خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

خسرو روضه خوانان ایران: شجریان

درود بر رهبر انقلاب اسلامی: حضرت آیت الله خامنه ای

تون صدای آوازخوانان-به قلم استاد منوچهر

 تون صدای آوازخوانان-به قلم استاد منوچهر

به طور کلی موسیقی دانان و بخصوص کسانی که در زمینه صدا و سلفژ کار میکنند صدای اشخاص را به سه دسته اصلی تقسیم میکنند که این سه دسته عبارت اند از :باس-باریتون و تنور.صداهای باس صداهایی هستند که قابلیت اجرای نت های بسیار پایین را دارند و معمولا صداهایی بم و پر هستند مانند محمد نوری.صداهای باریتون به صداهایی گفته میشود که توانایی اجرای نت های بین بالا و پایین را دارند مانند داریوش و صداهای تنور به صداهایی گفته میشود که از نت های رو به بالا شروع شده و به نت های اوج میرسند که این نوع صداها بهترین و کمیاب ترین نوع صدا به حساب می آید و معمولا در کشور های اروپایی این صداها رو به موسیقی کلاسیک می آورند و در زمینه اپرا فعالیت میکنند .صدای ایرج و گلپا نیز از دسته صداهایی به حساب می آید که تنور هست و قابلیت اجرای نت های بسیار بالا را دارد.

تفاوت صدای ایرج و گلپا با شجریان در این است که اوج صدای شجریان نت (لا) می باشد اما ایرج و گلپا سابقه خواندن تا نت (دو بالا) را هم در جوانی دارند.نت دو بالا که همان سومین دو می باشد (بدون احتساب دو معکوس ) بالا ترین نت ممکن برای صدای مرد است که تا به حال اجرا شده است و می توان به جرات گفت تعداد کسانی که در جهان توانایی اجرای این نت را دارند به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد.نکته دیگری که ایرج و گلپا را از دیگر خوانندگان تنور ایران جدا میکند قدرت صدای هر دو است.لازم می بینم نکته ای را یاد آوری کنم و آن این است که بین قدرت صدا و صدای بالا تفاوت های زیادی است.خواننده ای که صدای آن تنور هست ۱۰۰٪ صدای بالایی دارد ولی این دلیل نمی شود که بگوییم آن شخص صدای قوی دارد .شخصی که تنوریست هست به صورت مادر زادی صدای بالایی دارد یعنی صدای وی از نت بالا شروع میشود و به یک نت اوج میرسد اما چگونه بیان کردن نت بالا هست که قدرت صدای وی را مشخص میکند مثلا کسی که نت لا را می خواند آیا توان کشش آن را دارد؟ یا آن نت را در اجرای زنده هم میتواند بخواند؟آیا وقتی آن نت را میخواند صدای وی گوش خراش نمی شود ؟(مثل آقای شجریان). اما ایرج و گلپای عزیز تمام شرایط یک صدای قوی را دارند هم قدرت کشش دارد و هم توانایی اجرا به صورت زنده و هم بیان نت بالا به صورت گوش نواز...

نکته دیگری که لازم به توضیح می دانم این است که اکثر خوانندگان و شاید بشود گفت تمامی خوانندگان در اجرای زنده نت آهنگ ها را ۲ تا ۳ پرده پایین می آورند تا به صدای آنها فشار نیاید و به راحتی چندین ترانه را بخوانند.اما به جرات می توان گفت فقط ایرج و گلپا هشتند که آهنگ ها را با همان نت آلبوم می خوانند و گاهی پیش آمده که صدای آنها در حدود ۲۰ تا ۲۵ بار به روی نت بسیار بالای سل می رود که برای مثال می توان از آواز دشتی ایرج (گلهای رنگارنگ ۵۳۴) و آواز مست مستم ساقیای گلپا یاد کرد که ایندو عزیز در مجموع بیش از ۱۵ بار روی سل میروند و هیچ مشکلی پیش نمی آید .نکته دیگری که در مورد ایرج و گلپا گفتنی است این نکته هست که در موسیقی جهانی یک خواننده استاندارد صدای خود را نباید از حلق به بیرون بدهد بلکه باید صدای خور را از قسمت دیافراگم بالا بیاورد و از دهان و بینی به بیرون بدهد که این امر مستلزم تمرین بسیار زیاد است و این امر در ایرج و گلپا به صورت مادر زادی می باشد امری که در موسیقی ما به آن هیچ توجه ای نمیشود چرا که اکثر خوانندگان ما موسیقی سنتی را خراب کرده اند (مخصوصا اقای شجریان) و ریتم را به صورت حلقی و با تحریر اجرا می کنند که اصلا در جهان این گونه خواندن مورد قبول نیست و  می توان گفت تنها تعداد بسیار کمی از  خوانندگان  در ایران وجود دارند که موسیقی را به صورت اصولی آن اجرا کرده اند که برای مثال می توان به  محمودی خوانساری -قوامی و بنان... اشاره کرد.

نظرات 103 + ارسال نظر
سعید جمعه 22 اسفند 1393 ساعت 10:41 ق.ظ

بی سواد 1 دیاپازون بگیر ربنای شجریان و گوش کن ببین چه نتی نشون میده!!!!!!!

فرهاد دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 06:36 ق.ظ

تمام حرفات مزخرف و غلط بود با این کارات بقیه رو هم به اشتباه میندازی مردک بی سواد

گمشو بین باو

ع ف سه‌شنبه 24 آذر 1394 ساعت 06:40 ب.ظ

به نظر من قیاس آقایان شجریان و ایرج با گلپا یک نوع بی اطلاعی از موسیقی سنتی است . این دو عزیز را میتوان از نظر شناخت موسیقی سنتی و ردیف شناسی در ردیف محمودی خوانساری و قوامی دانست ولی آقای گلپا همیشه در ردیف خوانندگان تراز دوم مملکت بوده اند .

رضا یکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت 11:49 ق.ظ

آقا نوید لطفا نظرم رو سانسور نکن!
متاسفانه جناب «استاد» (این روزها این کلمه هم به سرنوشت «مهندس» گرفتار شده!) یا اطلاعی از وسعت صدا و معنای اون ندارند یا این فکر رو درباره ی مخاطبانشون میفرمایند! لطفا اجرای نمونه ی زیر رو بشنوید تا دیگه به اجرای نت سل افتخار نکنید:
http://s7.picofile.com/file/8243116126/Sh.mp3.html

Amir یکشنبه 1 فروردین 1395 ساعت 09:03 ب.ظ

فقط و فقط ( رضاقلی میرزا ظلی ) ........اگر شنیده باشید صدای استاد ظلی رو مفهمید فراز و فرود صدا یعنی چی .....البته اساتیدی مثل ایرج و گلپا و استاد شجریان برای خود بنده واقعا قابل ستایش هستند و ماندگار خواهند ماند تا ابد.......جسارت بنده رو اساتید به بزرگی خودتون ببخشید...

Ari جمعه 7 خرداد 1395 ساعت 05:37 ب.ظ

واقعااااااا که ای مگس عرصه ی سیمرغ نه جولانگه توست...
واقعاه موفقیت و محبوبیت را نمی توانند ببینند.

به آیین یکشنبه 16 خرداد 1395 ساعت 03:01 ب.ظ

فکر میکنم این استاد منوچهر چیزی از موسیقی سنتی ندانند و بویژه از تحریر در آواز. استاد ایرج و گلپایگانی که من هم به این اساتید ارادت دارم و از صدایشان لذت می برم تحریرشان جنبه زینتی داشته و متناسب با اشعار و گوشه های آوازی ادا نمی شده در صورتیکه استاد شجریان از تحریر بشکل مناسب و بجا در آواز استفاده می کردند آنوقت جای تعجت داره که استاد منوچهر!!! چنین ادعایی دارند! از درود بر رهبرتان معلومه که آدم متملقی هستید وگرنه اینجا چه ربطی به درود فرستادن داشت.آدم ارادتش که نباید سیاسی و از رو نقشه باشه!!!

باربد سه‌شنبه 25 خرداد 1395 ساعت 12:57 ق.ظ

بابا به اقا منوچهر توهین نکنید ایشون هم خواستند به موسیقی ایرانی خدمت بکنند.گرچه مغرضانه نوشتند و تعصب گونه به برترین استاد موسیقی ایرات تاختند.باید بدونید من ساز سنتور می نوازم و از موسقی بی اطلاع نیستم.ایرج و گلپا عالی هستن هرچند کمی از وقار و متانت بدور هستند ولی شاگرد استاد شجریان هم نمیشن.شجریان و پایور و ابوالحسن خان صبا در موسیقی ایران بی همتا هستن و سهم استاد شجریان بیشتره.ایرج و گلپا حتی با شاگرد استاد شجریان یعنی استاد ناظری هم قابل مقایسه نیستن...به امید روزی که از روی خرد نظر بدیم نه از روی تعصب

بشین بینم باع. شجریان حداکثرش در حد کسیه که کفش ایرج و گلپا رو واکس میزنه.

ناشناس پنج‌شنبه 31 تیر 1395 ساعت 02:51 ق.ظ

بی سوادی تاچه حد
فکرکنم نویسنده تا به حال حتی یک کار از استاد شجریان هم گوش نکرده

شاهین دوشنبه 18 مرداد 1395 ساعت 08:14 ب.ظ

بنازم به وجود مبارک استاد شجریان عزیز که دوست و دشمن برای مطرح کردن خودشون از این عزیز مایه می گذارند تا کمی بیانات فاخرشون!!!!! خواننده پیدا کنه و به اصطلاح خودشون را مطرح کنند . این اساتید از دهه 30 و دهه 40 تاکنون بدون هیچ دشمنی و کینه ای نسبت به هم دارند میخونند و طرفداران خودشون را دارند و همه از اجراهاشون لذت می برند . حالا صاحب این مقاله و هم پالکی های ایشون چطور شده که با این دانش اندک خودشون کاسه داغتر از آش شده اند و قصد تخریب شخصیتهای محبوب مردم را پیدا کرده اند .

بابک یکشنبه 24 مرداد 1395 ساعت 12:18 ق.ظ

سلام. شش دانگ خواندن حقیقی با فوسه خوانی و فالستو کردن صدا دو امر جدا هستند. در هیچ جای دنیا فوسه خواندن جزو رنج و دامنه و وصعت صدا محسوب نمیشود. اخیرا اجرایی زنده و تصویری دیدم از خواندن سه اکتاو حقیقی و یا همان شش دانگ حقیقی از رضا میرهادیان که اسمشون رو در گوگل و آپارات سرچ کنید میاد فایلش.

علیرضا یکشنبه 7 شهریور 1395 ساعت 07:19 ب.ظ

به نظر میاد استاد شجریان که جایزه بین المللی آواز رو هم دارن بدجوری خار چشم شما هستن

علیرضا چهارشنبه 24 شهریور 1395 ساعت 11:19 ق.ظ

استادبنان و گلپا و ایرج و گلپایگانی و شجریان همه استادان بنامی هستند فقط تفاوت در آزادی عمل هست. زمانی موسیقی آزاد بود همه میتوانستند عرض اندام کنند ولی امروز که باید از فیلتر عبور کنی تا باب میل حکومت باشی واقعا میشه استاد پیدا کرد. من به شخصا تمامی اساتید بعد از انقلاب رو قبول ندارم و بهشون استاد نمیگم چون فضا برای دیگران مهیا نیست تعداد معدودی آمدن و ما به اونا میگیم استاد و صدای خوبی هم دارن . ولی اساتید واقعی زمانی مشخص میشن که در آزادی و با همه گونه موسیقی به راحتی خودشونو نشون بدن . مولا علی (ع) میفرمایند من نادان را ندیدم مگر در افراط یا تفریط. حالا در سایه حکومتی که در حق موسیقی ظلم کرده با افراط وارد شده و آرام آرام داره به سمت تفریط میره باید منتظر روزی بود که انشاء الله مجدد استادان واقعی پا به عرصه بزارن

عاشقان آواز ایرانی پنج‌شنبه 1 مهر 1395 ساعت 01:25 ب.ظ

کوچولوهای بیسواد
نوید بی هنر و ناقص العقل

خسرو دوشنبه 8 آذر 1395 ساعت 04:43 ب.ظ

مردم هر سه این عزیزان را دوست دارند استاد منوچهر و اقا نوید به روانپزشک مراجعه کنید فکر کنم سلامتیتان را بازیابید

هادی شنبه 30 بهمن 1395 ساعت 02:45 ب.ظ

سلام. استاد گلپا و استاد ایرج از بزرگان آواز ایران هستند. اما استاد شجریان حقیقتا خسرو آواز ایران هستند هر گلی بویی دارد . آقا نوید منصف باشید

اوازدوست دوشنبه 23 اسفند 1395 ساعت 12:39 ب.ظ

لطفا چرت و پرت ننویس

ramin دوشنبه 21 فروردین 1396 ساعت 01:39 ب.ظ http://http:/

صدای استاد سلیم موذن زاده اردبیلی بینظیرترین صدایی هست که تا حالا شنیدم

آریا سه‌شنبه 22 فروردین 1396 ساعت 08:42 ب.ظ

از تیتر تون معلومه که چه قصد و قرضی نسبت به استاد شجریان دارید.
البته استاد گلپا و استاد ایرج هم مقید این نظام نبوده و نیستند . که دست اونا رو هم با استاد شجریان میبوسم .

درود بر ایرانیانی که وجدانشان بیدار است .

ناشناس سه‌شنبه 5 اردیبهشت 1396 ساعت 12:19 ق.ظ

با درود..
دوستان با کمی انصاف و تامل درخواهیم یافت بواسطه شخصیتی که استاد شجریان به موسیقی اصیل ایرانی داده تا ابد هر ایرانی مدیون ایشون وکارهای ایشون خواهد بود..درمورد استاد شجریان اگر هم خواستیم انتقاد کنیم مراتب ادب رو همیشه وظیفه داریم رعایت کنیم..البته این در مورد همه اساتید ادب وهنر صدق میکنه.

ممل جمعه 8 اردیبهشت 1396 ساعت 05:10 ب.ظ

باعرض پوزش فراوان وبدون قصدتوهین به استادمنوچهربایدبگویم این نوشته پرازاشتباهات علمی موسیقی وآوازی می باشد،البته به بزرگان آوازبه درستی اشاره شده ولی .......

Omid دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 ساعت 09:47 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید
می خواستم درباره ی مطالبی که نوشتید بگم که اولا اوج صدای استاد شجریان بسیار از اساتید گلپا و ایرج بالا تره به طور مثال توی آوازی که توی سن 40 سالگی اجرا کردند"شب رحلت هم از بستر روم در قصر هورالعین" متن آواز... و ثانیا شما اساتیدی رو به جز استاد گلپا و ایرج نمیشناسید مثل این که
شما خیلی یک طرفه قضاوت می کنید

دانش نظر دوشنبه 22 خرداد 1396 ساعت 12:27 ب.ظ

اینکه گلپا وایرج خوانندگان بزرگی بوده اند شکی نیست ولی مطلب فوق در مورد استاد شجریان مغرضانه است ونگارنده نتوانسته اظهارات بی غرضی را ارائه دهد تا آلان هر صاحب نظری در مورد شجریان صحبت کرده گفته ایشان جزئ آواز های استثناء دنیا بوده ونظیر نخواهد داشت

جعفر یکشنبه 18 تیر 1396 ساعت 04:23 ق.ظ

کارموسیقی این مرزوبوم به کجا رسیده!مطمئنی درموردموسیقی اطلاعاتی داری!!!!!؟

ناصر شنبه 28 مرداد 1396 ساعت 11:08 ق.ظ

با عرض ادب و احترام پیشنهاد میکنم بیشتر منابع رو بررسی کنید لطفا با وجود صداهایی مثل آواز نهفت توسط اقبال آذر یا مشابه ایشان سلیمان امیر قاسمی یا تاج اصفهانی متوجه خواهید شد صداهای خیییییلی کاملتری در آرشیو موسیقی ایران وجود دارد . ضمنا بدون شک صدای استاد شجریان در زمان اوج و سلامت کاملترین صداست تعریف کامل یعنی صداهای بم و میانه و اوج هر سه در صدای ایشان شنیده میشود و قطعا در اوج خوانی از دو استاد دیگر نامبرده صدای بالاتری توسط استاد شجریان اجرا شده . ممنون موفق باشید .

مجتبی دوشنبه 3 مهر 1396 ساعت 05:59 ب.ظ

جناب استاد منوچهر باعرض پوزش ازمحضر حضرت عالی شما صدرصد ربنای استاد شجریان عزیز را گوش دادید که با چه نت وتن بالایی اجراکردن آیا آقای گلپا وایرج هم این قدرت رودرجوانی داشتن که مثل استاد شجریان اجراکنند من توهین به ای هنرمندان نمیکن هردوعزیزندو محترم اما استاد شجریان دومی ندارد

مجتبی دوشنبه 3 مهر 1396 ساعت 06:18 ب.ظ http://Gravatar.com

استاد منوچهر نمیدونم چرا استاد شجریانی که این همه برای موسیقی سنتی زحمت کشیده وخوانده ایست که ازهرلحاظ دومی ندارد وواقعا صدای ایشان انسان را به خدا نزدیک میکند خواهشن نضرات منفی وپوچ ندهید

محسن جمعه 21 مهر 1396 ساعت 12:08 ق.ظ

استاد منوچهر چه خریه، یه خر متعصب نه؟

علی یکشنبه 10 دی 1396 ساعت 12:46 ب.ظ

بالاترین صدا اول حاج حسینقلی داودی وبعد علی مستوفیان که زمان قاجار بوده وبه لقب حنجره دریده معروفه وبعد اون یک خواننده قدیمی به نام جهان وبعد اون استاد طباطبائی .شجریان و ایرج و گلپا صدای بلندی ندارن
ولی خوب میخونن زیاد به نظر میاد.وبالاترین صدا یی که هست صدای خره که درآمد صدای خر با مخالف علی مستوفیان برابره حالا مخالفشم همون صوتیه که آخر میزنه .

گمشو باع

میلیش جمعه 16 فروردین 1398 ساعت 03:29 ق.ظ

عزیزم تو انگار با استاد شجریان خصومتی چیزی داری،،حالا مقالت خوب یابد من کاری ندارم ولی تو هم که به اقای شجریان توهین کردی گلم،،شجریان کم مهره ایی نیست تو عالم موسیقی

محمدجواد دوشنبه 19 فروردین 1398 ساعت 06:14 ب.ظ

تمام این مطالب در لینک قبلی آمده.فیط بجای ایرج و گلپا کلمه ی ابی قید شده.

بهزاد یکشنبه 5 خرداد 1398 ساعت 11:34 ق.ظ

چه زر مفتی فرمودین، با احترام به صدای ایرج و گلپا ولی ایشان باید جلوی استاد شجریان و استاد ناظری لنگ پهن کنن. در مورد مقبولیت عمومی هم ناگفته مشخصه مردم صدای کی رو بیشتر دوست دارن پس حسادت خیییلی درد بدیه.

نه بابا؟؟؟!!!

پویا دوشنبه 20 خرداد 1398 ساعت 01:13 ق.ظ

اقا شما مشکل داری با اقای شجریان چرت‌وپرت نگو بیسواد از روکناب متن نوشتی

شجر هنوز نمرده؟

Omid جمعه 16 اسفند 1398 ساعت 07:12 ب.ظ http://Narazi.blogsky.com

جناب من نمیدونم این اطلاعات رو از کدوم منبعی و از کجا آوردی ولی من مطمعنم که ۹۰% اشتباه و بی پایه و اساس هستش...
در ضمن مهم ترین چیزی که من از هنر یاد گرفتم احترام و هم نوع دوستی و محبت بوده و هست؛ ولی این نوشته ی شما و خورد کردن بی دلیل هنرمندانمون کاملا مخالف اینو میرسونه

عاشق استاد شجریان سه‌شنبه 12 فروردین 1399 ساعت 11:59 ق.ظ

آخه مرتیکه بیسواد بی هنر شجریان آواز سنتی رو خراب کرده؟یه گهی خوردی که همه عالم و آدم بهت خندیدن آواز سنتی ایران تا ابد مدیون استاد شجریانه که با صدای زیبا و مخملین و تسلط فراتصورشون بر دستگاه و ردیف ایرانی این موسیقی را هم نجات داد هم به همه عالم شناسوند هی اوس منوچ هروقت خواستی اسم استاد شجریان رو بیاری اول دهن کثیف و نجستو آب بکش

اوس منوچ گفتن: کیر منو نخور

حافظ سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1399 ساعت 11:54 ب.ظ

مزخرفترین تحلیل از صدا.
کدام احمقی فکر میکنه وسعت صدای گلپا بیشتر از استاد شجریانه؟؟
هر کی فکر میکنه وسعت صداش بیشتره یکی از اوج های استاد رو اجرا کنه میتونه با ربنا امتحان کنه

خب ربنا روضه هست دیگه خنگول. همه هم میگن شجر روضه خونه دیگه نه آوازه خون

وحید چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399 ساعت 03:10 ب.ظ

مطلبی که آورده اید، به جای اینکه علمی باشد یک طرفه و مغرضانه است و به بیشتر به قصد تخریب نوشته شده تا آگاه سازی. توصیه می کنم آن را حذف کنید و بی سوادی خود را بیش از این عیان نفرمایید.

بنده خدا دوشنبه 23 تیر 1399 ساعت 01:30 ق.ظ

در مورد شجریان حرف می زنی اول دهنت کثیفت رو آب بکش

کیر بخور

بهزاد جمعه 10 مرداد 1399 ساعت 11:57 ق.ظ

خود استاد شجریان فرموده اند که وسعت صدایشان 19 نت است ولی عملا از 15 نت بیشتر استفاده نمی کنند. آقای ساسان سپنتا در کتابشان نوشته اند که با اندازه گیری فرکانس آثار بنان، صدای ایشون تنور و در محدوده C3 تا Bاست، یعنی 14 نت.

رضا جمعه 18 مهر 1399 ساعت 01:25 ب.ظ

با سلام بنده بسیاری از کنسرت های اساتید شجریان، گلپا و ایرج رو روی ساز زدم گرچه هر سه بزرگوار صدای شش دانگ دارند ولی از نظر اوج و حتی بم شجریان صدای بالاتری نسبت به دو عزیز دیدگه دارن

نخور بابا

محمد یکشنبه 15 فروردین 1400 ساعت 10:58 ب.ظ

حالاچی ازشماخواسته مقایسه کنی؟گلپاخواننده کوچه بازاریست،اگه شماخوشتون میاد دلیل برباکیفیت بودن صدای ایشان نیست،مشخصه اطلاعات موسیقیایی شماچقدرناچیزواندک هست،استادشجریان اعتبار موسیقی اصیل ایران هستند،یه نگاه به نظرات موسیقی دانها بندازین پرواضحه،مگراینکه چشماتونوبه واقعیتهاببندین....

'گلپا به اندازه موهای سر شجر برنامه گلها داره الاغ

آرشام شنبه 28 اسفند 1400 ساعت 01:26 ق.ظ

با درود . تا آنجا که بنده تحقیق کردم وسیعترین صدا در تاریخ موسیقی ایرانی متعلق به روانشاد ایرج بسطامی است.خودتون تحقیق کنید.ایشون قویترین چپ کوک خوان تاریخ موسیقی ایرانی است.هرچند که بخاطر کارشکنی و حسادت عده ای از هنرمندان در راه رسیدن به مراحل بالاتر هنری ناکام ماند.پاواراتی پس درگذشت بسطامی گفت"ننگ بر حکومت آخوندی که ایرج بسطامی را حمایت و حفظ نکرد."

ایرجشو درست گفتی ولی بسطامی شو، زررررررت

آرشام یکشنبه 29 اسفند 1400 ساعت 07:50 ب.ظ

شما ظاهرا مطالعه و شناخت چندانی از آواز ایرانی نداری. در ضمن بی ادب هم هستی.بهتر است به مقاله علی شیرازی تحت عنوان"نگاهی به چهار صدای شاخص بعد از انقلاب "مراجعه کنید. هر خواننده ای ویژگیهای خاص و منحصربفرد خود را دارد.
استاد ایرج بهترین مخالف سه گاه را در صد سال اخیر اجرا کرده است.به عقیده بسیاری از صاحبنظران صدای وی بهترین صدای صد سال اخیر بوده است.صدای استاد ایرج "صدای معیار" است.اینرا علی شیرازی گفته.شجریان هم تایید کرده.استاد ایرج پهلوان آواز است. اما وسعت صدای بسطامی و شجریان بالاتر از دیگران است.به آلبوم "موسم گل" بسطامی مراجعه کنید.خواندن این اثر فقط از عهده بسطامی بر می آید.در گامهای بالا خوانده شده.
در ضمن ویژگیهای هر خواننده ای مانند اثر انگشت انسان است. هر خواننده ای ویژگیهای منحصربفردی دارد که او را از دیگران متمایز میکند.گلپا, بنان, محمودی خوانساری, استاد ایرج , افتخاری , بسطامی, ناظری , شجریان, قمر , ظلی و ....گلهای باغ هنر آواز خوانی هستند.هر گلی رنگ و زیبایی و عطر خودش را دارد.
تمامی این بزرگان مکمل یکدیگرند. کنار همند. نه علیه یکدیگر.منطقی فکر کنیم.احترام خود و دیگران را پاس بداریم. پیشاپیش سال نو مبارک

سهیل جمعه 23 اردیبهشت 1401 ساعت 11:18 ق.ظ

اگرچه تازه این مطلب رو خوندم اما حیفم اومد خطاب به نویسنده مقاله که به نظر بیاد از ارتش سایبری.... هستند چیزی نگم.
از طرف حافظ یه چیزی می گم برو به بزرگترها و کارفرماهات بگو و فراموش نکن دوره امثال شما هم به سر خواهد رسید و نوشته های شما در آینده به عنوان سند تاریخی غارتگران فرهنگ و هنر ایران و جهان مورد نقد و بررسی اهل فن قرار خواهد گرفت.نه این که گفته هاتون علمی و فنی باشه بلکه برای بررسی سیستم نابودگری که شما به عنوان غباری ناچیز در آن سیستم فعال هستید.مزدوران فرهنگی!!
بگذریم
اما سخن اصلی اینه که
حسد چه می بری ای سست نظم بر حافظ
قبول خاطر و لطف سخن خداداد است

تو هم کیر 28 سانتی ایرجو بخور

سجاد شنبه 8 مرداد 1401 ساعت 09:00 ب.ظ

محدوده صدایی استاد شجریان تا نت دو بالا هست ...
قطعشم موجود هست ( حدیث آرزو مندی )

محدوده اش تا کیر هست

مجمد جمعه 15 مهر 1401 ساعت 12:18 ق.ظ

دروداگرجسارت نباشه اون اوازی که چهار یا پنج دستگاه و گوشه ی نوا حسینی راست پنجگاه و... در ان اجرا شده مربوط به اقبال اذر است و با توجه به اینکه جناب قوامی شاهد بوده و اون اوازم موجود است دیگر لزومی به بحث و جدل نیست ضمن اینکه جناب گلپایگانی خواننده ای بی بدیل است که تکنیک های اوازی و ابداعات اوازی و نوع تحریرها و... جای تحقیق و موشکافی علمی و مستند دارد

ابراهیم جمعه 1 اردیبهشت 1402 ساعت 01:20 ق.ظ

البته این پست ارزش پاسخ نداره ولی به احترام خوانندگانی که مطالعه اش میکنن فقط یک نکته رو بگم؛ خوانندگان تنور به هیچ وجه نایاب نیستند و بیش از یک-سوم مردان صدای تنور دارند.

سعید یکشنبه 7 خرداد 1402 ساعت 11:55 ق.ظ

((( فریدون فروغی )))
من نیازم تو رو هر روز دیدنه
از لبت دوست دارم شنیدنه

شاهین چهارشنبه 17 خرداد 1402 ساعت 12:46 ق.ظ

درود. بنا به فرموده استاد جلیل شهناز"صدای ایرج ختم آواز است".شجریان یک ابن الوقت و سرطان آواز بود.او روضه خوان بود و با تمامی خوانندگان قبل از خود(گلپا و ایرج) و حتی شاگردان خود بغص , حسادت و کینه داشت.
بسیارانی را آزرد از جمله ایرج(پهلوان و گردن کلفت آواز) گلپا(که بیشترین نو آوری ها را داشت).بسطامی و ....

احمد یکشنبه 7 آبان 1402 ساعت 10:13 ب.ظ

باسلام ،من خودم شخصا صدای ایرج را دوست دارم ،ولی بعد از انقلاب چقدر از هنرمندان خانه نشین شدند و پر واضح است ،ی خواننده بدون رقیب اول میشه ،شجریان به تنهایی می‌ تاخت ،حتی خوانندگانی مثل مازیار و فرهاد ...تازنده بودند آثارشان پخش نشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد