و اندیشمندان و روشنفکران جامعه دارند ؟ کسانی که عوام فریب ظاهر پر زرق و برق آثار آن ها را خوردند چون تنها یک استعداد خدادادی خاص داشتند و دیگر هیچ . آیا حقیقتا تاج اینگونه بود ؟ ! شرکت های پر کننده صفحه چه قدر به او اصرار کردند که ترانه های کوچه بازاری آنچنانی بخواند و چه پول هایی پیشنهاد کردند اما  خودش و مهم تر از همه هنرش را حفظ کرد . اینجاست  که مشخص می شود  آثارش چه ارزش فنی و هنری بالایی دارد .

  

جواب: 

کی از  تنه تنومند تاج بالا رفته؟ ایرج؟ (که حتما منظور ایشونه). بابا تمام عالم و آدم میدونن که اگه ایرج نبود الان اینهمه طرفدار موسیقی ایرانی وجود نداشت. ایرج کسی بود که سبک خشک؛ انعطاف ناپذیر و بیروح تاج رو زیر و رو کرد و یه سبک جدید آورد. تاج سبک بدی نداشت یعنی کلا توی دستگاه وارد بود و صاحب سبک بود اما شما نمی تونین حتی یه آواز از تاج پیدا کنین که در اون حس زندگی و لطافت اون بهتون دست بده. اگه تاج واقعا عالی بود چرا حتی در دوره ای که میخوند در کل کشور صد تا طرفدار نداشت؟ تاج کجا ایرج کجا؟ الان توی هر کوی و برنزی که میرین صدای آهنگهای ایرج به گوش میرسه. یا مردم دارن زمزمه میکنن. مردمی که سی سال پیش بچه بودن یا اصلابه دنیا نیومده بودن. کسانی که اصلا یه بار هم تصویر ایرج رو از تلویزیون کشورشون ندیدن!! و البته ایرج قبل از انقلاب هم دو سه بار بیشتر به تلویزیون نرفته بود. غیر از اینا باید تنوع تحریری ایرج رو در نظر داشت. نوع تحریر ایرج بینظیره. هنوزم پس از سی سال از انقلاب یه نفر پیدا نشده بتونه مثل ایرج تحریر کنه: شلاقی؛ پرطنین؛ قلندری. واسه همینه که هنوزم پس از سه دهه ممنوعیت وقتی اسم ایرج میاد وسط ملت یاد تحریرهای ایرج میفتن و میگن بابا ایرج یه چیز دیگه بود! اما تاج حتی تون صداش هم واقعا متفاوت بود یعنی اصلا صدا نداشت!! احترام به ایشون واجب و خدا بیامرزدش ولی از هر صد نفر بپرسی صدای تاج چطوره؟ شک نکنین که نود نفرش میگن تودماغی و یکنواخت و حتی زجرآور! حلال شما اومدین تاج رو بالاتر از ایرج میدونین؟! مزایای ایرج بیشتره یا تاج؟

 

 

این بیمار روانی بعدا ادامه داده:  

صفحه ای  قدیمی از تاج اصفهانی در مایه همایون باقی مانده که از مشهور ترین و بهترین  اجراهای ایشان است با مطلع (از تو با مصلحت خویش نمی پردازم ) . در یکی از برنامه های بزم شاعران مهدی سهیلی از ایرج تقاضا می کند که این اثر را باز خوانی کند اما به دلیل عدم اطلاع و عدم توجه به ادوات تحریر در آواز تاج و یا عدم توانایی به واسطه دشوار بودن ، برخی تحریر ها را متفاوت و به شیوه خود اجرا می کند ، در صورتی که تاج چیز دیگری خوانده است . به نحوه به کار گیری نامناسب تحریر ها و به تغییرات و سلیقه های شخصی که وارد آواز شده دقت کنید .به یکنواختی تحریر ایرج توجه کنید .  این برنامه به دلیل تقلید از تاج اصفهانی یک اجرای حساب شده و یکی از بهترین اجراهای اوست ، که باز هم می بینیم نکات ظریفی در آن نهفته است که اهل فن بهتر متوجه می شوند .   

 

یعنی چه؟ کی میگه تحیری ایرج یکنواخته؟ کی میگه ایرج توانایی نداره؟ همون آوازی که این بیمار میگه همه شنیدن اتفاقا ایرج در این آواز حالت تحریر یکنواخت و بیروح تاج رو عوض میکنه! یعنی دقیقا برعکس! ایرج قشنگ فهمیده که تحریر تاج در گوشه بیداد (در این آواز) واقعا یکنواخت و بدون تنوع است یعنی تاج همونجوری که در ده تا همایون قبلی تحریر کرده ر اینجا هم بهمان شکل تحریر کرده و ایرج اومده نوع تحریر رو عوض کرده و تلفیقی از تحریر بیداد و چکاواک رو با هم ارائه کرده! البته بگذریم از اینکه این فرد روانپریش! اصلا نمیدونه گوشه بیداد چیه یا همایونی که ایرج خونده چه گوشه هایی داره!! چون اگه میدونست دقیقا به همون گوشه ها اشاره میکرد! و بگذریم از اینکه ایرج در یه برنامه زنده رادیویی این اوازو خونده که هر ان ممکنه صدای خواننده بگیره یا گوشه رو خارج بخونه! ولی یه شنونده وارد به اواز بلافاصله میفهمه که تو این اواز تحریرهای ایرج کجا تحریرهای تاج کجا؟! 

 

بعدا این بیمار روانپریش بقول معروف احساساتی میشه و چون جوگیر مطالب پرت و پلای خودش شده! یه نمه کلاس آموزش موسیقی میاد با این حرف های پوچ و بی معنی که جمله به جمله جواب میدیم: 

گفته: برای شناخت و ارزش گذاری هنری آثار یک هنرمند باید دید آیا مسیر انحرافی طی نکرده است ؟  

مسیر انحرافی یعنی چی؟ اصلا موسیقی مسیر انحرافی نداره! فقط اونایی که مذهبی و آخوندزاده ان میان از این حرفا میزنن! حتی همون استاد شما شجریان در کتاب هزا گلخانه آواز میگه: موسیقی مبتذل و انحرافی دیگه چه صیغه ایه؟! ما اصلا موسیقی مبتذل نداریم! هر موسیقی ای سبک خاص خودشو داره و طرفداراشو. با نت میشه بازیها کرد!   

 

ادامه چرک و عفونت کلامی و مغری این شخص بیمار:  

آیا از غرب تأثیر نگرفته است ؟ چه مقدار بر سنت پا برجا مانده است ؟ 

جواب: گیرم از غرب یه هنرمند تاثیر گرفته باشه که چی؟ کجاش ایراد داره؟ مرحوم محمد نوری استاد یکتا و یگانه موسیقی پاپ ایران نود در صد آهنگهاشو به سبک غربی و با سازهای غربی خونده! ویگن هم همینوطر. داریوش و ستار هم به همچنین. اینا کجاش ایراد داره؟ ایراد از مغز کوچک و گنجشک شماست که اصرار داری همه عین تو فکر کنن و عین تو عمل کنند! یعنی یه تفکر آخوندزده مذهبی ارتجاعی که مثل اسب گاری فقط میتونه جلوشو ببینه و سمت چپ و راستشو نیمتونه ببینه! اصلا تلفیق موسیقی غربی و ایرانی چه اشکالی داره؟ سنت چه مزخرفیه؟! که گفته همه بیاد سنتی باشن؟ هر کی گفته چیزی از موسیقی نمیدونه. موسیقیهای رو به رشد دنیا همشون تلفیقن. اپرا با باروک تلفیق میشه. پاپا با موسیقی هندی و عربی. موسیقی اصیل ایرانی با پاپ و.... موسیقی فلامنکو موسیقی سمفونیک... اینا چی هستن و دلیل موفقیتشون چیه؟ زیر و رو کردن سنتها و نوآوری! و دور شدن از یکنواختی و درجا زدگی! (دقیقا همون کاری که ایرج و گلپا کردن و موسیقی اصیل رو از ورطه نابودی و فراموشی نجات دادن و درست دقیقا برعکس همون کاری که شجریان و همپالکیهایش در سی سال گذشته انجام دادن و علاقمندان موسیقی اصیل رو یکی یکی فراری دادن! 

 

این آخوند زاده ادامه میده: 

آیا قداست و معنویت موسیقی سنتی ایران را حفظ کرده است ؟  

قداست دیگه چه صیغه ایه؟! موسیقی مگه دعا و مناجات و آیین دینی و مذهبیه که قداستش! حفظ بشه؟ این دیگه از اون حرفهاست و تاییدی چندباره بر بیماری روانی این شخص! هر کس بگه موسیقی قداست داره یا مریض مذهبیه یا خله! موسیقی مذهبی یه چیز دیگه است و البته در جای خودش محترمه مثل موسیقی عرفاین که امثال سید خلیل عالی نژاد و شهرام ناظری و سیما بینا خوندن. اما موسیقی فاخر ایرانی اصلا مذهبی نیست: عشقیه؛ عاطفیه؛ لطافت داره؛ مردم دوستش دارن؛ فالش نیست؛ تو دستگاهه و از سازهای ایرانی استفاده می کنه و گاهی هم از سازهای  غربی استفاده میکنه. بگذریم از اینکه اگه حرفهای این بیمار روانپریش رو بپذیریم باید دیگه بنان و خیلیهای دیگه رو از موسیقی اصیل حذف کینیم چون بیشتر آثارشونو با پیانو (یعنی ساز غربی!!) خوندن!

 

ادامه اراجیف این روانپریش آخوند پرورده: 

آیا  مرزی بین موسیقی سالم و موسیقی خالطوری (مطربان و عیاشان کاباره های میدان لاله زار تهران ) قائل بوده ؟ چه مقدار تابع مقررات ردیف موسیقی ایرانی باقی مانده است و آنچه میرزا عبدالله در ردیف سازی و آنچه عبدالله خان دوامی در ردیف آوازی (برگرفته از تار آقا حسینقلی)  تدوین نموده اند  چه مقدار در ساز و آواز چند دهه اخیر موسیقی مشهود است ؟   

 

موسیقی ایرانی همش سالمه مگه اینکه ذهن بیمارانی چون شما اون ناسالم حلاجی کنه! شما چه مشکلی با مطربان و عیاشان دارین؟ با موسیقی ایرانی که توش تار هست پیانو هست مخصوصا ویلون هست مشکل دارین چون ذهنتون نمیکشه بیشتر از اینا رو. عیاشان و مطربان جزئی از فرهنگ مردم قدیم تهران نبودن؟ باباکرم خارج از دستگاهه؟ که میلیونها نفر میخونن و باهاش میرقصن؟ یا از ملودیش استفاده میکنن واسه آهنگهای دیگه؟ اصلا شما میدونی دستگاه چیه؟ میدونی ویولون چیه؟ میدونی ساز به چی میگن؟ دیگه از ردیف صحبت نکن که داری حال ما رو بهم میزنی! تو چه میدونی ردیف چیه؟ اگه میدونی جرائتشو داشته باش بخش پیامها و نظرات سایتت رو باز بذار تا همه بیان بحث کنن ما هم بیاییم نظرمونو بگیم. من بعدا میام و تکمیلی نظراتمو مینویسم 

فعلا واسه این بیمار روانی آرزوی شفای عاجل میکنم

نظرات 7 + ارسال نظر
کامی پنج‌شنبه 18 شهریور 1389 ساعت 12:21 ب.ظ

عالی بود
مرسی
ولی این سبک نوشتاری استاد فلاورز نیست. ببخشین که اینو میگم.

حبیب پنج‌شنبه 18 شهریور 1389 ساعت 12:34 ب.ظ

از کی تا حالا فلاور به شجریان توهین میکنه و ما نمیدونستیم؟؟؟

همایون دوشنبه 22 شهریور 1389 ساعت 04:07 ب.ظ

چه جواب کوبنده ایی !!!!!!!!!!۱۱۱۱
واقعا این جوابهای کاملا علمی و مستند زو تو از کجا گیر آ>ردی
همش با اهانت و بی ادبی همراه بود.
برای امثالی مثل تو که اصلا نمیدونه موسیقی چیه متاسفم.
تو نه برای هنرمندان ارزش فاتلی حتی همون اساتید ایرح و گلپا و نه با اون الفاظ رکیک واسه استاد شجریان که مشخصه که از جهت کم آوردن هر چیزی رو بهم میبافی تا این بزرگ هنرمند رو بی ارزش کنی اما نه ایشون رو نه دیگر هنرمندان رو موفق میشی.
ما طرفدار همه ی هنرمندان موسیقایی این مرزو بومیم.

[ بدون نام ] یکشنبه 25 مهر 1389 ساعت 06:40 ب.ظ

کاش هویت این استاد!!!! منوچهری دامغانی رو هم برای خواننده هات افشا می کردی! تا بدونن با کی سرو کار دارن!!!!!!
ولی تو بردی چ.ن من. هم سر کار گذاشتی. آواز شجریان عشق ایران و ایرانی است. اینو درح کن آقا

شما بگین استاد منوچهری دامغانی کیه و هویتش چیه؟؟ باور کنین منم زیاد نمیشناسمش

[ بدون نام ] یکشنبه 25 مهر 1389 ساعت 06:47 ب.ظ

آقایان ایرج و گلپا خیلی با استاد شجریان فاصله دارند، شاید مثل فاصله میان یک عریضه نویس و حضرت سعدی علیه رحمه

[ بدون نام ] دوشنبه 26 مهر 1389 ساعت 09:11 ق.ظ

دوست عزیز من نباید بگم این آقا کیه! شما که مطالبش رو درج می کنی باید نسبت بهش شناخت داشته باشی. فقط خدمتت عرض کنم اصلا چنین آدمی وجود خارجی نداره

پس این مطالب عالی علمی رو ارواح با ایمیل برام میفرستن؟؟؟؟

مهدی شنبه 25 دی 1389 ساعت 12:00 ق.ظ

سلام
به نظر من شما یک زول به تمام معنا هستی
لطفا اصطلاح زول رو از ادبیات لر سرچ کن
متشرکم زول
shahbazim64@yahoo.com
لطفا با من تماس بگیرید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد