موسیقی اصیل
(دستگاهی-مقامی)
محمود مونسي
آرشيو ماهانه
دی ۱۳۹۵
مهر ۱۳۹۵
تیر ۱۳۹۵
اردیبهشت ۱۳۹۵
فروردین ۱۳۹۵
آرشیو کامل مطالب
₪-------------------₪
آرشیو موضوعی
دوستان
كشـــــكول
ســردریلی (آذربایجان ادبیات و موسیقیسی)
سپیده صبح
وبلاگ موسيقي/ نـواهای ایـــرانی
وبلاگ موسيقي/ همنوا با سوز ني
وبلاگ موسيقي/ بزرگان موسيقي سنتـــي ايران
وبلاگ موسيقي/ ســـاز ايـــــراني
وبلاگ موسيقي/ ســـنتـور
وبلاگ موسيقي/ نهیب
وبلاگ موسيقي/ ني زار
وبلاگ موسيقي/ تنـــــبور شمـــس
وبلاگ موسيقي/ رجز
وبلاگ موسيقي/ آواز ایرانی _ کسری
وبلاگ موسيقي/ موسیقی روحوضی و سنتی
وبلاگ موسيقي/ آواز سنتی
پيوندهاي روزانه
آرشیو پيوندهاي روزانه
آرشیو موسیقی اصیل ایران
دانلود اجراهای خصوصی
دانلود کلاسهای آواز استاد شجریان
دانلود آوازها وآهنگهای دوره قاجار
ورود به کانال :
https://telegram.me/joinchat/AAAAAD0bO6E7Jqhh6r1jbQ
نوشته شده در پنجشنبه سوم فروردین ۱۳۹۶ و ساعت 2:2
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
ضمن عرض ادب و احترام ، قابل توجه هنرمندان و هنردوستان عزیز :
مطالب این وبلاگ را تحت عناوین :
1-یادگیری ردیف آواز
2-تحلیل آوازهای بزرگان
3-مکاتب و شیوه های آوازی
4-فایلهای نایاب صوتی و تصویری
میتوانید در کانال سلاطین آواز ایرانی پیگیر باشید :
https://telegram.me/joinchat/AAAAAD0bO6E7Jqhh6r1jbQ
نوشته شده در یکشنبه دوازدهم دی ۱۳۹۵ و ساعت 12:37
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
"13قطعه آواز و تصنیف" با صدای زری خانم قاجار
تار: آرشاک خان
تاریخ ضبط: ۱۲۹۱ شمسی
کمپانی گرامافون رکورد
کانال سلاطین آواز ایرانی در تلگرام:
نوشته شده در چهارشنبه چهاردهم مهر ۱۳۹۵ و ساعت 1:37
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
آواز سید جواد ذبیحی در دستگاه سه گاه
شعر:نشاط اصفهانی :
در
کانال سلاطین آواز ایرانی
موسیقی اصیل دستگاهی_مقامی:
https://telegram.me/joinchat/AAAAAD0bO6E7Jqhh6r1jbQ
نوشته شده در شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵ و ساعت 14:39
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
تحریر درآمد شور :
نت شاهد درآمد شور درجه اول گام شور بوده و گستره ی ملودی آن تا درجه پنجم گام شور می رسد.
تحریر درآمد شور بترتیب با اجرای اساتید :
ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه سوم اردیبهشت ۱۳۹۵ و ساعت 2:48
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
دستگاه شور _درآمد خارا به روایت اساتید بزرگ آواز ایران :
شرح مختصر در مورد دستگاه شور :
دستگاه شور ( اُمُّ الآواز = مادر آوازها ) :
وجه تسمیه :
1_ شور برانگیختن - به وجد آوردن
2_ بانگ برآوردن بر اثر شور و شوق
خصوصیات دستگاه شور :
عارفانه و عاشقانه - روایت کننده خبر - شناخت هستی - شرح و توصیف - سکوت و آرامش
دارای چهار متعلّقه :
1-ابوعطا 2-بیات ترک 3-افشاری 4-دشتی
گوشه های آوازی مرسوم در دستگاه شور :
1-درآمد خارا 2-درآمد 3-کرشمه 4-پنجه شعری 5-هداوندی یا مثنوی عبری 6-رُهاب یا رهاوی 7-عاشق کُش 8-سلمک 9-نغمه ی سلمک 10-گرایلی 11-چوپانی یا گوسفندی 12-شهناز 13-زیرکش سلمک 14-ملّا نازی 15-حزین 16-فرود بال کبوتر17-سارنگ 18-قرچه 19-رضوی 20-تحریر جوادخانی 21-حسینی 22-دوبیتی 23-دوبیتی ضربی 24-کوچک 25-بزرگ 26-عُزّال 27-ملک حسینی 28-بسته نگار 29-مثنوی
درآمد خارا :
وجه تسمیه ی خارا :
1-نوعی سنگ سخت
2-نوعی پارچه ابریشمی راه راه و خط خطی
گستره ی ملودی درآمد خارا :
ملودی گوشه خارا از زیر دانگ اولیه شور( دانگ مقدمه ) _ یا به عبارتی ساده تر چهار درجه پایین تر از نت تونیک گام شور _ شروع و پس از گردش های چند به دانگ اولیه گام شور ورود کرده و تا درجه چهارم گام شور میرسد و در نهایت روی تونیک گام شور فرود می آید.
تحریر درآمد خارا بترتیب با اجرای اساتید :
ادامه مطلب
نوشته شده در چهارشنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۵ و ساعت 17:15
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
دستگاه شور ( مادر آوازها ) :
وجه تسمیه :
1_ شور برانگیختن - به وجد آوردن
2_ بانگ برآوردن بر اثر شور و شوق
خصوصیات دستگاه شور :
عارفانه و عاشقانه - روایت کننده خبر - شناخت هستی - شرح و توصیف - سکوت و آرامش
دارای چهار متعلّقه :1-ابوعطا 2-بیات ترک 3-افشاری 4-دشتی
گوشه های آوازی مرسوم در دستگاه شور : 1-درآمد خارا 2-درآمد 3-کرشمه 4-پنجه شعری 5-هداوندی یا مثنوی عبری 6-رُهاب یا رهاوی 7-عاشق کُش 8-سلمک 9-نغمه ی سلمک 10-گرایلی 11-چوپانی یا گوسفندی 12-شهناز 13-زیرکش سلمک 14-ملّا نازی 15-حزین 16-فرود بال کبوتر17-سارنگ 18-قرچه 19-رضوی 20-تحریر جوادخانی 21-حسینی 22-دوبیتی 23-دوبیتی ضربی 24-کوچک 25-بزرگ 26-عُزّال 27-ملک حسینی 28-بسته نگار 29-مثنوی
https://telegram.me/mahmoudmounesi
درآمد خارا :
وجه تسمیه ی خارا :
1-نوعی سنگ سخت
2-نوعی پارچه ابریشمی راه راه و خط خطی
گستره ی ملودی درآمد خارا :
ملودی گوشه خارا از زیر دانگ اولیه شور( دانگ مقدمه ) _ یا به عبارتی ساده تر چهار درجه پایین تر از نت تونیک گام شور _ شروع و پس از گردش های چند به دانگ اولیه گام شور ورود کرده و تا درجه چهارم گام شور میرسد و در نهایت روی تونیک گام شور فرود می آید.
تحریر درآمد خارا بترتیب با اجرای اساتید 1-ابوالحسن خان اقبال السلطان 2-عبداله خان دوامی 3-عبدالعلی وزیری 4و5-غلامحسین بنان 6-محمودی خوانساری 7-رضوی سروستانی 8-محمد منتشری 9و10و11-محمدرضا شجریان
دانلود :
در کانال تلگرام سلاطین آواز ایرانی :
نوشته شده در یکشنبه بیست و دوم فروردین ۱۳۹۵ و ساعت 10:54
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
کانال " سلاطین آواز ایرانی " در تلگرام
موسیقی اصیل دستگاهی _ مقامی
کنسرت چهره به چهره ( جشن هنر شیراز - سال ۱۳۵۶ - دستگاه نوا ) با اجرای محمدرضا شجریان
تار : محمدرضا لطفی
غزل : حافظ
رُهاب :
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت + تحریر رُهاب + تحریر درآمد نوا
درآمد :
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
آری ، به اتفاق جهان میتوان گرفت
( آری )3 ، به اتفاق جهان میتوان گرفت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر درآمد
درآمد دوّم :
افشای راز خلوتیان خواست کرد شمع
افشای راز خلوتیان خواست کرد شمع
اشاره کوتاه به نیشابورک و برگشت به درآمد : ( شکر خدا )3 که سر دلش در زبان گرفت + تحریر بعد شعر درآمد نوا
تحریر نغمه درآمد
گردانیه :
( میخواست گل )2 که دم زند از رنگ و بوی ( دوست )2 + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر
( میخواست گل ) که دم زند از رنگ و بوی دوست + تحریر کوتاه تکمیل ملودی تعبیه شده در روی کلمه "دوست"
از غیرت صبا نفسش در دهان گرفت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر گردانیه + تحریر بعد شعر گردانیه + تحریر برگشت به درآمد نوا
بیات راجه :
( آسوده بر کنار چو پرگار میشدم )2
( دوران )2 چو نقطه عاقبتم در میان گرفت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر + تحریر کوتاه بعد شعر بیات راجه
حزین عشّاق :
خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر روی کلمه "فشان"
خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان + تحریر بعد شعر عشّاق
عشّاق : زین فتنهها که دامن آخرزمان گرفت + تحریر کوتاه بعد شعر عشّاق و برگشت به بیات راجه
ادامه عشّاق :
خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر عشّاق
زین فتنهها که دامن آخرزمان گرفت + تحریر فرود به بیات راجه و فرود به گردانیه + گردانیه : ( زین فتنهها )2 که دامن آخرزمان گرفت + تحریر تکمیل ملودی شعر درآمد نوا
نيشابورك :
تحریر نیشابورک + زین آتش نهفته که در سینه من است + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر نیشابورک
زین آتش نهفته که در سینه من است
( خورشید شعلهایست )2 که در آسمان گرفت + تحریر بعد شعر نیشابورک
( خواهم شدن )2 به کوی مغان آستین فشان
فرود به درآمد : زین فتنهها که دامن آخر زمان گرفت + تحریر فرود به درآمد + تحریر بعد شعر درآمد نوا
https://telegram.me/mahmoudmounesi
نَهُفت :
تحریر نهفت
زین آتش نهفته که در سینه من است
خورشید شعلهایست + تحریر کوتاه تکمیل ملودی نهفت
خورشید شعلهایست که در آسمان گرفت + تحریر تکمیل ملودی شعر
می خور که هر که آخر کار جهان بدید
( از غم سبک برآمد و )2 رطل گران گرفت + تحریر بعد شعر نهفت
آسوده بر کنار چو پرگار میشدم + تحریر کوتاه تکمیل ملودی نهفت
فرود : دوران چو نقطه عاقبتم در میان گرفت + تحریر فرود به درآمد نوا
عراق :
تحریر عراق
( می خور )2 که هر که آخر کار جهان بدید
( از غم سبک برآمد و )2 رطل گران گرفت + تحریر حزین عراق + تحریر عراق
نهیب :
( آن روز )2 شوق ساغر می خرمنم بسوخت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر
کآتش ز عکس عارض ساقی در آن گرفت + تحریر بعد شعر نهیب + تحریر فرود از عراق به درآمد
گردانيه :
میخواست گُل که دم زند از ( رنگ و بوی دوست )2
از غیرت صبا نفسش در دهان گرفت + تحریر کوتاه تکمیل ملودی شعر + تحریر فرود به رُهاب + تحریر کوتاه درآمد نوا
حسینی :
تحریر حسینی ( البته تحریر حجاز میتوان گفت تا حسینی )
عُزّال :
بر برگ گل به خون شقایق نوشتهاند
کان کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت + تحریر تکمیلی ملودی شعر حسینی ( باز اینجا حالت حجاز دارد )
فرود از حسینی به رضوی و درآمد نوا :
بر برگ گل به خون شقایق نوشتهاند
رضوی : کان کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت + تحریر فرود از رضوی به رهاب + رهاب : کان کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت + تحریر کوتاه تکمیلی رهاب + تحریر درآمد نوا
تحریر نیریز و فرود به رهاب + رهاب : حافظ چو آب لطف ز نظم تو میچکد + تحریر ناقوس و برگشت به رهاب
حاسد چگونه نکته تواند بر آن گرفت + تحریر برگشت به درآمد نوا
درآمد نوا :
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
آری + تحریر فرود به رهاب روی کلمه "آری"
رهاب : آری به اتفاق جهان میتوان گرفت + تحریر درآمد نوا + آری به اتفاق جهان میتوان گرفت + تحریر تکمیلی ملودی شعر درآمد
https://telegram.me/mahmoudmounesi
نوشته شده در دوشنبه دوم فروردین ۱۳۹۵ و ساعت 15:36
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
آموزش مقامات موسیقی عرب :
1- مقام عجم
مقامات فرعی عجم :
الف- مقام عجم : دانلود کنید
ب- مقام جهار كاه : دانلود کنید
ج-مقام ماهور : دانلود کنید
2- مقام بيات
مقامات فرعی بیات :
الف- مقام بيات : دانلود کنید
ب- مقام حسيني : دانلود کنید
ج- مقام حسينی عشيران : دانلود کنید
د- مقام حسین اصل : دانلود کنید
هـ- مقام حسین صبا : دانلود کنید
و- مقام حسین : دانلود کنید
ز- مقام حسین نیریز : دانلود کنید
ح- مقام بيات شوري : دانلود کنید
ط- مقام عشاق ترکی : دانلود کنید
3- مقام حجاز
مقامات فرعی حجاز :
الف- مقام حجاز : دانلود کنید
ب- مقام همایون : دانلود کنید
ج- مقام حجاز كار : دانلود کنید
د- مقام شهناز : دانلود کنید
هـ- مقام شدّ عربان : دانلود کنید
4- مقام كرد
مقامات فرعی کرد :
الف- مقام كرد : دانلود کنید
ب- مقام حجاز كار كرد : دانلود کنید
ج- مقام أثر کرد : دانلود کنید
5- مقام نهاوند
مقامات فرعی نهاوند :
الف- مقام نهاوند : دانلود کنید
ب- مقام فرح فزا : دانلود کنید
ج- مقام بوسليك : دانلود کنید
د- مقام نکریز : دانلود کنید
6- مقام نوا أثر : دانلود کنید
7- مقام راست
مقامات فرعی راست :
الف- مقام راست یا رصد : دانلود کنید
ب- مقام مایاه : دانلود کنید
ج- مقام راست ذیل : دانلود کنید
د- مقام سوزناك : دانلود کنید
هـ- مقام نيروز : دانلود کنید
و- مقام دیرنشین : دانلود کنید
ز- مقام محیّر عراق : دانلود کنید
ح- مقام سازکار : دانلود کنید
8- مقام صبا : دانلود کنید
9- مقام سيكاه
مقامات فرعی سیکاه :
الف- مقام سيكاه : دانلود کنید
ب- مقام هزام : دانلود کنید
ج- مقام عراق أو العراقي : دانلود کنید
د- مقام بسته نكار : دانلود کنید
هـ-- مقام زنگولاه : دانلود کنید
10- مقام اندلسی
مقامات فرعی اندلسی :
مقام رمل و مقام رمل المایا : دانلود کنید
11- مقام ذو طابع آفریقایی_راست عبیدی : دانلود کنید
نوشته شده در چهارشنبه هفتم بهمن ۱۳۹۴ و ساعت 1:4
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
قابل توجه دوستان بزرگوار : کانال " سلاطین آواز ایرانی " در تلگرام براه انداخته شد.
https://telegram.me/mahmoudmounesi
نوشته شده در یکشنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۴ و ساعت 14:49
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
آواز یونس دردشتی بهمراه کمانچه اصغر بهاری و تار ابراهیم سرخوش در دستگاه چهارگاه
شعر از سعدی :
پیش درآمد چهارگاه ( گروه نوازی )
زابل :
تحریر زابل
شعر :
دلی که عاشق و صابر بود مگر سنگست
ز عشق تا به صبوری هزار فرسنگست + تحریر زابل و فرود به پرده درآمد
حصار :
تحریر حصار
شعر :
کشش کوتاه + برادران طریقت نصیحتم مکنید
که توبه در ره عشق ، آبگینه و سنگست + تحریر حصار و فرود به پرده درآمد
قطعه مخالف ( گروه نوازی )
مخالف :
شعر :
کشش کوتاه + چه تربیت شنوم یا چه مصلحت بینم
مرا که چشم به ساقی و گوش بر چنگست + تحریر کوتاه
تحریر مخالف
مخالف :
کشش کوتاه + بکش چنان که توانی که بی مشاهدهات
فراخنای جهان پیش چشم ما تنگست + تحریر مخالف و فرود به شکسته مویه + شعر شکسته مویه :
ملامت از دل سعدی فرونشوید عشق
سیاهی از حبشی چون رود که خود رنگست + تحریر اشاره به مخالف و فرود به پرده درآمد
رنگ چهارگاه ( گروه نوازی )
نوشته شده در یکشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۴ و ساعت 22:43
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
انجام این عمل در طول سالیان متمادی و با پرداختن و ممارست و بکارگیری بیشتر این شگرد و ارائه تسلط و نکته دانی آن بدست می آید.
نکات ضروری برای انجام عمل مرکب خوانی بصورت صحیح :
1_ داشتن صدای توانمند :
الف_ ژوست باشد.
ب_ صاحب صدا دارای گوش موسیقایی قوی باشد.
ج_ گستره صدای مناسب بحدی که آوازخوان حق آواز را ادا کرده باشد.
د_ رعایت بهداشت حنجره ( از قبیل عدم اتخاذ مایه های نامطلوب که در توان صدای فرد نیست ؛ رژیم غذایی مناسب و پرهیزهایی که آوازخوان برای حفظ کیفیت صدای خود بایستی انجام دهد ؛ تنظیم ساعات خواب و ...)
2_ آشنایی تئوریک و علمی با گامها ، مقامها و گوشه های ردیف موسیقی :
3_ تسلط کامل بر ردیف موسیقی
4_ خلاقیت و نوآوری و دخالت دادن سلیقه در تلفیق گوشه ها با یکدیگر و جابجایی های مناسب
5_ توانایی و تکنیک لازم در اجرای هریک از دستگاهها و آوازها در مایه ها و کوک های مختلف
بدین معنی که آوازخوان تا حدودی با نواختن یک ساز آشنایی کافی داشته باشد.
مُدگردیهای معمول و مرسوم در دستگاه ماهور :
1_ وارد شدن از ماهور به شور از طریق گوشه دلکش ( دلکش - قرچه )
2_ وارد شدن از ماهور به همایون از طریق گوشه های راک - دلکش و داد
3_ وارد شدن از ماهور به چهارگاه از طریق گوشه شکسته
4_وارد شدن از ماهور به بیات اصفهان از طریق گوشه های عراق و راک
5_ وارد شدن از ماهور به نوا از طریق گوشه های داد و شکسته
6_ وارد شدن از ماهور به سه گاه از طریق گوشه شکسته و عراق
7_ وارد شدن از ماهور به افشاری از طریق گوشه شکسته
8_ وارد شدن از ماهور به دشتی از طریق گوشه بیات لر و سوزوگداز
ادامه مطلب
نوشته شده در یکشنبه بیست و ششم آبان ۱۳۹۲ و ساعت 20:49
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
آوازهای حسینعلی خان نکیسا :
آواز ماهور :
درآمد :
تحریر درآمد و اشاره به عراق و فرود +
گشایش : مرا تو جان عزیزیّ و یار محترمی
هر آنچه حکم کني بر وجود من حکمي + تحریر کوتاه تکمیلی درآمد
شکسته :
تحریر شکسته و فرود به ماهور +
غمت مباد و گزندت مباد و درد مباد + تحریر شکسته
که مونس دل و آرام جان و دفع غمی + تحریر فرود ابول و فرود به درآمد
ادامه مطلب
نوشته شده در چهارشنبه یکم آبان ۱۳۹۲ و ساعت 16:32
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
نوشته شده در جمعه بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۲ و ساعت 14:27
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]
آوازهای ابوالحسن خان اقبال آذر _ آوازهای دوره ضبط دوم :
1 _ آواز ماهور 1 :
درآمد :
تحریر درآمد +
فاش می گویم و از گفته خود دلشادم
گشایش :
فاش می گویم و از گفته خود دلشادم
بنده ی عشقم و از هر دو جهان ازادم + تحریر گشایش
فیلی :
تحریر فیلی +
ابول :
که در این دامگه حادثه چون افتادم + تحریر ابول
دلکش :
تحریر دلکش +
نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار + تحریر تکمیلی دلکش
قرچه :
نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار + تحریر قرچه
چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم
تحریر دلکش + تحریر حزین و فرود به درآمد
شکسته :
تحریر شکسته +
می خورد خون دلم مردمک دیده رواست + تحریر تکمیلی شکسته
قره باغی :
می خورد خون دلم مردمک دیده رواست + تحریر قره باغی
شکسته :
ادامه مطلب
نوشته شده در پنجشنبه یکم فروردین ۱۳۹۲ و ساعت 20:29
نویسنده : [ محمود مونسي ]
[ ]
[ لینک ثابت مطلب ]
[ 5 بالاي صفحه ]