آرشیو موسیقی اصیل ایران

دانلود اجراهای خصوصی
دانلود کلاسهای آواز استاد شجریان
دانلود آوازها وآهنگهای دوره قاجار

ورود به کانال :
https://telegram.me/joinchat/AAAAAD0bO6E7Jqhh6r1jbQ


نوشته شده در پنجشنبه سوم فروردین ۱۳۹۶ و ساعت 2:2
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


ضمن عرض ادب و احترام ، قابل توجه هنرمندان و هنردوستان عزیز :

مطالب این وبلاگ را تحت عناوین :

1-یادگیری ردیف آواز

2-تحلیل آوازهای بزرگان

3-مکاتب و شیوه های آوازی

4-فایلهای نایاب صوتی و تصویری

میتوانید در کانال سلاطین آواز ایرانی پیگیر باشید :

https://telegram.me/joinchat/AAAAAD0bO6E7Jqhh6r1jbQ


نوشته شده در یکشنبه دوازدهم دی ۱۳۹۵ و ساعت 12:37
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


"13قطعه آواز و تصنیف" با صدای زری خانم قاجار
تار: آرشاک خان
تاریخ ضبط: ۱۲۹۱ شمسی
کمپانی گرامافون رکورد

کانال سلاطین آواز ایرانی در تلگرام:


https://telegram.me/joinchat/AAAAAD0bO6E7Jqhh6r1jbQ


نوشته شده در چهارشنبه چهاردهم مهر ۱۳۹۵ و ساعت 1:37
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


زنده یاد سید جواد ذبیحی

آواز سید جواد ذبیحی در دستگاه سه گاه
شعر:نشاط اصفهانی :
در
کانال سلاطین آواز ایرانی
موسیقی اصیل دستگاهی_مقامی:
https://telegram.me/joinchat/AAAAAD0bO6E7Jqhh6r1jbQ


نوشته شده در شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵ و ساعت 14:39
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


تحریر درآمد شور :
نت شاهد درآمد شور درجه اول گام شور بوده و گستره ی ملودی آن تا درجه پنجم گام شور می رسد.
تحریر درآمد شور بترتیب با اجرای اساتید  :

 


ادامه مطلب

نوشته شده در جمعه سوم اردیبهشت ۱۳۹۵ و ساعت 2:48
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


دستگاه شور _درآمد خارا به روایت اساتید بزرگ آواز ایران :

شرح مختصر در مورد دستگاه شور :

دستگاه شور ( اُمُّ الآواز = مادر آوازها ) :
وجه تسمیه :
1_ شور برانگیختن - به وجد آوردن
2_ بانگ برآوردن بر اثر شور و شوق

خصوصیات دستگاه شور :
عارفانه و عاشقانه - روایت کننده خبر - شناخت هستی - شرح و توصیف - سکوت و آرامش

دارای چهار متعلّقه :

1-ابوعطا 2-بیات ترک 3-افشاری 4-دشتی

گوشه های آوازی مرسوم در دستگاه شور : 

1-درآمد خارا 2-درآمد 3-کرشمه 4-پنجه شعری 5-هداوندی یا مثنوی عبری 6-رُهاب یا رهاوی 7-عاشق کُش 8-سلمک 9-نغمه ی سلمک 10-گرایلی 11-چوپانی یا گوسفندی 12-شهناز 13-زیرکش سلمک 14-ملّا نازی 15-حزین 16-فرود بال کبوتر17-سارنگ 18-قرچه 19-رضوی 20-تحریر جوادخانی 21-حسینی 22-دوبیتی 23-دوبیتی ضربی 24-کوچک 25-بزرگ 26-عُزّال 27-ملک حسینی 28-بسته نگار 29-مثنوی

درآمد خارا :

وجه تسمیه ی خارا :

1-نوعی سنگ سخت
2-نوعی پارچه ابریشمی راه راه و خط خطی

گستره ی ملودی درآمد خارا :
ملودی گوشه خارا از زیر دانگ اولیه شور( دانگ مقدمه ) _ یا به عبارتی ساده تر چهار درجه پایین تر از نت تونیک گام شور _ شروع و پس از گردش های چند به دانگ اولیه گام شور ورود کرده و تا درجه چهارم گام شور میرسد و در نهایت روی تونیک گام شور فرود می آید.

تحریر درآمد خارا بترتیب با اجرای اساتید  :


ادامه مطلب

نوشته شده در چهارشنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۵ و ساعت 17:15
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


دستگاه شور ( مادر آوازها ) :
وجه تسمیه :
1_ شور برانگیختن - به وجد آوردن
2_ بانگ برآوردن بر اثر شور و شوق

خصوصیات دستگاه شور :
عارفانه و عاشقانه - روایت کننده خبر - شناخت هستی - شرح و توصیف - سکوت و آرامش

دارای چهار متعلّقه :1-ابوعطا 2-بیات ترک 3-افشاری 4-دشتی

گوشه های آوازی مرسوم در دستگاه شور : 1-درآمد خارا 2-درآمد 3-کرشمه 4-پنجه شعری 5-هداوندی یا مثنوی عبری 6-رُهاب یا رهاوی 7-عاشق کُش 8-سلمک 9-نغمه ی سلمک 10-گرایلی 11-چوپانی یا گوسفندی 12-شهناز 13-زیرکش سلمک 14-ملّا نازی 15-حزین 16-فرود بال کبوتر17-سارنگ 18-قرچه 19-رضوی 20-تحریر جوادخانی 21-حسینی 22-دوبیتی 23-دوبیتی ضربی 24-کوچک 25-بزرگ 26-عُزّال 27-ملک حسینی 28-بسته نگار 29-مثنوی
https://telegram.me/mahmoudmounesi


درآمد خارا :
وجه تسمیه ی خارا :
1-نوعی سنگ سخت
2-نوعی پارچه ابریشمی راه راه و خط خطی

گستره ی ملودی درآمد خارا :
ملودی گوشه خارا از زیر دانگ اولیه شور( دانگ مقدمه ) _ یا به عبارتی ساده تر چهار درجه پایین تر از نت تونیک گام شور _ شروع و پس از گردش های چند به دانگ اولیه گام شور ورود کرده و تا درجه چهارم گام شور میرسد و در نهایت روی تونیک گام شور فرود می آید.

تحریر درآمد خارا بترتیب با اجرای اساتید 1-ابوالحسن خان اقبال السلطان 2-عبداله خان دوامی 3-عبدالعلی وزیری 4و5-غلامحسین بنان 6-محمودی خوانساری 7-رضوی سروستانی 8-محمد منتشری 9و10و11-محمدرضا شجریان

دانلود :

در کانال تلگرام سلاطین آواز ایرانی :

https://telegram.me/mahmoudmounesi


نوشته شده در یکشنبه بیست و دوم فروردین ۱۳۹۵ و ساعت 10:54
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


کانال " سلاطین آواز ایرانی " در تلگرام

موسیقی اصیل دستگاهی _ مقامی

 

سلاطین آواز ایرانی :


کنسرت چهره به چهره ( جشن هنر شیراز - سال ۱۳۵۶ - دستگاه نوا ) با اجرای محمدرضا شجریان
تار : محمدرضا لطفی
غزل : حافظ

رُهاب :
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت + تحریر رُهاب + تحریر درآمد نوا

درآمد :
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
آری ، به اتفاق جهان می‌توان گرفت
( آری )3 ، به اتفاق جهان می‌توان گرفت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر درآمد

درآمد دوّم :
افشای راز خلوتیان خواست کرد شمع

افشای راز خلوتیان خواست کرد شمع
اشاره کوتاه به نیشابورک و برگشت به درآمد : ( شکر خدا )3 که سر دلش در زبان گرفت + تحریر بعد شعر درآمد نوا

تحریر نغمه درآمد

گردانیه :
( می‌خواست گل )2 که دم زند از رنگ و بوی ( دوست )2 + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر
( می‌خواست گل ) که دم زند از رنگ و بوی دوست + تحریر کوتاه تکمیل ملودی تعبیه شده در روی کلمه "دوست"
از غیرت صبا نفسش در دهان گرفت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر گردانیه + تحریر بعد شعر گردانیه + تحریر برگشت به درآمد نوا

بیات راجه :
( آسوده بر کنار چو پرگار می‌شدم )2
( دوران )2 چو نقطه عاقبتم در میان گرفت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر + تحریر کوتاه بعد شعر بیات راجه

حزین عشّاق :
خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر روی کلمه "فشان"
خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان + تحریر بعد شعر عشّاق
عشّاق : زین فتنه‌ها که دامن آخرزمان گرفت + تحریر کوتاه بعد شعر عشّاق و برگشت به بیات راجه

ادامه عشّاق :
خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر عشّاق
زین فتنه‌ها که دامن آخرزمان گرفت + تحریر فرود به بیات راجه و فرود به گردانیه + گردانیه : ( زین فتنه‌ها )2 که دامن آخرزمان گرفت + تحریر تکمیل ملودی شعر درآمد نوا

نيشابورك :
تحریر نیشابورک + زین آتش نهفته که در سینه من است + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر نیشابورک

زین آتش نهفته که در سینه من است
( خورشید شعله‌ایست )2 که در آسمان گرفت + تحریر بعد شعر نیشابورک

( خواهم شدن )2 به کوی مغان آستین فشان
فرود به درآمد : زین فتنه‌ها که دامن آخر زمان گرفت + تحریر فرود به درآمد + تحریر بعد شعر درآمد نوا
https://telegram.me/mahmoudmounesi
نَهُفت :
تحریر نهفت
زین آتش نهفته که در سینه من است
خورشید شعله‌ایست + تحریر کوتاه تکمیل ملودی نهفت
خورشید شعله‌ایست که در آسمان گرفت + تحریر تکمیل ملودی شعر

می خور که هر که آخر کار جهان بدید
( از غم سبک برآمد و )2 رطل گران گرفت + تحریر بعد شعر نهفت

آسوده بر کنار چو پرگار می‌شدم + تحریر کوتاه تکمیل ملودی نهفت
فرود : دوران چو نقطه عاقبتم در میان گرفت + تحریر فرود به درآمد نوا

عراق :
تحریر عراق
( می خور )2 که هر که آخر کار جهان بدید
( از غم سبک برآمد و )2 رطل گران گرفت + تحریر حزین عراق + تحریر عراق

نهیب :
( آن روز )2 شوق ساغر می خرمنم بسوخت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر
کآتش ز عکس عارض ساقی در آن گرفت + تحریر بعد شعر نهیب + تحریر فرود از عراق به درآمد

گردانيه :
می‌خواست گُل که دم زند از ( رنگ و بوی دوست )2
از غیرت صبا نفسش در دهان گرفت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر + تحریر فرود به رُهاب + تحریر کوتاه درآمد نوا

حسینی :
تحریر حسینی ( البته تحریر حجاز میتوان گفت تا حسینی )

عُزّال :
بر برگ گل به خون شقایق نوشته‌اند
کان کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت + تحریر تکمیلی ملودی شعر حسینی ( باز اینجا حالت حجاز دارد )

فرود از حسینی به رضوی و درآمد نوا :
بر برگ گل به خون شقایق نوشته‌اند
رضوی : کان کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت + تحریر فرود از رضوی به رهاب + رهاب : کان کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت + تحریر کوتاه تکمیلی رهاب + تحریر درآمد نوا

تحریر نیریز و فرود به رهاب + رهاب : حافظ چو آب لطف ز نظم تو می‌چکد + تحریر ناقوس و برگشت به رهاب
حاسد چگونه نکته تواند بر آن گرفت + تحریر برگشت به درآمد نوا

درآمد نوا :
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
آری + تحریر فرود به رهاب روی کلمه "آری"
رهاب : آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت + تحریر درآمد نوا + آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت + تحریر تکمیلی ملودی شعر درآمد
https://telegram.me/mahmoudmounesi

 


نوشته شده در دوشنبه دوم فروردین ۱۳۹۵ و ساعت 15:36
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


آموزش مقامات موسیقی عرب :


1- مقام عجم
مقامات فرعی عجم :
الف- مقام عجم : دانلود کنید
ب- مقام جهار كاه : دانلود کنید
ج-مقام ماهور : دانلود کنید


2- مقام بيات
مقامات فرعی بیات :
الف- مقام بيات : دانلود کنید
ب- مقام حسيني : دانلود کنید
ج- مقام حسينی عشيران : دانلود کنید
د- مقام حسین اصل : دانلود کنید
هـ- مقام حسین صبا : دانلود کنید
و- مقام حسین : دانلود کنید
ز- مقام حسین نیریز : دانلود کنید
ح- مقام بيات شوري : دانلود کنید
ط- مقام عشاق ترکی : دانلود کنید


3- مقام حجاز
مقامات فرعی حجاز :
الف- مقام حجاز : دانلود کنید
ب- مقام همایون : دانلود کنید
ج- مقام حجاز كار : دانلود کنید
د- مقام شهناز : دانلود کنید
هـ- مقام شدّ عربان : دانلود کنید

 

4- مقام كرد
مقامات فرعی کرد :
الف- مقام كرد : دانلود کنید
ب- مقام حجاز كار كرد : دانلود کنید
ج- مقام أثر کرد : دانلود کنید


5- مقام نهاوند
مقامات فرعی نهاوند :
الف- مقام نهاوند : دانلود کنید
ب- مقام فرح فزا : دانلود کنید
ج- مقام بوسليك : دانلود کنید
د- مقام نکریز : دانلود کنید


6- مقام نوا أثر : دانلود کنید


7- مقام راست
مقامات فرعی راست :
الف- مقام راست یا رصد : دانلود کنید
ب- مقام مایاه : دانلود کنید
ج- مقام راست ذیل : دانلود کنید
د- مقام سوزناك : دانلود کنید
هـ- مقام نيروز : دانلود کنید
و- مقام دیرنشین : دانلود کنید
ز- مقام محیّر عراق : دانلود کنید
ح- مقام سازکار : دانلود کنید


8- مقام صبا : دانلود کنید

 

9- مقام سيكاه
مقامات فرعی سیکاه :
الف- مقام سيكاه : دانلود کنید
ب- مقام هزام : دانلود کنید
ج- مقام عراق أو العراقي : دانلود کنید
د- مقام بسته نكار : دانلود کنید
هـ-- مقام زنگولاه : دانلود کنید

 

10- مقام اندلسی 
مقامات فرعی اندلسی :
مقام رمل و مقام رمل المایا : دانلود کنید

 

11- مقام ذو طابع آفریقایی_راست عبیدی : دانلود کنید


نوشته شده در چهارشنبه هفتم بهمن ۱۳۹۴ و ساعت 1:4
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


 
قابل توجه دوستان بزرگوار  : کانال " سلاطین آواز ایرانی " در تلگرام براه انداخته شد. 

https://telegram.me/mahmoudmounesi

 


نوشته شده در یکشنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۴ و ساعت 14:49
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


آواز یونس دردشتی بهمراه کمانچه اصغر بهاری و تار ابراهیم سرخوش در دستگاه چهارگاه
شعر از سعدی :

پیش درآمد چهارگاه ( گروه نوازی )

زابل :
تحریر زابل
شعر :
دلی که عاشق و صابر بود مگر سنگست
ز عشق تا به صبوری هزار فرسنگست + تحریر زابل و فرود به پرده درآمد

حصار :
تحریر حصار
شعر :

کشش کوتاه + برادران طریقت نصیحتم مکنید
که توبه در ره عشق ، آبگینه و سنگست + تحریر حصار و فرود به پرده درآمد

قطعه مخالف ( گروه نوازی )

مخالف :
شعر :
کشش کوتاه + چه تربیت شنوم یا چه مصلحت بینم
مرا که چشم به ساقی و گوش بر چنگست + تحریر کوتاه

تحریر مخالف

مخالف :
کشش کوتاه + بکش چنان که توانی که بی مشاهده‌ات
فراخنای جهان پیش چشم ما تنگست + تحریر مخالف و فرود به شکسته مویه + شعر شکسته مویه :
ملامت از دل سعدی فرونشوید عشق
سیاهی از حبشی چون رود که خود رنگست + تحریر اشاره به مخالف و فرود به پرده درآمد

رنگ چهارگاه ( گروه نوازی )

دانلود کنید


نوشته شده در یکشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۴ و ساعت 22:43
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


مرکب خوانی = مُدگردی یا مُدولاسیون (Modulation ) :
علم و عمل ترکیب مقامها و مایه ها بوسیله ساز یا حنجره انسان به طریقه ای گوشنواز را مرکب نوازی یا مرکب خوانی گویند ( مرحله اعلای تسلط بر ردیف موسیقی )

انجام این عمل در طول سالیان متمادی و با پرداختن و ممارست و بکارگیری بیشتر این شگرد و ارائه تسلط و نکته دانی آن بدست می آید.


نکات ضروری برای انجام عمل مرکب خوانی بصورت صحیح :

1_ داشتن صدای توانمند :

خصوصیات یک صدای توانمند :
 الف_ ژوست باشد.
ب_ صاحب صدا دارای گوش موسیقایی قوی باشد.
ج_ گستره صدای مناسب بحدی که آوازخوان حق آواز را ادا کرده باشد.
د_ رعایت بهداشت حنجره ( از قبیل عدم اتخاذ مایه های نامطلوب که در توان صدای فرد نیست ؛ رژیم غذایی مناسب و پرهیزهایی که آوازخوان برای حفظ کیفیت صدای خود بایستی انجام دهد ؛ تنظیم ساعات خواب و ...)

2_ آشنایی تئوریک و علمی با گامها ، مقامها و گوشه های ردیف موسیقی :

اطلاعات کافی  در مورد مقامها ،  روابط گامهای موسیقی و اختلاف فواصل آنها با یکدیگر ، اشتراک نتها در گوشه های مختلف  و اصطلاحات علمی مرسوم میان موسیقیدانهای تئوریک.

3_ تسلط کامل بر ردیف موسیقی

4_ خلاقیت و نوآوری و دخالت دادن سلیقه در تلفیق گوشه ها با یکدیگر و جابجایی های مناسب

5_ توانایی و تکنیک لازم در اجرای هریک از دستگاهها و آوازها در مایه ها و کوک های مختلف

6_ آشنایی و آگاهی علمی و عملی با سازهای ایرانی:

بدین معنی که آوازخوان تا حدودی با نواختن یک ساز آشنایی کافی داشته باشد.



مُدگردیهای معمول و مرسوم در دستگاه ماهور :


1_ وارد شدن از ماهور به شور از طریق گوشه دلکش ( دلکش - قرچه )

2_ وارد شدن از ماهور به همایون از طریق گوشه های راک -  دلکش و داد

3_ وارد شدن از ماهور به چهارگاه از طریق گوشه شکسته

4_وارد شدن از ماهور به بیات اصفهان از طریق گوشه های عراق و راک

5_ وارد شدن از ماهور به نوا از طریق گوشه های داد و شکسته

6_ وارد شدن از ماهور به سه گاه از طریق گوشه شکسته و عراق

7_ وارد شدن از ماهور به افشاری از طریق گوشه شکسته

8_ وارد شدن از ماهور به دشتی از طریق گوشه بیات لر و سوزوگداز



ادامه مطلب

نوشته شده در یکشنبه بیست و ششم آبان ۱۳۹۲ و ساعت 20:49
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


آوازهای حسینعلی خان نکیسا :


آواز ماهور :
درآمد :
تحریر درآمد و اشاره به عراق و فرود +
گشایش : مرا تو جان عزیزیّ و یار محترمی

هر آنچه حکم کني بر وجود من حکمي + تحریر کوتاه تکمیلی درآمد
شکسته :
تحریر شکسته و فرود به ماهور +
غمت مباد و گزندت مباد و درد مباد + تحریر شکسته
 که مونس دل و آرام جان و دفع غمی + تحریر فرود ابول و فرود به درآمد

دانلود کنید


ادامه مطلب

نوشته شده در چهارشنبه یکم آبان ۱۳۹۲ و ساعت 16:32
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]



نوشته شده در جمعه بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۲ و ساعت 14:27
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]


با تبریک نوروز باستانی محضر هم میهنان گرامی
آوازهای ابوالحسن خان اقبال آذر _ آوازهای دوره ضبط دوم :



1 _ آواز ماهور 1 :

درآمد :

تحریر درآمد +

فاش می گویم و از گفته خود دلشادم

گشایش :

فاش می گویم و از گفته خود دلشادم

بنده ی عشقم و از هر دو جهان ازادم + تحریر گشایش

فیلی :

تحریر فیلی +

طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق

ابول :

که در این دامگه حادثه چون افتادم + تحریر ابول

دلکش :

تحریر دلکش +

نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار + تحریر تکمیلی دلکش

قرچه :

 نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار + تحریر قرچه

چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم

تحریر دلکش + تحریر حزین و فرود به درآمد

شکسته :

تحریر شکسته +

می خورد خون دلم مردمک دیده رواست + تحریر تکمیلی شکسته

قره باغی :

می خورد خون دلم مردمک دیده رواست + تحریر قره باغی

شکسته :

 که چرا دل به جگر گوشه ی مردم دادم + تحریر شکسته + تحریر کوتاه فیلی + تحریر ابول و فرود


ادامه مطلب

نوشته شده در پنجشنبه یکم فروردین ۱۳۹۲ و ساعت 20:29
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ] [ لینک ثابت مطلب ] [ 5 بالاي صفحه ]