خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خاطرات مژگان شاگرد شجر!

این هم دستپخت شجر! لطفا توجه کنین به توهینهای مستقیم و غیرمستقیم شجر به دو استاد مسلم آواز یعنی ایرج و گلپا!!!!!!

من مژگان هستم شاید منو بشناسین!!! عارضم به حضورتون که دختری 18-17 ساله بودم که خیلی به آواز علاقه داشتم و برای شروع پیش جناب شاپور رحیمی رفتم و حدود یکی دوسال پیش ایشون کار کردم و مقدمات رو آموختم و چون جناب رحیمی برای تعلیم هنرجوی خانم مشکلاتی داشتند به ناچار بقیه راه رو نزد جناب کورس سرهنگ زاده پیگیری کردم.با اینکه مسافت تهران تا کرج زیاد بود اما باور کنین شوق دیدار مجدد استاد سرهنگ زاده با اون اخلاق خوبشون منو وادار میکرد تا برای شرفیابی لحظه شماری کنم. اونجا بود که ایشون به من تحریرهای شورانگیز رو آموزش دادند.به من تاکید میکردن که تحریر باید از سینه خارج بشه نه گلو به من میگفتن فکر کن میخوای از سینه چهچهه بزنی منم میگفتم چشم و تقریبا نزدیک یک سال شاید هم بیشتر فقط روی ادای تحریر من کار کردن.همیشه به من میگفتن تحریرهات منو یاد بانو قمر وزیری و پوران میندازه.البته خود ایشون هم تحریر و از سینه اجرا میکردن. و نکته دیگه اینکه میگفتن باید برای ادای صحیح شعر باید حتما به سیلابهای کلمات توجه کنی و مصوت ها رو درست ادا کنی. خودم هم همینجوری کارهای ایرج و گلپا رو تمرین میکردم و یادمه یه روز گفتم استاد اجازه هست از گلپا یه آواز بخونم...گفت بخون منم آواز معروف مست مستم رو خوندم و برای اینکه خودشیرینی کنم تحریرهای رضوی گلپا رو یکم کش دادم تا رکورد بشکونم.نمیدونم چقدر شد اما نزدیک 30 ثانیه شد شایدم بیشتر خودم که نمیفهمیدم...یه لحظه به خودم اومدم دیدم استاد داره میخنده.گفتم استاد چرا میخندی بد خوندم؟...گفت نه دختر جان خوب خوندی اما گلپا اگه زیاد چهچه میزنه حساب کتاب داره توی همیناثری که خوندی اول باید تحریرهای استاد رو میشمردی اگه این کارو میکردی میدیدی که با نظم خاصی بالا میره و فرود میاد و روی موقعیت درست گوشه ایست میکنه و فراز و فرودش درسته اما شما هی شروع میکنین و ناتموم دوباره شروع میکنین و در نهایت تموم که اصلا جالب نیست اما قشنگه...بگذریم توی این مدت تبدیل به یه آوازه خون درست و حسابی شدم تا اینکه یکی به من گفت خب برو پیش شجریان هرچی باشه استاد اول ایرانه منم وسوسه شدم و با هزار مکافات رفتم.دفعه اول به من گفت خب تا حالا چقدر کار کردی منم گفتم .بعد گفت افشاری بخون.منم تا در دهن باز کردم دیدم سگرمه هاش رفت توی هم و با لبخند تمسخر آمیزی بعد از چندتا گوشه که خوندم گفت: خوبه بدک نیست یه چیزایی میدونی!!! چند جلسه رفتم یه روز به من گفت ببین جانم تحریر رو باید نرم ادا کنی تحریر مثل حریره باید نرم و لطیف باشه...به من آموزش داد!!! منم خوندم .،. گفت اینجوری نه نرم.!. گفتم خب استاد چیکار کنم صدام اینجوریه حنجرم اینجوریه تحریر هام چکشی و سینه ایه ..گفت تحریر رو نباید ول کنی باید با حنجره مهار کنی!!! گفتم اما قبلا میگفتن باید از سینه بیرون بدم.گفت : خب اشتباه گفتن جانم!!! گفتم خب ...بعدش گفت : تحریر باید مختصر و مفید باشه باید اول شعر و بخونی کامل بعد تحریر بدی اونم در حد خودش!!! گفتم خب استاد من روی کارهای ایرج و گلپا کار کردم و آرزو دارم راه اونها رو ادامه بدم.گفت : خب ببین جانم ایرج و گلپا خوننده های خوبی هستن اما اگه میخوای آواز اصیل بخونی نباید از اونها تقلید کنی.ایرج و گلپا آواز خودشون رو دارن  اما آواز اونها با آواز اصیل فرق داره!!! من که گیج شده بودم گفتم خب باید کراهای کی رو تمرین کنم؟ گفت خب بنان، ادیب طاهرزاده و ... گفتم خب استاد بنان صداشون مخملی بود و دو دانگ بیشتر نبود اما صدای من شش دانگه و شورانگیز... ادیب و طاهرزاده و تاج هم که تحریرهای چکشی و شلاقی زیاد میخونن.گفت : خب جانم میخوای شما بگو من تمرین کنم!!! گفتم نه استاد من قصد توهین نداشتم. و همینجور ادامه داشت و مثلا وقتی توی اوج تحریر میزدم میگفت باید کاری کنی که نت آ با نت ای یکی بشه و وقتی یه خواننده ماهر میشی که بتونی با آ ای و او و ... یه نت بخونی...آخرشم نفهمیدم چه لزومی داره خب درسته خیلی مهارت میخواد اما وقتی میشه مثلا آمدی رو یه جور بخونی و آتش رو یه جور دیگه تا حس کلمه ادا بشه چه لزومی داره مثل هم بخونی و تکراری بشه؟ باور کنین چندماهی که پیش ایشون بودم دیگه نمیتونستم درست بخونم.  یه روز عصبانی شدم و دیگه نرفتم کلاسش و یادمه غروب بود یه آواز از ایرج گذاشتم و بعدش شروع کردم به چهچه زدن!!! دیگه خانوادم صداشون در اومد گفتن مگه دیوونه شدی؟ گفتم آره این شجریان منو دیوونه کرد!!! گفتن چی میگی تو؟ گفتم خب راست میگم دیگه.   مگه ایرج و گلپا و قمر و ... بد میخوندن که شجریان میگه اینجوری بخون.؟. بخدا نمیدونم شجریان چه جوری تونسته 40سال اینجوری خفه بخونه؟!؟ خودش خسته نشده؟!؟ گفتن دختر جان شجریان بزرگترین استاده!!! گفتم نخیر بزگترین استاد ایرج و گلپا هستن. تازه به نظر من استاد سرهنگ زاده از شجریان هم خیلی خیلی بهتر میخونه.دیگه بخدا از شجریان خسته شده بودم .وقتی فکر میکردم استاد سرهنگ زاده به اون ماهی رو ول کردم و رفتم پیش شجریان از خودم بدم میومد.خواستم دوباره برگردم پیش استاد سرهنگ زاده که درگیر ازدواج شدم و بعد از تقریبا یک سال و نیم بنا به دلایلی از همسرم جدا شدم..خواستم ادامه بدم که مریض شدم و از ناحیه ریه چپ دچار بیماری شدم..بعد از 4-5 تا عمل خداروشکر خوب شدم ولی دکترا بهم گفتن نباید به ریه فشار بیاری...یه 2-3 سالی صبر کردم تا کاملا خوب بشم.الان که تقریبا خوب شدم دیگه نمیتونم بخونم.دیگه حتی نمیتونم یه مصرع شعر رو کامل بخونم نفس کم میارم. الانه که باید برم پیش شجریان و بگم بیا حالا من در خدمتم!!! الان مثل مثل خودت میخونم!!! بی حس و حال و بی جون!!! الان میتونم مثل شما با گلو بخونم!!! اما میخوام برام دعا کنین که خوب بشم و بتونم مثل سابق بخونم.میخوام برم پیش استاد سرهنگ زاده و بگم غلط کردم.بگم الان یه دل پر درد دارم که میتونم مثل شما اشک چشمها رو جاری کنم.   میخوام بعد از کلاس ایشون برم پیش استاد ایرج و منو راهنمایی کنن.حالا میفهمم کسانی که به شجریان میگن استاد چه کسانی هستن.کسانی که چشمها و گوشهاشون رو بستن و فقط شجریان رو میبینن. خدا هرگز کسانی رو که به ایرج و گلپا و شهیدی و دردشتی و ... ظلم کردن نمیبخشه...ایشالا منو ببخشه و همه رو ببخشه 

با تشکر از وبلاگ خانم روشنک که این مطالبو به من دادن.

حسین

فرا رسیدن ایام  عزاداری حسین بن علی (ع)   

بر همه طرفداران تنها استادان واقعی آواز ایران   

ایرج و گلپا تسلیت باد.